Stelschroef koppelingshevel breekt steeds af.

2 jun 2017
174
34
Bestel ik heb een gsx600f 1990 doet het prima. Ik heb 1 vreemd probleem. Toen ik de motor kocht was de koppelingskabel schroef aan de gevel afgebroken, maar zat het nog wel zodanig dat ik kom koppelen. Afijn bij onderhoud nieuwe koppelingskabel gemonteerd zoals ik zo vaak heb gedaan en meteen maar dit schroefje vervangen. Dit brak al snel weer af bij de hals, dit keer op de snelweg waardoor ik moest schakelen op toeren zonder koppeling.

Afijn, weer een nieuwe schroef gemonteerd en tot m'n verbazing is deze nu alweer gebroken.

Wat is dit toch? Ik heb echt genoeg koppelingskabels vervangen enzovoort maar dit nog nooit meegemaakt. Zie foto, wat gaat er dan hier steeds mis?
 

Bijlagen

  • 20200824_175457.jpg
    20200824_175457.jpg
    822,1 KB · Weergaven: 30
Ik zou een nieuwe hevel met houder bestellen of 2e hands om het gewoon uit te sluiten. En minder ver uit draaien en proberen alles te stellen op je koppelingsdeksel.

Nog even gekeken, maar is het eerste stuk van de buitenmantel van de kabel van metaal? Hoort dit niet onder op te zitten?
misschien nog even wachten met proberen te helpen , het lukt voorlopig nog niet echt goed.
 
Ik heb de kabel recent nog vervangen toen ik toch in de buurt moest zijnn (kettingtandwiel) en alles staat qua kabel Pico Bello afgesteld, zoals ik altijd doe. Schroef was hiervoor ook.al afgebroken op steeds hetzelfde punt zoals te zien op de foro. Heb er zelf inmiddels dus 2 versleten in korte tijd. Ik maak vanavond foto's van de hevel en van het indrukken.
 
Ik heb de kabel recent nog vervangen toen ik toch in de buurt moest zijnn (kettingtandwiel) en alles staat qua kabel Pico Bello afgesteld, zoals ik altijd doe. Schroef was hiervoor ook.al afgebroken op steeds hetzelfde punt zoals te zien op de foro. Heb er zelf inmiddels dus 2 versleten in korte tijd. Ik maak vanavond foto's van de hevel en van het indrukken.
Je kan die stelschroef ook helemaal indraaien en dan met de stelschroef op het deksel afstellen,dan zal hij zo gauw niet meer breken.
Heb je nr 23 ook op de juiste maner afgesteld?

suzuki-gsx600f-1990-l-e01-e02-e04-e15-16-17-18-21-22-24-25-34-39-53-clutch-model-nprst_bigsue0...gif
 
Op 1 of andere manier staat er te veel spanning op deze stelschroef anders breekt hij niet,
dat kan door een verkeerd gemonteerde kabel of een kabel die te lang of te kort is,of de koppeling gaat veel te zwaar.
Daarnaast moet alles ook goed afgesteld staan dus ook de speling van nummer 23 van de tekening die ik geplaatst heb,
in het wph staat hoe je dat moet doen.
 
Onder alle omstandigheden moet dat ding heel blijven, of het nou van staal, aluminium of zelfs van plastic is. Dat heeft niets te maken met de indrukking door de strakte van de kabel/koppeling te maken, de enige cruciale factor is afbuiging door "verkeerde montage". Dat buisje aan het begin van de kabel zit op vrijwel iedere Yamaha alleen in dit geval zorgt dat buisje voor een afbuigend moment op de stelnippel, dat kromme buisje is het enige dat een hefboom kan veroorzaken, al dan niet door een verkeerde kabelrouting of klemlopen bij stuurbewegingen
 
Sorry dat ik niet eerder reageerde jongens, oprechte excuses. Ik moest op zakenreis en ben nu 2 dagen terug, de motor was op een lager pitje de afgelopen week.
Wel lag de nieuwe stelschroef in de bus. Ik draai hem er wederom in, alles kaarsrecht zoals het hoort. De koppelingskabel goed afgesteld zoals altijd, nog eens gecheckt. Vol goede moed dacht ik, nou dit keer heb ik nog meer alles gedubbelcheckt. Ik rij een rondje om de straat en bij de 2e keer koppeling in knijpen breekt de schroef wederom falikant af en is het weer klaar.

Ik ben er een beetje klaar mee jongens. Ik doe al 10jaar onderhoud aan de motors die ik heb gehad maar mijn pekelfiets lijkt gewoon stelschroeven te eten. Ik heb dit nog nooit meegemaakt en ik snap er helemaal geen hout van. Ik heb hele motorblokken gereviseerd als hobby met zo nu en dan wat hulp maar een stelschroefje aan de koppeling kan ik blijkbaar niet bij dit model.
 
Kan ik me helemaal voorstellen dat je met zo'n kutgeintje helemaal klaar bent.
Maar ik denk dat verschillende met me nou toch wel nieuwsgierig zijn hoe toch deze.!?
🧐🤔
 
Ik heb de kabel recent nog vervangen toen ik toch in de buurt moest zijnn (kettingtandwiel) en alles staat qua kabel Pico Bello afgesteld, zoals ik altijd doe. Schroef was hiervoor ook.al afgebroken op steeds hetzelfde punt zoals te zien op de foro. Heb er zelf inmiddels dus 2 versleten in korte tijd. Ik maak vanavond foto's van de hevel en van het indrukken.
😶
 
Sorry dat ik niet eerder reageerde jongens, oprechte excuses. Ik moest op zakenreis en ben nu 2 dagen terug, de motor was op een lager pitje de afgelopen week.
Wel lag de nieuwe stelschroef in de bus. Ik draai hem er wederom in, alles kaarsrecht zoals het hoort. De koppelingskabel goed afgesteld zoals altijd, nog eens gecheckt. Vol goede moed dacht ik, nou dit keer heb ik nog meer alles gedubbelcheckt. Ik rij een rondje om de straat en bij de 2e keer koppeling in knijpen breekt de schroef wederom falikant af en is het weer klaar.

Ik ben er een beetje klaar mee jongens. Ik doe al 10jaar onderhoud aan de motors die ik heb gehad maar mijn pekelfiets lijkt gewoon stelschroeven te eten. Ik heb dit nog nooit meegemaakt en ik snap er helemaal geen hout van. Ik heb hele motorblokken gereviseerd als hobby met zo nu en dan wat hulp maar een stelschroefje aan de koppeling kan ik blijkbaar niet bij dit model.
Ik snap je frustratie volledig. Iets wat zo simpel lijkt, en vervolgens haast niet oplosbaar is.
Als het mijn motor zou zijn....had ik misschien wel hulp bij gevraagd om mee te kijken. Do.s zien twee paar ogen meer dan 1 paar ogen.

Succes nog ermee, hou vol!
 
Terug
Bovenaan Onderaan