Stickers op een helm, gevaarlijk of slechts een fabeltje?

rabin

MF'er
10 aug 2007
145
0
Hey,

Ik zit met een vraag. Ik heb al wat gezocht op internet en rondgekeken op dit forum, maar vind nergens echt een duidelijk antwoord op mijn vraag. Ik wil voor mijn vriendin een leuke helm, maar veel ontwerpen op bestaande helmen bevallen haar niet. Vandaar dat ik wat stickers wil bestellen, en die op een helm wil plakken. Aangezien ons budget een beetje krap is, is de helm laten spuiten geen mogelijkheid.

Nu heb ik echter ooit ergens gelezen, dat het gevaarlijk is om een helm van stickers te voorzien. De lijm van de stickers zou bijten in het materiaal van de helm en dat zou voor zwakken plekken in de schaal van de helm zorgen. Bij een eventuele val zal de beschermende functie van de helm dus stukken minder zijn. En je wilt natuurlijk niet dat je meisje iets overkomt.

Dus mijn vraag is, is dit verhaal werkelijk waar? Of is dit afhankelijk van het materiaal waaruit de schaal van de helm bestaat? Zo ja, naar welke helmen moet ik dan kijken enzovoort.

En alvast bedankt voor jullie reacties natuurlijk

Ruben :]
 
Hey,

Ik zit met een vraag. Ik heb al wat gezocht op internet en rondgekeken op dit forum, maar vind nergens echt een duidelijk antwoord op mijn vraag. Ik wil voor mijn vriendin een leuke helm, maar veel ontwerpen op bestaande helmen bevallen haar niet. Vandaar dat ik wat stickers wil bestellen, en die op een helm wil plakken. Aangezien ons budget een beetje krap is, is de helm laten spuiten geen mogelijkheid.

Nu heb ik echter ooit ergens gelezen, dat het gevaarlijk is om een helm van stickers te voorzien. De lijm van de stickers zou bijten in het materiaal van de helm en dat zou voor zwakken plekken in de schaal van de helm zorgen. Bij een eventuele val zal de beschermende functie van de helm dus stukken minder zijn. En je wilt natuurlijk niet dat je meisje iets overkomt.

Dus mijn vraag is, is dit verhaal werkelijk waar? Of is dit afhankelijk van het materiaal waaruit de schaal van de helm bestaat? Zo ja, naar welke helmen moet ik dan kijken enzovoort.

En alvast bedankt voor jullie reacties natuurlijk

Ruben :]

Forumsp34k. Als een bepaalde mening maar vaak genoeg herhaald word, wordt het vanzelf een feit. Thats how it works. :+

Kortom, onzin.
 
Laatst bewerkt:
Het zou best kunnen maar dat zal dan niet voor alle stickers gelden.
Ik kan me voorstellen dat sommige stickers een lijmlaag hebben die het kunststof van de helm kunnen aantasten.
In dit geval beïnvloed dit de werking van de helm.
Let wel dat dit slechts een theorie is die me in een minuutje in is gevallen dus niet geheel doordacht 8-)
 
Zoek een autowrak met vtmsticker (voor de belgen) of gelijk welke sticker op het kofferdeksel en trek deze er af. Ik betwijfel dat het materiaal onder die sticker aangetast zal zijn. :p
 
zou een helm uberhaudtdt niet uit zijn verpakking halen. schijnen niet tegen frisse lucht te kunnen...
 
Lijkt mij een hoop onzin. ALS je helm er last van zou hebben zou ik sowieso opzoek gaan naar een andere helm! XD
 
Toch is het wel degelijk zo. In de lijm van stickers zit een bepaalde weekmaker.
Dit zorgt er uiteindelijk voor dat de helm zal verslappen en dus zijn daadwerkelijke sterkte ook zal afnemen.
Er zijn echter wel speciaal helmstickers ( Die ook op de bouw veel worden gebruikt) Hierin zitten geen weekmakers verwerkt.
 
Als je je helm voor een keuring aanbiedt in de wegrace.Krijg je van de knmv een sticker op je helm.Vanaf dat moment gaat die maar vier jaar mee.Dus je kan hem beplakken voor je vriendin,maar over 4 jaar is die niet goed meer.



Eerste gedeelte klopt,maar volgens mij maakt het niks uit.Anders zouden ze toch geen goedkeurings sticker erop plakken.
 
komtie weer ..

Not+Sure+if+serious.jpg
 
Hangt er van af wat voor sticker en wat voor helm volgens mij. Zoals genoemd bevatten sommige stickers weekmakers en/of oplosmiddelen (geen idee of dit hetzelfde is of niet trouwens). Deze kunnen idd je helmschaal aantasten. Volgens mij is dit wel alleen voor de polycarbonaat helmen en niet voor de carbon/fiberglass helmen.
Als je speciale helmstickers zoekt zit je in elk geval wel atijd goed.
 
Hmm, ja de helm zal waarschijnlijk een goedkopere moeten worden. Dus grote kans dat deze dan van polycarbonaat is gemaakt. Dan maar op zoek naar een Carbon haha, heeft ze weer geluk. Of je moet al motorstickers in eigen ontwerp kunnen laten maken...
 
GÉÉN IDEE! En wat ik denk? Neuh, zal wel goed gaan, anders had de fabrikant het wel in zeven talen afgeraden.

En wat betreft de overige reacties: leuk en aardig, maar zo wordt het fabeltje alleen maar meer bevestigd, dus kom ff met bronnen of zo, dat maakt de bewering wat meer onderlegd. Zie eerste reactie...

Liefs, Ska Pig
 
Ik dacht ergens gelezen te hebben op een website van een helmmerk, of in een folder, of in m'n theorieboek dat het inderdaad schadelijk kan zijn ivm de lijm die gebruikt wordt op stickers. Ga kijken of ik het terug kan vinden :).

EDIT: Heb het gevonden in de FAQ van Caberg:
Naar de FAQ

Op de site van Arai staat dan weer dat het wel gewoon kan:
FAQ van Arai

Op de site van Schuberth staat dit over het verven van de helm:

Q: What paints should I use when I want to paint and repair my helmet myself?
A: You can use car paints to paint and repair your helmet (available on the market). These may not be nitrocellulose-based, otherwise the helmet shell might be softened. We would like to point out that the ECE approval is invalidated if other caustic paints are used. In such cases Schuberth accepts no liability.
Water-based paints are recommended. We urgently advise you not to used solvent-based paints (which contain caustic substances)!
 
Laatst bewerkt:
Hmm, ja de helm zal waarschijnlijk een goedkopere moeten worden. Dus grote kans dat deze dan van polycarbonaat is gemaakt. Dan maar op zoek naar een Carbon haha, heeft ze weer geluk. Of je moet al motorstickers in eigen ontwerp kunnen laten maken...

Wat mag het kosten?

ROCC classix 129 euro/100 % fiberglass,verrassend fijne helm(en ik heb verder niet de goedkoopste oa suomy gunwind,hjc lordship(carbon)




full


Verder over de meeste helmen (de rocc ook) zit ook nog blanke lak,houdt wel wat tegen :Y
 
Laatst bewerkt:
@downsider: die suomy gunwind ziet er goed uit. Zal fiberglass of carbon wat uitmaken? Qua gevoeligheid voor stickers heb ik het dan over he jongens :P
 
Laatst bewerkt:
Haha, nee zoiets is echt niet haar smaak. Mevrouw wilt graag een chanel stickertje op de helm *O*
 
Laatst bewerkt:
@downsider: die suomy gunwind ziet er goed uit. Zal fiberglass of carbon wat uitmaken? Qua gevoeligheid voor stickers heb ik het dan over he jongens :P

Effe,voor de duidlijkheid, de foto is dus de ROCC classix voor 129 euri :P
Er zit een laag blanke lak over en is van fiberglass,weet bijna zeker dat je die,zonder kwaliteits problemen,vol kunt plakken :Y
De helm in het echt is nog mooier :Y ,straalt iets sjiek's uit *D
 
Laatst bewerkt:
Hmm, je de helm zelf is op zich interessant. Maar ben op zoek naar een helm die egaal is van kleur, dus helemaal zwart, helemaal wit of helemaal antraciet. Zoiets.
 
Terug
Bovenaan Onderaan