Stelschroef koppelingshevel breekt steeds af.

2 jun 2017
174
34
Bestel ik heb een gsx600f 1990 doet het prima. Ik heb 1 vreemd probleem. Toen ik de motor kocht was de koppelingskabel schroef aan de gevel afgebroken, maar zat het nog wel zodanig dat ik kom koppelen. Afijn bij onderhoud nieuwe koppelingskabel gemonteerd zoals ik zo vaak heb gedaan en meteen maar dit schroefje vervangen. Dit brak al snel weer af bij de hals, dit keer op de snelweg waardoor ik moest schakelen op toeren zonder koppeling.

Afijn, weer een nieuwe schroef gemonteerd en tot m'n verbazing is deze nu alweer gebroken.

Wat is dit toch? Ik heb echt genoeg koppelingskabels vervangen enzovoort maar dit nog nooit meegemaakt. Zie foto, wat gaat er dan hier steeds mis?
 

Bijlagen

  • 20200824_175457.jpg
    20200824_175457.jpg
    822,1 KB · Weergaven: 30
Wat een probleem _O- ... Stel de stelschroef helemaal naar binnen, dus maximale speling. Daarna stel je de speling weg bij je koppelingsdeksel. Dan kan hij bijna niet meer afbreken want hij is zn arm kwijt.

OF een 2e stelmoer erop idd. en inderdaad ff een stalen halen.
 
Sjees ..dokter horror... Lees anders je eigen topics nog even door, hier had je het al over dat je ‘ook even de koppelingskabel hebt vervangen’ ....

...en nu goed opletten....

Twee posts later krijg je een goede tip die je niet ter harte hebt genomen.
 
Sjees ..dokter horror... Lees anders je eigen topics nog even door, hier had je het al over dat je ‘ook even de koppelingskabel hebt vervangen’ ....

...en nu goed opletten....

Twee posts later krijg je een goede tip die je niet ter harte hebt genomen.

Dokter Horror is een neef van Mr. Danger. O-)
 
Compleet uitgewoond, deze vervangen en bij het blok je koppeling zo afstellen dat de schroef bij je hendel niet zo ver hoeft uit te steken.

Bekijk bijlage 1541525
Wat ik vermoed is dat hij een keer op z'n hendel gevallen is. De stelruimte is links gescheurd en verderop de hendel is volgens mij al eens gelast. Zou dus een nieuwe koppelingshandel kompleet bestellen.
 
Ik ben zelf niet gevallen, ik heb de motor zo gekocht. De schroef van de koppeling zit er natuurlijk niet zo in zoals ik heb gefotografeerd! Het was voor de foto, het moest even zo anders kon ik natuurlijk niet het filmpje van inknijpen maken...de kabel loopt gewoon goed langs de motor en is goed afgesteld aan de koppeling zelf beneden.

Ik zal de koppelingshevel vervangen!

Ik laat het weten als het is gebeurd. Bedankt voor de tips en hulp. 1 ding, ik vind het jammer dat enige mensen hier best onaardig overkomen, waar is dat voor nodig?
 
Jullie hebben zoveel geholpen, en enthousiast meegedacht, dat waardeer ik. Nu jullie de foto zo inzoomen en becommentariëren zie ik in dat het er wellicht niet goed uit ziet, ik ga gewoon de hele handel vervangen.
Goed plan,en monteer de contramoer op de stelbout ,daar heeft de bout ook steun van,en zoals ik al een aantal pagina,s terug geschreven heb
stel de speling er zoveel mogelijk uit met het stelmechaniek achter het koppelingsdeksel,zodat de stelbout niet ver naar buiten hoeft,dan
heeft de stelbout meer steun.
 
Sjongejonde wat zou ik die fiets graag zien...
Nieuwe nippel erop en als je overtuigd bent van de correcte montage de GoPro erop zetten, kijken we allemaal mee waar het fout gaat
Ik heb echt het idee dat de kabel over in plaats van onderdoor die dwarsstang in het frame gaat...
 
Goed plan,en monteer de contramoer op de stelbout ,daar heeft de bout ook steun van,en zoals ik al een aantal pagina,s terug geschreven heb
stel de speling er zoveel mogelijk uit met het stelmechaniek achter het koppelingsdeksel,zodat de stelbout niet ver naar buiten hoeft,dan
heeft de stelbout meer steun.
Het kan, maar dit MAG toch de oplossing niet zijn???
 
Het kan, maar dit MAG toch de oplossing niet zijn???
Nee maar de oorzaak zal waarschijnlijk de speling van de stelbout in de handel zijn,die ziet er aardig uitgelubberd uit,daardoor
zal hij wel te veel meebewegen met de kabel en daardoor breken,het is niet de enigste Suz met dat systeem op de planeet dus moet
ergens een oorzaak zijn,de koppeling gaat soepel,de kabel zit goed volgens de TS,dan blijft er weinig anders over.
 
Schroefdraad is inderdaad niet best, maar al zat er helemaal geen draad meer in, dan nog mag die stelbout niet breken als alles vlak is.

Ik denk dat de ruimte op de draad i.c.m. hoever de stelbout ( zonder borgmoer die er op hoort???) uitsteekt de reden is dat die keer op keer afbreekt, de stelbout gaat scheef staan en daar kan die niet tegen. De belasting op de stelbout is niet kaarsrecht in dit geval, bij bediening van de koppeling niet en ook bij sturen wordt er wat aan geduwd en getrokken. Zoals het origineel hoort zit het mooi vast, dan krijg je ook niet zo'n uitgewoond schroefdraad.
 
  • Leuk
Waarderingen: huls
Compleet uitgewoond, deze vervangen en bij het blok je koppeling zo afstellen dat de schroef bij je hendel niet zo ver hoeft uit te steken.

Bekijk bijlage 1541525

Gewoon door vorige eigenaar waar je die motor van gekocht hebt verpest..
Die moer,bout is er ooit scheeft ingedraaid en lekker door gedraaid.
Hiermee het schroefdraad totaal verpest.
Nu zit jij er mee .
Enigste is nieuw hendel kopen of behuizing,of hoe je dit noemt dan heb je goed schroefdraad en is het gezeik voorbij.
En ben jij weer blij.
Succes ermee
 
Terug
Bovenaan Onderaan