Stelschroef koppelingshevel breekt steeds af.

2 jun 2017
174
34
Bestel ik heb een gsx600f 1990 doet het prima. Ik heb 1 vreemd probleem. Toen ik de motor kocht was de koppelingskabel schroef aan de gevel afgebroken, maar zat het nog wel zodanig dat ik kom koppelen. Afijn bij onderhoud nieuwe koppelingskabel gemonteerd zoals ik zo vaak heb gedaan en meteen maar dit schroefje vervangen. Dit brak al snel weer af bij de hals, dit keer op de snelweg waardoor ik moest schakelen op toeren zonder koppeling.

Afijn, weer een nieuwe schroef gemonteerd en tot m'n verbazing is deze nu alweer gebroken.

Wat is dit toch? Ik heb echt genoeg koppelingskabels vervangen enzovoort maar dit nog nooit meegemaakt. Zie foto, wat gaat er dan hier steeds mis?
 

Bijlagen

  • 20200824_175457.jpg
    20200824_175457.jpg
    822,1 KB · Weergaven: 30
De route heb ik gecheckt, die klopt. De kabel is niet te kort, hij koppelt ook super licht. Het is de originele kabel voorgeschreven. Bovendien kocht ik de motor ooket gebroken schroef.
 
Sorry dat ik niet eerder reageerde jongens, oprechte excuses. Ik moest op zakenreis en ben nu 2 dagen terug, de motor was op een lager pitje de afgelopen week.
Wel lag de nieuwe stelschroef in de bus. Ik draai hem er wederom in, alles kaarsrecht zoals het hoort. De koppelingskabel goed afgesteld zoals altijd, nog eens gecheckt. Vol goede moed dacht ik, nou dit keer heb ik nog meer alles gedubbelcheckt. Ik rij een rondje om de straat en bij de 2e keer koppeling in knijpen breekt de schroef wederom falikant af en is het weer klaar.

Ik ben er een beetje klaar mee jongens. Ik doe al 10jaar onderhoud aan de motors die ik heb gehad maar mijn pekelfiets lijkt gewoon stelschroeven te eten. Ik heb dit nog nooit meegemaakt en ik snap er helemaal geen hout van. Ik heb hele motorblokken gereviseerd als hobby met zo nu en dan wat hulp maar een stelschroefje aan de koppeling kan ik blijkbaar niet bij dit model.
ac0c496cae1c3f53705c7f998e022c56.jpg
 
staat de hevel aan het blok wel goed afgesteld ? eerst dat afstellen voor je de kabelspeling regelt.
als die aan het blok slecht afgesteld staat, kan het zijn dat die niet verder meer kan draaien en je dus de kabel puur in lengterichting belast. vermits die niet kan uitrekken en er aan je stuurhendel direct een bocht zit, wil die die bocht alleen maar kleiner maken.

breekt hij altijd in de richting van die bocht ?
 
Wat doe jij met een kapotte zekering?

Daarentegen, een stelschroef die 3 keer afbreekt vervangen en dan maar gewoon gaan rijden in de veronderstelling dat die dan niet meer afbreekt is een beetje heel erg veel van wat Einsten zegt. En dan maar 1 stelschroef bestellen :N ... Waarom heben ze dan niet één man naar Normandie gestuurd in '44...
 
Wat doe jij met een kapotte zekering?

Daarentegen, een stelschroef die 3 keer afbreekt vervangen en dan maar gewoon gaan rijden in de veronderstelling dat die dan niet meer afbreekt is een beetje heel erg veel van wat Einsten zegt. En dan maar 1 stelschroef bestellen :N ... Waarom heben ze dan niet één man naar Normandie gestuurd in '44...
1 keer vervangen.
Als hij weeral springt is er iets anders aan de hand en zoek je eerst het probleem.
Een zekering springt niet zomaar...
 
De route heb ik gecheckt, die klopt. De kabel is niet te kort, hij koppelt ook super licht. Het is de originele kabel voorgeschreven. Bovendien kocht ik de motor ooket gebroken schroef.

Zoals ik het zie, op de foto, loopt ie niet goed.
Nu hij gebroken is zit ie zoals hij wil, en juist nu zit ie niet in het verlengde van de hendel.
Een nieuwe dwing je dus in het verlengde te staan maar na een paar keer gebruiken knapt ie door de spanning die je erin brengt bij montage. Stuurbewegingen versnellen dit ook nog eens.
Volgens mij is je kabellengte of het verloop niet goed, aan welke kant zit je koppeling? Het lijkt op de foto alsof de koppeling aan de linkerkant van het blok zit. Normaal gesproken gaat de kabel vanaf de hendel voor de voorvork langs naar onderen(het blok). Nu lijkt het alsof de kabel links langs de vork/balhoofd/eronderdoor pas naar de koppeling loopt.
Ik hoop dat je begrijpt wat ik bedoel.
 
Bestel ik heb een gsx600f 1990 doet het prima. Ik heb 1 vreemd probleem. Toen ik de motor kocht was de koppelingskabel schroef aan de gevel afgebroken, maar zat het nog wel zodanig dat ik kom koppelen. Afijn bij onderhoud nieuwe koppelingskabel gemonteerd zoals ik zo vaak heb gedaan en meteen maar dit schroefje vervangen. Dit brak al snel weer af bij de hals, dit keer op de snelweg waardoor ik moest schakelen op toeren zonder koppeling.

Afijn, weer een nieuwe schroef gemonteerd en tot m'n verbazing is deze nu alweer gebroken.

Wat is dit toch? Ik heb echt genoeg koppelingskabels vervangen enzovoort maar dit nog nooit meegemaakt. Zie foto, wat gaat er dan hier steeds mis?
Toon eens foto's en controleer de routing nog eens goed want volgens mij zie ik al de foto een fout...

Pagina 315 van de 374
Cable Routing - Suzuki GSX600F Service Manual [Page 315] | ManualsLib
 
Zoals ik het zie, op de foto, loopt ie niet goed.
Nu hij gebroken is zit ie zoals hij wil, en juist nu zit ie niet in het verlengde van de hendel.
Een nieuwe dwing je dus in het verlengde te staan maar na een paar keer gebruiken knapt ie door de spanning die je erin brengt bij montage. Stuurbewegingen versnellen dit ook nog eens.
Volgens mij is je kabellengte of het verloop niet goed, aan welke kant zit je koppeling? Het lijkt op de foto alsof de koppeling aan de linkerkant van het blok zit. Normaal gesproken gaat de kabel vanaf de hendel voor de voorvork langs naar onderen(het blok). Nu lijkt het alsof de kabel links langs de vork/balhoofd/eronderdoor pas naar de koppeling loopt.
Ik hoop dat je begrijpt wat ik bedoel.
Als de kabel aan de buitenzijde van de voorpoot zou lopen, zou dat gelijk een aannemelijke verklaring zijn voor het niet-in-lijn-staan en het breken van de stelschroef (bij het draaien van het stuur).
 
met half kapotte schroef.

Ik zit niet te trollen. Ik ben dankbaar voor jullie hulp tot op heden. Zie foto's
 

Bijlagen

  • 20200908_132904.jpg
    20200908_132904.jpg
    969,2 KB · Weergaven: 13
  • 20200908_132930.jpg
    20200908_132930.jpg
    718,9 KB · Weergaven: 14
  • 20200908_132916.jpg
    20200908_132916.jpg
    1,1 MB · Weergaven: 12
Ik zit niet te trollen. Ik ben dankbaar voor jullie hulp tot op heden. Zie foto's


Mooi, want trollen houwe we nie van. ;) Ik zou toch mijn tip es in overweging nemen. Gewoon de ruimte voor afbreken wegnemen door extra een extra stelmoer te plaatsen.


Zelf heb ik dit nooit meegemaakt, gelukkig. Maar wanneer de vrije ruimte van de schroefdraad van de stelschroef niet beter te verdelen is (naar de andere kant van de kabel dus) dan denk ik dat ik het kwetsbare gedeelte van de stelschroef zou beschermen door een extra stelmoer te plaatsen. Dan kán die stelschroef niet eens meer buigen.
 
Kabel zit niet goed op de hevel omdat je de stelschroef veel te ver moet uitdraaien.
Kabel is bovenaan niet goed gerouteerd omdat hij los en bij inknijpen naar voren wijst ipv in de lijn van de kopphendel en stelschroef. Zo breek je dat idd.
Kabel verleggen/andere kabel of een tyrap die de kabel naar achter trekt zodat de kracht bij inknijpen niet onder een hoek op de stelschroef komt.
 
Kabel is bovenaan niet goed gerouteerd omdat hij los en bij inknijpen naar voren wijst ipv in de lijn van de kopphendel en stelschroef. Zo breek je dat idd.
Kabel verleggen/andere kabel of een tyrap die de kabel naar achter trekt zodat de kracht bij inknijpen niet onder een hoek op de stelschroef komt.
kabel ligt gewoon goed volgens mij. zo'n gein bestaat uit verenstaal, die heeft niet graag dat je ze buigt, dus van zodra ze kan zal ze zich weer recht willen plooien. wat hier het geval is.
 
Het enig "foute "wat ik zie is die kleine verhoging net langs de schroefdraad. Als daar de stelmoer tegenaan komt zal deze alles iets scheef kunnen drukken/trekken.

koppeling.png
 
Terug
Bovenaan Onderaan