Sticker verwijderen

hank4all

MF veteraan
18 feb 2004
1.482
198
Meppel
IK wil deze uitlaat wat opknappen, maar nu zit er nog een stickertje op.
Kan ik dat veilig doen met thinner?

En wat is de beste manier om hem weer mooi zwart te maken, iemand een idee.

full
 
als het met een oplosmiddel niet lukt, kan je ook een caramelschijf proberen. heel voorzichtig dan, ik weet niet wat het met carbon doet, maar ik denk dat het goed eraf gaat. Je kan een caramelschijf gewoon op autolak, ruiten e.d. gebruiken zonder beschadigingen (naja, relatief gezien dan, krasjes krijg je al als je met je hand over de lak van je auto gaat/ wast met een washandschoen o.i.d.).

double-speedy_caramelschijf_stickerverwijderaar_ng-2013-1.jpg
 
Laatst bewerkt:
Je kan een caramelschijf gewoon op autolak gebruiken zonder beschadigingen

Autolak ja, met een metalen ondergrond. Een caramelschijf gebruik je niet op de lak van je motorfiets als dit een gespoten plastic deel is, want dan vliegt door de plaatselijke hitte ook de lak mee. Been there, done that, en een kennis van me ook.
 
Laatst bewerkt:
en gelukt?
veel kleurverschil?
en hoe heb je het uiteindelijk gedaan?

De witte letters zijn er af, ik maak hem nu warm met de föhn en krab met een scherp mesje
het transparante deel er af, maar dat gaat niet echt snel.

Zal wel even een foto plaatsen als het klaar is.
Ik heb wel in de gaten dat er een heel kleurverschil is nu.
 
Geen idee waar dat carbon uit bestaat, maar het zal ongetwijfeld een plastic composiet achtig iets zijn.

Doel: een oplosmiddel zoeken dat het niet aantast

Je wil iets dat plastic normaal gesproken niet sloopt, maar wel de lijmresten oplost. Tip van mij: gebruik gewoon spiritus / schoonmaak alcohol. Dat is meestal net sterk genoeg om de lijm resten weg te krijgen, maar slap genoeg om niet gelijk je plastic te verknallen. Ja het is niet zo sterk als aceton of als thinner (duh) dus iets meer poetsen, maar de kans is daardoor ook klein dat het gelijk je plastic sloopt.

Grofweg kan je de volgende oplosmiddelen indelen van oke naar "oh shit" op hun plastic verwoest potentieel:

water (duh) - werkt voor geen meter
alcohol / iso-propyl alcohol *O*
Remmenreiniger / WD-40 etc ... bevat verzadigde koolwaterstoffen welke meestal je plastic niet echt direct slopen maar is al een beetje een twijfel gevalletje,
thinner (= crap niet aan beginnen, ik zou het niet aandurven)
aceton (= nooit doen, tenzij je een sticker op metaal heb dan is het perfect. Bijna alle plastics gaan naar de klote)

Ja ik weet dat dit mega kort door de bocht is, wil je het 100% weten kijk dan altijd in een goede tabel zoals dit:

http://sevierlab.vet.cornell.edu/resources/Chemical-Resistance-Chart-Detail.pdf
 
Laatst bewerkt:
De sticker is er af, en ik ben even stevig aan het schuren geweest.

Nu wil ik de demper niet in hoogglans hebben wat is nu beter blanke lak of zwart lakken ?

Henk,
 
Laatst bewerkt:
zo laten! carbon waar een dikke laag lak op zit, raakt zijn charme kwijt (vind ik). gewoon eens in de zoveel tijd een doek inspuiten met wd-40 en inwrijven. maakt het wat dieper zwart, zonder dat het echt gaat glimmen.
 
inwrijven met blanke lak, met een doekje, vraag ik me af of dat netjes wordt.... ?
Gevoelsmatig niet, vlekkerig, rommelig.
Dan beter echt helemaal egaal spuiten met blanke lak.


Ik vind hem zo eigenlijk ook wel mooi. Of anders idd af en toe insmeren met wat wd40 oid, om hem wat donkerder te laten lijken.
 
Terug
Bovenaan Onderaan