Stikstof in de banden

zut

MF veteraan
11 jun 2001
2.160
0
Achterhoek
Ik las onderstaand stukje over stikstof in de banden. Hoeveel is hier van waar en loont het de moeite :?


Motorbanden die worden gevuld met stiksof hebben een lager brandstofverbruik en een verminderde slijtage. Groot voordeel van stikdtof boven lucht is dat de spanning in met stikstof gevulde banden beter op peil blijft.
Andere voordelen van het gebruik van stikstof zijn een beter en constanter rijcomfort en een optimaler weggedrag. De kans op een klapband vermindert en de roestvorming aan de velgen -door condensvorming- behoort tot het verleden. Doordat stikstof minder temperatuurgevoelig is zal het volume niet merkbaar afnemen en dus zeer geschikt voor warme zomerdagen en tijdens bergritten.


edit: Zag net op een site (http://www.boksmotyre.nl/) dat het zo\'n 3 EUR per band moet kosten.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb ergens iets gelezen / gezien. Het had niks te maken dat stikstof moleculen kleiner zouden zijn, eerder andersom of zoiets.

Maar het was wel iets beter, weet alleen de reden niet. Maar veel scheelde het niet zo. Was geen uitkomst of zo.
 
alles leuk en wel, maarrrrrr.....

- hoe krijg je je band 100% gevuld met stikstof?
Eerst vacuum zuigen en dan vullen? Dacht het niet he? Er zit dus altijd wel wat lucht in je banden wat makkelijker kan ontsnappen en je velgen aantasten

- en als je es met een drukje meer wilt rijden, of de druk is toch veranderd... hoe vul je dat dan ff aan?

ach ja, mischien wat voor "toerrijders" die hun bandenverbruik in jaren uitdrukken ;)
 
WAT EEN THEORIEN.......UUUUHHHHH..

ik hou het graag simpel :?

voordeel stikstof:
costante temp. in de band , minder slijtage

nadeel stikstof:
band moet meer worden opgewarmt, banden spanning
iets lager dan normaal 2.8 i.p.v.2.9, band blijft minder lang warm....etc :+

is dus wel geschikt voor hete zomer
in voor- en najaar af te raden

stikstof kost 4 euro en je krijgt er ook nog mooie ventiel dopjes bij..... :]
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan