Sterke lucht wervelingen rond mijn helm met passagier

Jv-h

Die hard MF'er
5 feb 2009
382
0
London
Iedere keer als mijn vriendin achterop zit en we rijden 100+ begint mijn hoofd sterk te schudden door luchtwervelingen. Gelukkig ben ik niet de enige die er last van heeft, zij achterop maakt dezelfde bewegingen maar dan precies de andere kant op.

Het is alsof iemand de hele tijd aan je hoofd zit te trekken van links naar rechts :( Dikke nek krijg je er zeker van maar echt chill is het niet! Als ik alleen rijd heb ik nergens last, ( rijd naked zonder windscherm).

Iemand idee hoe je dit kan verhelpen (of hoe het ontstaat)? Andere zit positie, type helm. Kan haar natuurlijk thuis laten maar dat zal ze niet leuk vinden }) En als ze achterop zit, zijn onze hoofden bijna exact op dezelfde hoogte, mocht dit er iets mee te maken kunnen hebben.

Oh en aan zijwind lag het denk ik niet, er was misschien windkracht 2/3 (vorig weekend).
 
Mijn ervaringen zijn hetzelfde. Sterker nog. Wanneer mijn vriendin, achterop de motor, haar hoofd beweegt dan voel/merk ik dat ook. Zal je mee moeten leren leven, denk ik.

Grtz.
 
Iedere keer als mijn vriendin achterop zit en we rijden 100+ begint mijn hoofd sterk te schudden door luchtwervelingen. Gelukkig ben ik niet de enige die er last van heeft, zij achterop maakt dezelfde bewegingen maar dan precies de andere kant op.

Het is alsof iemand de hele tijd aan je hoofd zit te trekken van links naar rechts :( Dikke nek krijg je er zeker van maar echt chill is het niet! Als ik alleen rijd heb ik nergens last, ( rijd naked zonder windscherm).

Iemand idee hoe je dit kan verhelpen (of hoe het ontstaat)? Andere zit positie, type helm. Kan haar natuurlijk thuis laten maar dat zal ze niet leuk vinden }) En als ze achterop zit, zijn onze hoofden bijna exact op dezelfde hoogte, mocht dit er iets mee te maken kunnen hebben.

Oh en aan zijwind lag het denk ik niet, er was misschien windkracht 2/3 (vorig weekend).


Plak als proef eens verticaal achterop 2 cm naast het midden van je helm 2 stukjes een strookje tochtstrip van zeg 12 cm lang om de werveling via jou helm te verstoren, als lucht om iet heen moet wat rond is dan komt het 180 graden daarvan weer bij elkaar, snapje wat ik bedoel. :Y zoniet dan maak ik een schets.

(Ik gebruik elke dag lucht en heb er veel verstand van) ;)
 
Het is maar een ideetje;

atv-windscherm.jpg
 
Ja zo'n windscherm zie ik wel zitten ja :) ! Waar kan ik die kopen?!

@ B&Y Zal volgende keer proberen om wat meer naar voren te gaan zitten zodat de ruimte tussen de helmen groter wordt. Zou ook wat moeten uitmaken toch? Werveling zal er blijven maar misschien wat minder erg. Zo niet, tja dan er maar mee leren leven en hopen dat me nek straks dikker is als me kop :)
 
Plak als proef eens verticaal achterop 2 cm naast het midden van je helm 2 stukjes een strookje tochtstrip van zeg 12 cm lang om de werveling via jou helm te verstoren, als lucht om iet heen moet wat rond is dan komt het 180 graden daarvan weer bij elkaar, snapje wat ik bedoel. :Y zoniet dan maak ik een schets.

(Ik gebruik elke dag lucht en heb er veel verstand van) ;)
:^

Ik ook, adem het de hele dag in en uit :Y

Je bedoelt een Karman vortex waarschijnlijk:

turb_cyl_karman_vortex.png
 
ik rij ook op een naked maar ik heb er niet zoveel last van ben er ondertussen aan gewend.

Sterker nog, heb ook een ruitje erop gehad maar dit zorgde ervoor dat de wind zo lekker precies over het ruitje heen tegen mijn helm werd geblazen.

Dus moest ik dan gaan bukken met mijn hoofd zodat ik achter het ruitje zat.

Maarja, als je geen ruitje hebt en je bukt dan heb je er ook gelijk veel minder last van omdat het meer gestroomlijnd is.

Dus toen heb ik het ruitje er weer af gehaald omdat ik het zonder mooier vond en het niet veel toegevoegde waarde had omdat ik toch wel moest bukken.

Conclusie: bij hogere snelheden kin op de tank en gaan met die banaan
 
ik rij ook op een naked maar ik heb er niet zoveel last van ben er ondertussen aan gewend.

Sterker nog, heb ook een ruitje erop gehad maar dit zorgde ervoor dat de wind zo lekker precies over het ruitje heen tegen mijn helm werd geblazen.

Dus moest ik dan gaan bukken met mijn hoofd zodat ik achter het ruitje zat.

Maarja, als je geen ruitje hebt en je bukt dan heb je er ook gelijk veel minder last van omdat het meer gestroomlijnd is.

Dus toen heb ik het ruitje er weer af gehaald omdat ik het zonder mooier vond en het niet veel toegevoegde waarde had omdat ik toch wel moest bukken.

Conclusie: bij hogere snelheden kin op de tank en gaan met die banaan

Deze tijd van het jaar ga ik niet naakt rijden, ijskoud :+
 
ik rij ook op een naked maar ik heb er niet zoveel last van ben er ondertussen aan gewend.

Sterker nog, heb ook een ruitje erop gehad maar dit zorgde ervoor dat de wind zo lekker precies over het ruitje heen tegen mijn helm werd geblazen.

Dus moest ik dan gaan bukken met mijn hoofd zodat ik achter het ruitje zat.

Maarja, als je geen ruitje hebt en je bukt dan heb je er ook gelijk veel minder last van omdat het meer gestroomlijnd is.

Dus toen heb ik het ruitje er weer af gehaald omdat ik het zonder mooier vond en het niet veel toegevoegde waarde had omdat ik toch wel moest bukken.

Conclusie: bij hogere snelheden kin op de tank en gaan met die banaan

Ik vind dit maar een raar verhaal, naakt, bukken, banaan, achter een ruitje :?
 
Ja ik ken het probleem, soms had ik ook het gevoel dat ik tegen druk voelde en gewoon bijna niet links of rechts kon kijken :N. Maar de oplossing is zoals Koffer al opperde... gewoon rijlessen kado doen. Nu tuft ze mee met haar eigen Bandit *O*
 
Je moet gewoon ff uitproberen of het verdwijnt als ze óf dichter tegen je aan gaat zitten of iets verder. Nu wil de wind die om jouw helm heen gaat weer naar het midden achter jouw helm maar... dat wordt weer onderbroken door haar helm. Als ze dichter achter je gaat zitten gaat de luchtstroom van jouw helm beter over in die van haar helm: geen turbulentie. Of als ze verder van je af gaat zitten andersom.

Zo werkte het bij mij wel in het verleden.
 
Je moet gewoon ff uitproberen of het verdwijnt als ze óf dichter tegen je aan gaat zitten of iets verder. Nu wil de wind die om jouw helm heen gaat weer naar het midden achter jouw helm maar... dat wordt weer onderbroken door haar helm. Als ze dichter achter je gaat zitten gaat de luchtstroom van jouw helm beter over in die van haar helm: geen turbulentie. Of als ze verder van je af gaat zitten andersom.

Zo werkte het bij mij wel in het verleden.


Klopt heel goed wat Fazere schrijft, zeker dat de lucht precies welke van voor 2 kanten op moet achter je helm weer bij elkaar komt daarom als proef een stukje tochtstrip achterop plakken zoals ik al noemde en kijken naar het effect. :Y
 
Plak als proef eens verticaal achterop 2 cm naast het midden van je helm 2 stukjes een strookje tochtstrip van zeg 12 cm lang om de werveling via jou helm te verstoren, als lucht om iet heen moet wat rond is dan komt het 180 graden daarvan weer bij elkaar, snapje wat ik bedoel. :Y zoniet dan maak ik een schets.

(Ik gebruik elke dag lucht en heb er veel verstand van) ;)
Ik weet niet of de TS er wijs uit wordt maar ik ben na je verhaal compleet de kluts kwijt en wacht gedesillusioneerd af op een schets.
 
Ik weet niet of de TS er wijs uit wordt maar ik ben na je verhaal compleet de kluts kwijt en wacht gedesillusioneerd af op een schets.


Ik heb 30 jaar ervaring in de luchttechniek betreft wat lucht doet en kan doen, probeer het maar en speel met de plaats waar je de strip plakt. Op deze manier worden helmen auto's ontworpem.

Wedden dat je tot een nieuwe ontdekking komt.
 
Ik herken dit ook heel goed!
Wat ik merk dat helpt is als de bijrijder niet met zijn/haar helm precies achter die van mij gaat zitten, maar er een beetje schuin naast gaat zitten. En als ik er alsnog last van heb, dan scheelt het vaak iets als ik mijn eigen helm een klein beetje naar links of rechts draai.
Misschien heb je er wat aan!
 
Ik weet niet of de TS er wijs uit wordt maar ik ben na je verhaal compleet de kluts kwijt en wacht gedesillusioneerd af op een schets.


Het is een bekend probleem dat lucht een voorwerp in trilling kan brengen, denk aan de schoorsteen van het refaja ziekenhuis in dordt en de zwaan in rotjeknor, dat is vaak op te lossen met een heel simpel windbrekertje, een lullig stripje van het een of ander is al genoeg, op dunne gladde schoorstenen zie je nog wel eens bovenaan een soort schroefgang erop geplakt, en een meer bekend voorbeeld is een oude shuberth helm waar ze deukjes als die van een golfbal hebben aangebracht.

Bekend beeld van harmonische trilling door lucht is de Tacoma brug:
<object width="445" height="364"><param name="movie" value="http://www.youtube-nocookie.com/v/3mclp9QmCGs&hl=nl&fs=1&rel=0&color1=0x2b405b&color2=0x6b8ab6&border=1"></param><param name="allowFullScreen" value="true"></param><param name="allowscriptaccess" value="always"></param><embed src="http://www.youtube-nocookie.com/v/3mclp9QmCGs&hl=nl&fs=1&rel=0&color1=0x2b405b&color2=0x6b8ab6&border=1" type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" width="445" height="364"></embed></object>


Wij hebben hetzelfde probleem, hebben we allebei de jethelm op is er niks aan de hand, maar doet Syl haar premier viezier jethelm op heb ik daar ook last van, iets naar links of rechts gaan zitten helpt dan al, tis maar dat je net de aanstromende wind een andere richting geeft.
 
Terug
Bovenaan Onderaan