Stichting oprichten??

Tapey

MF veteraan
8 sep 2004
2.808
397
Rotterdam
Twitter
Een vraag waarmee ik zat, kwam ik toevallig ook weer tegen in de recente thread over het grijze kenteken. Een stichting oprichten. Via de zoekfunctie vond ik niets daarover. Vandaar deze vragen:

Wanneer heeft het nut om een stichting op te richten om je eigen zac 'racing team' in onder te brengen?

Wat komt er bij kijken en hoe gaat het ongeveer in z'n werk?

Waar kan ik meer info vinden?
 
Info bij KvK, daar kun je ook de inschrijfforms downloaden. Is niet zo moeilijk, formulieren invullen, bij notaris statuten laten opmaken en geld betalen ;)

Is wel handig om m.n. sponsors een wat betere indruk van het geheel te geven en allerhande zaken zijn formeel geregeld. Bovendien kun je vanuit je eigen bedrijf de stichting sponsoren (als je die hebt). Belangrijkste is dat de stichting acteert als zelfstandig rechtspersoon en dat de leden niet hoofdelijk aansprakelijk zijn.

In bepaalde gevallen kan een stichting BTW plichtig zijn, hetgeen inhoudt dat je BTW kunt verrekenen. Primair wordt een stichting niet opgericht vanuit winstoogmerk (mag wel), daar zijn andere rechtsvormen beter geschikt voor.

Maar bel ff een KvK, of loop er ff binnen. Dan weet je alles.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb ergens gelezen dat zo'n formuliertje zo'n 68 euro kost en dat er bijkomende notariskosten zijn van minimaal zo'n 280 euro!? :?

Is het niet mogelijk dat er een MF-stichting wordt opgericht waar alle MF-ers van kunnen profiteren!? *D

Lastig allemaal....... :(
 
Ik heb ergens gelezen dat zo'n formuliertje zo'n 68 euro kost en dat er bijkomende notariskosten zijn van minimaal zo'n 280 euro!? :?

Is het niet mogelijk dat er een MF-stichting wordt opgericht waar alle MF-ers van kunnen profiteren!? *D

Lastig allemaal....... :(
Dat is een goeie!
Dan laat ik ons busje overschrijven naar de MF-stichting! ;)
 
Ik heb ergens gelezen dat zo'n formuliertje zo'n 68 euro kost en dat er bijkomende notariskosten zijn van minimaal zo'n 280 euro!? :?

Is het niet mogelijk dat er een MF-stichting wordt opgericht waar alle MF-ers van kunnen profiteren!? *D

Lastig allemaal....... :(

De notaris wil idd zo rond de € 300 hebben voor het opstellen en het verlijden van de akte van oprichting. Zou je het in BV/NV vorm willen doen dan heb je nog een aardig kapitaal nodig (aandelen), dit hoeft weliswaar slechts tijdelijk beschikbaar te zijn, maar er zijn dagen dat ik ff geen € 18.000 op mijn rekening heb staan.

Het primaire doel van activiteiten onderbrengen in een stichting is scheiding van je prive vermogen (stichting is zelfstandig juridische entiteit), dus de aansprakelijkheid eindigt bij de stichting ipv bij jou (tenzij je fraudeert ed)
 

Ja, 'duh'. Daar hebben we natuurlijk nix aan. De vraag was niet 'wat is een stichting' maar 'heeft een stichting nut voor een eenvoudige hobbyrijder'.

Hans en Chaserboz bedankt, daar kom ik wél verder mee. Concluderend: als je een eigen bedrijf hebt, kun je jezelf via en stichting sponsoren zonder dat de fiscus dit als een consumptieve 'onttrekking' ziet.

Ik kan me ook goed voorstellen dat het voor de sponsoring beter is om een stichting op te richten. De sponsors weten dan (vanwege de scheiding van het privévermogen, zoals Chaserboz uitlegt) zeker dat het sponsorgeld ten goede komt aan het racen, en dat je het niet gebruikt om je concertkaartjes te kopen of zo.

Helaas ben ik maar gewoon een loonslaaf en de sponsors staan ook nog niet te dringen.

Dus als je geen eigen bedrijf hebt, en je rijdt nog niet tamelijk professioneel in de rondte, heeft het oprichten van een stichting denk ik niet zo veel zin.

Als collectief een rechtspersoon oprichten kan misschien andere voordelen hebben, alleen ik zie ze nog niet zo een twee drie. Maar als iemand een briljant plan heeft om het racen goedkoper te maken... laat maar horen.
 
koop een oldtymer op gas en hang er een paardetrailer aanvast ,rijd goedkoop en het spul is waardevast :)
of koop een gekietelde landbouwtrekker met platte wagen erachter met daarop een zeecontainer ofzo. *D
 
je kunt je busje ook als Camper laten keuren!!

Dan moet je er een gootsteen.kast en een bed in hebben voor de keuring.
Voordeel is dat je maar 3 mnd bel. hoeft te betalen :9

Daarna haal je het er gewoon weer uit evt. :+

Keuringskosten € 250.= dacht ik.

Hier zit ik nl aan te denken!!!
 
Een vraag waarmee ik zat, kwam ik toevallig ook weer tegen in de recente thread over het grijze kenteken. Een stichting oprichten. Via de zoekfunctie vond ik niets daarover. Vandaar deze vragen:

Wanneer heeft het nut om een stichting op te richten om je eigen zac 'racing team' in onder te brengen?

Wat komt er bij kijken en hoe gaat het ongeveer in z'n werk?

Waar kan ik meer info vinden?

kijk eens op haags juristen college daar staan engelse bv of stichtingen
dit is goedkoper en rechts geldig in nl kijk op www.hjc.nl

Ruud
 
Het oprichten van een bedrijf of stichting om zodanig weer "grijs" te kunnen rijden heeft geen zin. Vanaf 1 jan 2005 betaald iedereen het normale wegenbelasting tarief. Ondernemingen krijgen deze hogere wb gedeeltelijk terug via extra aftrekposten op inkomstenbelasting (eenmanszaken) en vennootschapbelasting. Als je dus geen winst maakt valt er niets af te trekken dus krijg je niets terug. Invaliden kunnen direct het "teveel" betaalde wb terugkregen.

Vanaf 1 jan 2005 betaalt iedereen BPM op nieuwe voertuigen. Bedrijfen kunnen de BPM terugkrijgen door nieuwe investeringsaftrek. Opnieuw, heb je niets verdient, valt er niets af te trekken. Invaliden krijgen de BPM direct terug.

Het motto is dus; invalide worden, als je lang genoeg raced wordt je het vanzelf dus lekker door blijven knallen, het wordt vanzelf goedkoper.

Gezonder is om je bus om te bouwen naar camper, en in plaats van een caravan een gesloten aanhanger achter je bus hangen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan