Stelschroef koppelingshevel breekt steeds af.

2 jun 2017
174
34
Bestel ik heb een gsx600f 1990 doet het prima. Ik heb 1 vreemd probleem. Toen ik de motor kocht was de koppelingskabel schroef aan de gevel afgebroken, maar zat het nog wel zodanig dat ik kom koppelen. Afijn bij onderhoud nieuwe koppelingskabel gemonteerd zoals ik zo vaak heb gedaan en meteen maar dit schroefje vervangen. Dit brak al snel weer af bij de hals, dit keer op de snelweg waardoor ik moest schakelen op toeren zonder koppeling.

Afijn, weer een nieuwe schroef gemonteerd en tot m'n verbazing is deze nu alweer gebroken.

Wat is dit toch? Ik heb echt genoeg koppelingskabels vervangen enzovoort maar dit nog nooit meegemaakt. Zie foto, wat gaat er dan hier steeds mis?
 

Bijlagen

  • 20200824_175457.jpg
    20200824_175457.jpg
    822,1 KB · Weergaven: 30
Zit je originele stuur en knippers erop en loopt de kabel zoals die hoort te lopen? Originele kabel?? Er komt toch echt wel wat voor kijken om dat af te laten breken.
 
Alles is origineel, de eerste koppelingskabel die erop zat was origineel en die liet de schroef ook afbreken (was al gebroken toen ik de motor kocht) maar na vervanging van schroef en kabel gebeurt het gewoon steeds weer.
 
Die stelschroef moet netjes recht in de koppeling hendel houder geschroeft zitten en met de wartel alleen geborgd.
Als dat gat in de houder uitgelubberd is gaat het wrikken en breekt het af
 
De stelschroef heeft gewoon schroefdraad en ik kan maar op 1 manier de schroef erin draaien. Hij zit kaarsrecht als hij net is geïnstalleerd. Na al een korte tijd begint het al te buigen waarna de schroef na zo'n ik schat 1000kl wederom afbreekt.

Je zegt wel knullig, maar ik heb al tientallen keer een koppeling kabel gemonteerd en gesteld op diverse motoren maar heb dit nog nooit gezien. Het zegt denk ik ook wel iets dat toen ik de motor kocht de schroef al gebroken was?
 
komt hij ergens tegenaan met sturen? Dat de kabel niet helemaal goed loopt?
Het lijkt me niet dat dit af kan breken door het bedienen van de koppeling, hoe zwaar dat hij ook gaat.
 
  • Leuk
Waarderingen: Zot
Dat zegt helemaal niet, want ik heb zat motors opgeknapt en het betrof niet altijd mijn rijdende 1e motor. Bovendien doe ik het vaak preventief.

Er zit overigens geen ander stuur op deze motor.
 
Zelf heb ik dit nooit meegemaakt, gelukkig. Maar wanneer de vrije ruimte van de schroefdraad van de stelschroef niet beter te verdelen is (naar de andere kant van de kabel dus) dan denk ik dat ik het kwetsbare gedeelte van de stelschroef zou beschermen door een extra stelmoer te plaatsen. Dan kán die stelschroef niet eens meer buigen.
 
Ik ben nu aan het werk ik Zal kijken of ik later een video kan maken van het ontkoppelen. De koppeling gaat zelf lekker loeilicht zoals het hoort, ook met gebroken schroef, echter kan ik deze verliezen onderweg. Op dit moment drukt het gebroken gedeelte gewoon tegen elkaar waardoor ik kan koppelen.
 
Ik vermoed dat de draad in de hevel zelf slecht is, of dat het gat ovaal is/uitgebogen is op het sleufgat.
Dan zit er beweging op de stelschroef en zal die uiteindelijk breken.

Maar ontkoppelt de fiets ook zwaar?

wat is dan de reden dat de stelschroef gaat buigen of breken? De kracht die erop komt t.g.v. van trekkracht van de binnenkabel is toch axiaal op de telbout? Er is toch vanuit de kabel geen kracht die de bout radiaal belast?
Ik heb weleens motoren gereden waar de draad uit de hevel er helemaal uit was. Dus de stelschroef zat er los in, dit was geen probleem.

Ik denk toch dat er van buiten iets op de motor zit wat de kabel scheef duwt bij het draaien van het stuur.
 
Hoe voelt de koppeling als je de kabel net vervangen hebt? Soepel? Of ben je Popeye en trek je hem toch wel tot aan het stuur? Google verteld mij namelijk dat de pushrod van de koppeling het nog wel eens begeeft.
 
wat is dan de reden dat de stelschroef gaat buigen of breken? De kracht die erop komt t.g.v. van trekkracht van de binnenkabel is toch axiaal op de telbout? Er is toch vanuit de kabel geen kracht die de bout radiaal belast?
Ik heb weleens motoren gereden waar de draad uit de hevel er helemaal uit was. Dus de stelschroef zat er los in, dit was geen probleem.

Ik denk toch dat er van buiten iets op de motor zit wat de kabel scheef duwt bij het draaien van het stuur.

Ik ook wel, en dan zelfs gehad dat uiteindelijk de sleuf in de hevel te ruim werd. Dit kan theoretisch ook niet bij enkel axiale belasting.
Radiale belasting zou inderdaad met insturen kunnen gebeuren. Maar dan, als alles gesloten zit, zal die nog niet snel breken. Met beweging heen en weer wel. Vandaar mijn zojuist genoemde vermoeden.
 
Terug
Bovenaan Onderaan