Stevig gebouwd en opzoek naar een eerste moto

Ja een Streetfighter vond ik perfect zitten,ik hield het makkelijk 2 uur vol zonder pijn.
Monster zat ik ook perfect op,zelfs nog iets beter dan de Streetfighter,de Multi en Hyper heb ik geen ervaring mee.
 
als je in de regel al last hebt van je rug is het dan wel verstandig om motor te gaan rijden?
Ik heb zelf vrij snel last van m'n onderrug. Ik kan een hele dag op de motor zitten zonder last van m'n rug (dan heb ik wel een houten reet, maar daar ging 't nu niet over :P).
Autorijden is voor mij veel belastender. Ik heb nog geen auto gevonden met stoelen waarin ik het langer dan een paar uur uit kan houden. Meestal is een uur al te lang, dan begin ik al klachten te krijgen.

Dus, hoewel de vraag niet aan mij gericht was, kan ik hem toch met een volmondig 'ja' beantwoorden. ;)

Ik ben overigens niet zo zwaar als de TS, rond de 90/95kg en 1,98 lang. Wat wel belangrijk is, is zorgen voor een goede houding én goede schokbrekers.
De schokbrekers van de ZRX waren kneiterhard toen ik 'm kocht. Daar kreeg ik helaas na een uurtje rijden ook last van. De demping regelen ging niet goed meer dus heb ik ze laten reviseren. Gevolg: een veel stabieler achterstel en geen last meer van m'n rug. Wat mij betreft dus altijd de moeite waard om even kritisch naar de schokbrekers van een 2e hands motorfiets te kijken en ze eventueel te vervangen of te laten reviseren.

Qua houding is een klein tikje voorover beter voor je rug dan rechtop. Op de V-Strom schuif ik nagenoeg altijd tot de verhoging van het zadel naar achteren om zo een tikkie voorover te kunnen zitten. Op de ZRX is dat iets minder noodzakelijk omdat de houding op die fiets al een tikje sportiever is.
 
Ik vind hem wel iets hebben, maar is echt wel wat uit mijn smaak. Toch voor mezelf vind ik hem wat sportieviteit missen kwa look.
Klopt hij ziet er iets minder sportief uit als bv een multistrada maar de rijprestaties compenseren dit wel. En zit vol met opties, mocht je toch interesse hebben. Let me know :)
 
Motorbeurs Utrecht begin februari eens bezoeken dan kun je vele motoren zien en overal eens opzitten , lijkt me een mooie start !
 
Komend weekend is ook de nederlandse motorbeurs in de buurt van Amsterdam. Daar komt ook veel en kun je proberen.
 
Ik heb een vorm van reuma in de ruggewervels,al 35 jaar.
Ben 1.93 mtr en weeg 100 kilo en heb een cbr 1000 rr,niks mis mee en kan er uren achtereen op rijden.
Is denk ik erg persoonlijk,de 1 zweert bij een toerbuffel de ander weer een naked en weer een ander een cbr 1000rr :-)
 
Ja een Streetfighter vond ik perfect zitten,ik hield het makkelijk 2 uur vol zonder pijn.
Monster zat ik ook perfect op,zelfs nog iets beter dan de Streetfighter,de Multi en Hyper heb ik geen ervaring mee.

Thanks voor je ervaring te delen! Ik heb hier vast al wel wat aan!
 
Ik heb een vorm van reuma in de ruggewervels,al 35 jaar.
Ben 1.93 mtr en weeg 100 kilo en heb een cbr 1000 rr,niks mis mee en kan er uren achtereen op rijden.
Is denk ik erg persoonlijk,de 1 zweert bij een toerbuffel de ander weer een naked en weer een ander een cbr 1000rr :-)

Wat is je algemene indruk van je moto? Ik heb het best wel voor de 600rr als opstap, wil het nog net wat verantwoordelijk houden voor de eerste moto
 
Ik vind het knap als je het uren vol houd op een sportmotor,ik heb er genoeg gehad en kreeg
of last van kramp in mijn benen en of zere polsen en of slapende handen en of een zere nek.
Vergeleken met een sportmotor vind ik andere soorten motoren een verademing om op te rijden.
Nu vind ik sportmotoren nog steeds de mooiste motoren en was het voor mij een kwestie
van wie mooi wil zijn moet pijn lijden,maar is nu door mijn hogere leeftijd niet meer te doen.
 
Laatst bewerkt:
Nou ja, dan heb je nog een mooie lange weg te gaan:)
Maar de motorbeurs in Utrecht heb je inmiddels vast wel wat info over gevonden.

Trouwens; ook mijn ervaring met lage rugklachten is dat een lichte aanvalshouding,(iets op de polsen leunen), ook voor mij het prettigst werkt voor lange ritten.
De druk op de onderrug is dan gewoon minder,doordat je de druk een beetje verdeelt als je iets op de polsen leunt. ook de druk op het zitvlak is wat minder dan,zodat dat ook wat minder snel pijnlijk wordt.
Helemaal rechtop zitten was voor mij iig niet prettig.
 
Nou ja, dan heb je nog een mooie lange weg te gaan:)
Maar de motorbeurs in Utrecht heb je inmiddels vast wel wat info over gevonden.

Trouwens; ook mijn ervaring met lage rugklachten is dat een lichte aanvalshouding,(iets op de polsen leunen), ook voor mij het prettigst werkt voor lange ritten.
De druk op de onderrug is dan gewoon minder,doordat je de druk een beetje verdeelt als je iets op de polsen leunt. ook de druk op het zitvlak is wat minder dan,zodat dat ook wat minder snel pijnlijk wordt.
Helemaal rechtop zitten was voor mij iig niet prettig.

Richting naked bike dus ?
 
Een ouwere naked kopen , zijn ff groter ,ZRX ,xjr , gsx en h*nda heeft ook nog iets, ver binnen budget en erg goed te :]


laat ik nu p/o een zgan ZRX 1200 R t.k weten :Y
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Een heel groot misverstand is dat motoren met een rechtere zit minder belastend voor de rug zijn.
Het hangt af waar in de rug en wat voor soort rugpijn je hebt.
Bij de een is een rechte zit noodzakelijk en bij een ander is juist een licht voorover gebogen zit het beste om een zinvolle afstand te kunnen rijden.

+1 !

Ik heb vorig jaar een hernia gehad en toen ik geopereerd was en op controle kwam vroeg ik wanneer ik weer op de motor zou mogen/kunnen rijden.
Daar werd toen ook aangegeven dat ik in mijn geval redelijk snel weer op de motor kon stappen omdat ik wat voorover zit en dat juist de motoren waar je rechtop zit zwaarder belastend zijn.
 
+1 !

Ik heb vorig jaar een hernia gehad en toen ik geopereerd was en op controle kwam vroeg ik wanneer ik weer op de motor zou mogen/kunnen rijden.
Daar werd toen ook aangegeven dat ik in mijn geval redelijk snel weer op de motor kon stappen omdat ik wat voorover zit en dat juist de motoren waar je rechtop zit zwaarder belastend zijn.

Thanks Joep heel belangrijke info! 💪🏻
 
Ik heb een ZRX natuurlijk:9 , ben 1.87 en heb lange armen , ik zit lekker iets voorover, op de meeste motoren heb ik snel last van mijn rug ,met deze niet *O*
 
Ik heb ook wel een verleden met rugproblemen maar voor mij was de motor op een gegeven moment de enige manier om mij te verplaatsen. In een auto kon geen 5 minuten zitten. Hangt er volgens mij dus helemaal vanaf welke rugproblemen je hebt.
 
Ikzelf ben 1,86 en weeg 118 kg( ja ik weet te zwaar :)) en ben sinds begin dit jaar overgestapt op een Aprilia Tuono. Hiervoor had ik een Aprilia RSV. Ook heb ik al jaren rugproblemen en heb ik hier tijdens het rijden geen last van. Tevens is de Tuono behoorlijk sportief! Ook is ie hard afgeveerd maar ik heb het idee dat dat zeker bij mij beter aanvoeld als slappe vering. als ik met mijn scooter door een kuiltje rijd heb ik daar meer last van als dat ik dat met de Tuono doe. Maar dat kan ook komen omdat de vering van de Tuono zo'n kuiltje gewoon beter verwerkt.
Lekker op veel motoren proefrijden is toch echt het belangrijkst om erachter te komen wat voor jou het beste is. Succes!!
 
Terug
Bovenaan Onderaan