Stichting oid voor het racen?

Roy "R"acing

MF huisraad
Donateur
10 aug 2003
84.550
36.034
Doetinchem (om en nabij)
Facebook
Instagram
Aangezien er vast veel mensen hier al naar gekeken hebben...

Is het handig een stichting of andere vorm op te richten mbt het racen?
En hoe gaat dit in zijn werk, wat moet je doen, voordelen, nadelen?


Zover ik weet kan ik als stichting met btw plicht (moet je aanvragen heb ik begrepen) iig BTW terug vragen dus op alle “race” aankopen de BTW terug vragen.
Je moet 3 bestuursleden hebben en 1x per jaar een vergadering.
Notaris moet dit opstellen á +-300 euro.

Veel verder ben ik nog niet, nog aan het neuzen.
 
Volgens mij is het btw verhaal al lastig... alleen op inkoop die je doet voor iets wat je verkoopt simpel gezegd.
Dan zou je het hoogstens doen voor de sponsoren om proffesioneler over te komen.
 
Ik heb het hier ook al eens met een kennis van mij die een adviesbureau heeft gehad.

Ik geloof dat je toko wel ergens toe moet leiden. Dus niet enkel om zonder BTW in te kopen en verder alleen maar verlies draaien. Belastingdienst is ook niet op het achterhoofd gevallen.
 
Ik ben zeker geen deskundige, maar volgens mij moet je om als stichting BTW plichtig te zijn ook inkomsten hebben. Ik heb bijna 20 jaar geleden een stichting opgericht, officieel de Stichting CX motorVrienden, informeel bekend onder de naam Nederlandse CX500 club. Wij hebben geen winstoogmerk en daarom ook niet BTW plichtig. Je hebt wel kosten aan de oprichting. Destijds waren dat rond de 400 euro aan notaris kosten en jaarlijks hebben we kosten voor verzekeringen. Hou daar rekening mee, dat je ook kosten hebt.

'Voor de btw is de stichting of vereniging ondernemer als zij voldoet aan de eisen van het ondernemerschap. Als er sprake is van ondernemerschap voor de btw, gelden ook voor stichtingen en verenigingen de normale btw-regels. Als de stichting of vereniging personeel in dienst neemt, krijgt de stichting of vereniging te maken met loonheffingen. Als bestuurder van een stichting of vereniging kunt u in bepaalde gevallen aansprakelijk worden gesteld voor de belastingschulden van de stichting of vereniging. Wilt u meer informatie? ' Zie ook Wanneer bent u ondernemer voor de btw?

Kortom, zoek eerst eens uit of de btw teruggave voldoen is om tijd, geld en moeite te steken in het oprichten van een stichting waarbij je jaarlijk belastingaangifte moet doen en de nodige verantwoordelijkheden met zich meebrengt.
 
Je moet een aktief b.t.w nummer aanvragen en de belastingdienst bepaalt of jij die krijgt.
Een stichting is handig voor sponsoren, ook weer ivm belasting.
Alles wat je aankoopt in de stichting is van de stichting en niet van jou.

Kijk hier voor wat meer info.

 
Mijn vrouw zit in het notariaat en heeft over de jaren heen al een aantal raceteam stichgingen opgericht, er bestaat eigenlijk niet zoiets als een standaard voor stichtingen, ook niet in één discipline is er een uniform.
Dus alle adviezen, hoe goed bedoeld ook, kunnen voor jou best anders zijn. Qua basis is een stichting een stichting en in de link die ik deelde staat hoe je aan een standaard stichting kunt komen. Mensen kennende willen ze toch altijd weer specifieke dingen en dat gaat niet met een druk op een knop.
Ga ook niet zelf een of andere shit in elkaar draaien en dan denken daar maken ze wel even een stichting van, ook niet iets in elkaar laten draaien door een advocaat, want zo werkt dat niet. Een notaris gaat nooit zomaar aangebrachte zooi gebruiken. Ga informatie inwinnen bij een notaris, niet op een forum.
 
Terug
Bovenaan Onderaan