Stikstof in de banden

zut

MF veteraan
11 jun 2001
2.160
0
Achterhoek
Ik las onderstaand stukje over stikstof in de banden. Hoeveel is hier van waar en loont het de moeite :?


Motorbanden die worden gevuld met stiksof hebben een lager brandstofverbruik en een verminderde slijtage. Groot voordeel van stikdtof boven lucht is dat de spanning in met stikstof gevulde banden beter op peil blijft.
Andere voordelen van het gebruik van stikstof zijn een beter en constanter rijcomfort en een optimaler weggedrag. De kans op een klapband vermindert en de roestvorming aan de velgen -door condensvorming- behoort tot het verleden. Doordat stikstof minder temperatuurgevoelig is zal het volume niet merkbaar afnemen en dus zeer geschikt voor warme zomerdagen en tijdens bergritten.


edit: Zag net op een site (http://www.boksmotyre.nl/) dat het zo\'n 3 EUR per band moet kosten.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb me een keer een stikstofvulling laten aanpraten door de bandenboer. Kostte me gelukkig niets, want verschil kon ik met de beste wil van de wereld niet ontdekken. Vergeet niet dat lucht voor 80% uit stikstof bestaat!
 
Verbruiken je banden benzine dan?
Maar in gewone lucht zit ook een redelijk hoog percentage stikstof (bijna 80%).
Als je dus je banden de 2e keer vult, zit er al veel stikstof in. In de lucht die erbij komt zit ook al 80 %. Bijna geen gewone lucht meer dus.

Moraal van dit verhaal: volgens mij dikke onzin!!
 
...Maar in gewone lucht zit ook een redelijk hoog percentage stikstof (bijna 80%).
Als je dus je banden de 2e keer vult, zit er al veel stikstof in. In de lucht die erbij komt zit ook al 80 %. Bijna geen gewone lucht meer dus.

Eerste vulling = 80% stikstof, 2e vulling ook; totaal blijft dan 80% stikstof.

Lijkt me sterk dat het benzineverbruik vermindert. Roestvorming is wel waar, stikstof bevat immers geen water(damp) en lucht wel.
 
Ik heb me een keer een stikstofvulling laten aanpraten door de bandenboer. Kostte me gelukkig niets, want verschil kon ik met de beste wil van de wereld niet ontdekken. Vergeet niet dat lucht voor 80% uit stikstof bestaat!

Maar als die 20% langzaam verdwijnt hebbie zachte bandjes :? Als die 20% zorgt voor de roest wil ik die 20% ook nog graag kwijt :)
 
Heb hierover een brief gelezen in de Moto73 (eind vorig jaar, waarin de eerste foto\'s van de nieuwe R1 stonden, voorkant stond een blauwe R1 met schone dame).

Ik heb deze Moto73 net weggemikt. Kwam er op neer dat stikstof in Motorbanden onzin was.
 
stukje wat ooit op de pagina\'s van safe heeft gestaan:

Stikstof in plaats van perslucht: beter voor je banden en je portemonnee

Groot voordeel van stikstof boven perslucht is dat de spanning in met stikstof gevulde banden veel
beter op peil blijft, hetgeen forse besparingen oplevert in de vorm van brandstofverbruik en
verminderde bandenslijtage. Ook is oververhitting van de banden als gevolg van spanningsverlies veel
kleiner.


Dit komt door de volgende voordelen van stikstof:


- Stikstof heeft een dichtere structuur en zal daardoor minder snel ontsnappen door de openingen tussen
band en velg.


- Stikstof is veel minder temperatuurgevoelig en zal in volume niet merkbaar afnemen, ook niet na vaker
opwarmen en afkoelen.


- Stikstof bevat in tegenstelling tot gewone lucht geen water en veroorzaakt dan ook geen corrosie aan
de velgen.


- Stikstof houdt de band altijd op de juiste spanning, ongeacht de omstandigheden. De bandenslijtage
zal daardoor regelmatiger zijn waardoor het totale kilometrage (rendement) ook hoger zal zijn.
 
Op dinsdag 26 februari 2002 13:53 schreef Ralfie het volgende:Eerste vulling = 80% stikstof, 2e vulling ook; totaal blijft dan 80% stikstof.

Voor de 2e vulling: bijna geen zuurstof, 80% stikstof.
Als je er dan weer wat bijgooit met 80% stikstof, is het totale gehalte van stikstof 96%

De hoeveelheid waterdamp in lucht zit tussen 0 en 4%.
 
ooohhhh |( sorrie peejay

maar dan moet je eerst wachten tot je band 20% leeggelopen is.
Ik geloof dat stikstofvulling een gulden koste. Niet echt iets om je druk over te maken. Dus ik zou het gewoon doen als je toch ergens bent waar ze het hebben.
 
ooohhhh |( sorrie peejay

maar dan moet je eerst wachten tot je band 20% leeggelopen is.
Ik geloof dat stikstofvulling een gulden koste. Niet echt iets om je druk over te maken. Dus ik zou het gewoon doen als je toch ergens bent waar ze het hebben.

Geefnie, ik kan tegen een stootje :)
Maar ook met regelmatig vullen wordt het gehalte dus hoger.
Als je band maar 80% gevult is: kun je afstappen en blijft je fiets staan. Scheelt slijtage aan de standaard :+
 
Terug
Bovenaan Onderaan