Stikstof in de banden

zut

MF veteraan
11 jun 2001
2.160
0
Achterhoek
Bezoek site
Ik las onderstaand stukje over stikstof in de banden. Hoeveel is hier van waar en loont het de moeite :?


Motorbanden die worden gevuld met stiksof hebben een lager brandstofverbruik en een verminderde slijtage. Groot voordeel van stikdtof boven lucht is dat de spanning in met stikstof gevulde banden beter op peil blijft.
Andere voordelen van het gebruik van stikstof zijn een beter en constanter rijcomfort en een optimaler weggedrag. De kans op een klapband vermindert en de roestvorming aan de velgen -door condensvorming- behoort tot het verleden. Doordat stikstof minder temperatuurgevoelig is zal het volume niet merkbaar afnemen en dus zeer geschikt voor warme zomerdagen en tijdens bergritten.


edit: Zag net op een site (http://www.boksmotyre.nl/) dat het zo\'n 3 EUR per band moet kosten.
 
Laatst bewerkt:

Arthur

Die hard MF'er
24 jul 2001
794
0
Hengelo
Ik heb me een keer een stikstofvulling laten aanpraten door de bandenboer. Kostte me gelukkig niets, want verschil kon ik met de beste wil van de wereld niet ontdekken. Vergeet niet dat lucht voor 80% uit stikstof bestaat!
 

PeeJay

MF veteraan
Donateur
13 aug 2001
8.855
6
39
Onder een steen
Verbruiken je banden benzine dan?
Maar in gewone lucht zit ook een redelijk hoog percentage stikstof (bijna 80%).
Als je dus je banden de 2e keer vult, zit er al veel stikstof in. In de lucht die erbij komt zit ook al 80 %. Bijna geen gewone lucht meer dus.

Moraal van dit verhaal: volgens mij dikke onzin!!
 

Ralfie

MF veteraan
10 jan 2002
13.277
11
...Maar in gewone lucht zit ook een redelijk hoog percentage stikstof (bijna 80%).
Als je dus je banden de 2e keer vult, zit er al veel stikstof in. In de lucht die erbij komt zit ook al 80 %. Bijna geen gewone lucht meer dus.
Eerste vulling = 80% stikstof, 2e vulling ook; totaal blijft dan 80% stikstof.

Lijkt me sterk dat het benzineverbruik vermindert. Roestvorming is wel waar, stikstof bevat immers geen water(damp) en lucht wel.
 

BertV

MF veteraan
21 mei 2001
11.489
3
40
Amersfoort
Lijkt me sterk dat het benzineverbruik vermindert
Sommige mensen durven te claimen dat ze \"speciale gassen\" gebruiken die lichter zijn dat lucht, en hierdoor een lager onafgeveerd gewicht krijgen...

right, zelfde effect als die paar steentjes uit je profiel prikken.
 

zut

MF veteraan
11 jun 2001
2.160
0
Achterhoek
Bezoek site
Ik heb me een keer een stikstofvulling laten aanpraten door de bandenboer. Kostte me gelukkig niets, want verschil kon ik met de beste wil van de wereld niet ontdekken. Vergeet niet dat lucht voor 80% uit stikstof bestaat!
Maar als die 20% langzaam verdwijnt hebbie zachte bandjes :? Als die 20% zorgt voor de roest wil ik die 20% ook nog graag kwijt :)
 

Johan

MF veteraan
17 jan 2002
2.838
0
Heb hierover een brief gelezen in de Moto73 (eind vorig jaar, waarin de eerste foto\'s van de nieuwe R1 stonden, voorkant stond een blauwe R1 met schone dame).

Ik heb deze Moto73 net weggemikt. Kwam er op neer dat stikstof in Motorbanden onzin was.
 

De Highlander

MF veteraan
5 sep 2001
2.460
1
47
Utrecht
www.highlands-ijsselstein.nl
stukje wat ooit op de pagina\'s van safe heeft gestaan:

Stikstof in plaats van perslucht: beter voor je banden en je portemonnee

Groot voordeel van stikstof boven perslucht is dat de spanning in met stikstof gevulde banden veel
beter op peil blijft, hetgeen forse besparingen oplevert in de vorm van brandstofverbruik en
verminderde bandenslijtage. Ook is oververhitting van de banden als gevolg van spanningsverlies veel
kleiner.


Dit komt door de volgende voordelen van stikstof:


- Stikstof heeft een dichtere structuur en zal daardoor minder snel ontsnappen door de openingen tussen
band en velg.


- Stikstof is veel minder temperatuurgevoelig en zal in volume niet merkbaar afnemen, ook niet na vaker
opwarmen en afkoelen.


- Stikstof bevat in tegenstelling tot gewone lucht geen water en veroorzaakt dan ook geen corrosie aan
de velgen.


- Stikstof houdt de band altijd op de juiste spanning, ongeacht de omstandigheden. De bandenslijtage
zal daardoor regelmatiger zijn waardoor het totale kilometrage (rendement) ook hoger zal zijn.
 

PeeJay

MF veteraan
Donateur
13 aug 2001
8.855
6
39
Onder een steen
Op dinsdag 26 februari 2002 13:53 schreef Ralfie het volgende:Eerste vulling = 80% stikstof, 2e vulling ook; totaal blijft dan 80% stikstof.
Voor de 2e vulling: bijna geen zuurstof, 80% stikstof.
Als je er dan weer wat bijgooit met 80% stikstof, is het totale gehalte van stikstof 96%

De hoeveelheid waterdamp in lucht zit tussen 0 en 4%.
 

PeeJay

MF veteraan
Donateur
13 aug 2001
8.855
6
39
Onder een steen
Peejay gaat ervan uit dat bij de tweede keer vullen alle zuurstof ed zijn verdwenen (die 20%).
Precies, stikstof blijft langer in de band, dan het andere. Als je band leger wordt, is het percentage stikstof steeds hoger

In moto73 stond een gelijksoortige berekening dacht ik.
 

De Highlander

MF veteraan
5 sep 2001
2.460
1
47
Utrecht
www.highlands-ijsselstein.nl
ooohhhh |( sorrie peejay

maar dan moet je eerst wachten tot je band 20% leeggelopen is.
Ik geloof dat stikstofvulling een gulden koste. Niet echt iets om je druk over te maken. Dus ik zou het gewoon doen als je toch ergens bent waar ze het hebben.
 

PeeJay

MF veteraan
Donateur
13 aug 2001
8.855
6
39
Onder een steen
ooohhhh |( sorrie peejay

maar dan moet je eerst wachten tot je band 20% leeggelopen is.
Ik geloof dat stikstofvulling een gulden koste. Niet echt iets om je druk over te maken. Dus ik zou het gewoon doen als je toch ergens bent waar ze het hebben.
Geefnie, ik kan tegen een stootje :)
Maar ook met regelmatig vullen wordt het gehalte dus hoger.
Als je band maar 80% gevult is: kun je afstappen en blijft je fiets staan. Scheelt slijtage aan de standaard :+
 

twisted Paul

MF veteraan
16 okt 2001
2.608
0
Nou, stikstof is inert en zullen dus idd je
velgen niet aantasten...

De rest is volgens mij gelul...dat het minder
snel uit de band zou ontsnappen.. :? :?
 

Hans_V

Die hard MF'er
22 okt 2001
800
0
72
Heerlen
Sommige mensen durven te claimen dat ze \"speciale gassen\" gebruiken die lichter zijn dat lucht, en hierdoor een lager onafgeveerd gewicht krijgen...

right, zelfde effect als die paar steentjes uit je profiel prikken.
Stikstof is zwaarder dan lucht.