Stil komen te staan langs de snelweg

keewnn

MF'er
19 jul 2015
57
0
Joo MFers,

Een aantal dagen geleden ben ik stil komen te staan langs de A12 (Bij de Ikea in Utrecht). De fiets begon ineens te haperen alsof hij geen benzine meer kreeg, wat heel raar was aangezien ik 10km geleden de tank nog had volgegooid.
Mijn eerste gedachte was dat ik per ongeluk het brandstofkraantje dicht had gedraaid (wat blijkt, dit kan helemaal niet bij een GS500 :P), dus heb hem tijdens het rijden op reserve gezet. Vervolgens kwam er tikkend geluid uit de richting van het blok en kreeg hij steeds meer moeite met vooruit komen. Toen heb ik maar besloten hem op de vluchtstrook te parkeren en de ANWB te bellen.
Nou allemaal leuk en aardig: rood kruisje, toeterende vrachtwagenchauffeurs en wat zwaaiende motorrijders. Het was mooi weer en moest nergens zijn, dus was wel even een lekker rustmomentje.
Vervolgens door de ANWB weggesleept naar de dichtstbijzijnde motorzaak, waar ik ook wel eens heen ga, die helaas gesloten was.
Daar hebben we alsnog zo'n anderhalf uur besteed aan de oorzaak te achterhalen. Al gauw bleek dat het waarschijnlijk te maken had met de brandstof (hij liep wel op remmenreiniger), dus wat brandstof uit de tank gehaald, geroken, in de fik gestoken etc. etc. om na te gaan of ik niet diesel had getankt. Daaruit ook niets wijzer geworden, leek gewoon benzine te zijn, maar uiteindelijk na de hele tank af te tappen, de motorolie bij te vullen (die stond ook vrij laag) en de tank te vullen met benzine liep hij weer als een zonnetje.
Vervolgens weer vrolijk naar huis gereden en op dit moment heeft hij ook nergens meer last van.

Nu de grote vraag: Waardoor is het nou misgegaan? Misschien kunnen jullie me hierbij helpen. Het enige wat dit zou kunnen verklaren is dat ik diesel heb getankt, maar ik weet 90% zeker dat ik gewoon benzine heb getankt, tenzij er tegenwoordig ook groene slangen zijn waar diesel uit komt. Nog een andere verklaring zou het lage oliepeil kunnen zijn, maar dan was ik nog verder van huis geweest denk ik.

Nog even de feiten op een rijtje:
- Motor hapert tijdens het rijden, alsof hij geen brandstof krijgt
- Brandstofkraan op reserve gezet in plaats van PRI, waar hij op stond
- Vervolgens tikkend geluid, nog meer haperen en stil komen te staan
- 10km geleden getankt (Nog +/3 liter in de tank, 13 liter getankt)
- Tankkosten waren +/- €14, waar je natuurlijk nooit 13 liter benzine voor krijgt langs de snelweg (maar wel diesel). Helaas geen bonnetje.
- Uit de geur en brandbaarheid van de brandstof uit mijn tank is niet gebleken dat het diesel was
- Oliepeil was vrij laag
- Hij liep wel op remmenreiniger, met als gevolg dikke blauwe rook uit de uitlaat
- Na compleet vervangen brandstof en bijvullen olie liep hij weer
- Shell heeft al eens eerder diesel en benzine door elkaar gehaald
- Volgens de ANWB mannen waren er geen andere meldingen, waar bovenstaande tot zou leiden
- Volgens mij vader heeft een motor eerder last van een beetje diesel dan een gemiddeld koekblik, dus dat zou een verklaring voor bovenstaande kunnen zijn
- Als ze benzine en diesel zouden hebben omgewisseld zou ik alsnog gewoon de prijs voor benzine moeten betalen en niet voor diesel, tenzij er echt iets compleet mis is gegaan bij de Shell
- ANWB heeft er geen gevalletje verkeerdgetankt van gemaakt, aangezien oorzaak niet echt achterhaald is en ze erop vertrouwden dat ik gewoon benzine had getankt.

Overigens echt top geholpen door de ANWB, hulde voor die twee heren en de extra moeite die ze hebben gedaan.
 
Ik heb wel eens bij (s)tinq benzine getankt waarna er een zware dieselgeur uit de uitlaat kwam. De motor, een Honda 650 eencilinder, bleef overigens goed lopen.
 
Ik heb 1 keer per ongeluk diesel in de tank van mijn Opel gegooid.
Was nog wel een auto met carbs.

Hij liep er beroerd op maar hoe hoger in de toeren, des te beter dat het liep.
Volgens de garagehouder was het niet schadelijk voor het blok. Gewoon doorrijden op de diesel en wat vroeger weer benzine tanken.

Hoe een motor op diesel reageerd weet ik niet. In de auto was het rijdbaar maar 3 keer niks, heb de tank toch maar leeggepompt.
 
Iedereen is wel eens suf, ( zeker met warm weer )
Alleen al gebaseerd op je tank-rekening heb je er per ongeluk diesel in gemikt.

Die 3 liter benzine er in was genoeg om het "benzine" achtig te laten ruiken.



En inderdaad, die mannen van de ANWB , niks dan positief over, hebben me gelukkig lang
geleden al weer , gered van een potentieel behoorlijk naar ongeval.
 
Bij de Tango to de Praxis op de Grote Wade in Nieuwegein hebben ze een pomp waar alleen maar 3 soorten diesel uitkomen. (Nu nog maar 2 geloof ik)
Daar heb ik ook eens getankt.

 
Gezien de prijs die je hebt moeten betalen, lijkt het mij inderdaad ook dat je gewoon diesel heb staan tanken. Een foutstorting door de tankwagenchauffeur lijkt mij niet, want dan had je gewoon de euro prijs moeten betalen.

Wat ik wel een beetje vreemd vind, is dat je de benzinekraan altijd op PRI hebt staan. Zit er geen ON op?

Ik heb namelijk wel eens begrepen dat de PRI stand er voor is om de carburateurs vol te laten lopen zonder dat de motor draait. Heeft iets met vacuum te maken. Op deze manier kun je de carburateurs vol laten lopen zonder de motor te starten, mochten ze na een tijdje stilstand leeg zijn.

Maar op dit forum is er ongetwijfeld meer over te vinden.
 
pri is prime, betekend dat de kraan gewoon open staat. Normaal zal de kraan opengetrokken worden door het vacuum van de lopende motor. Als dat niet goed werkt kan dat een redden zijn voor het slecht lopen met een kraan op res of on.

Als pri dan wel werkt weet je waar te zoeken. als het goed is loopt er een slangetje vanaf de carburatie naar de benzinekraan. dat is de vacuumleiding. Als je die van de carburateur aftrekt en aan het slangetje zuigt moet de benzinekraan openen. Werkt dat niet dan is de kraan kapot.

benno
 
Als de benzinekraan op PRI staat dan is het vacuum eraf, en staat de kraan op continue doorloop.
De kraan hoort normaal op de "ON" stand te staan.
 
Laatst bewerkt:
Natuurlijk bedoel ik dat als het membraam kapot is, heb je de bek vol benzine.
Dat zou jij moeten weten als expert :+
Als het membraam stuk, gaat hij niet open.. dus geen bek vol benzine.
Zelfs al zou hij wel open gaan/groot gat hebben, dan moet je wel erg hard zuigen wil je de benzine via het membraam in je mond krijgen, ipv dat het uit het kraantje gaat..
 
Laatst bewerkt:
Als het membraam stuk, gaat hij niet open.. dus geen bek vol benzine.
Zelfs al zou hij wel open gaan/groot gat hebben, dan moet je wel erg hard zuigen wil je de benzine via het membraam in je mond krijgen, ipv dat het uit het kraantje gaat..

En waarom loopt de benzine dan via het vacuuslangetje de carb en je cilinders in als het membraam stuk is, en een vlotter blijft steken?
Met nog een beetje meer geluk ook in je carter.
 
En waarom loopt de benzine dan via het vacuuslangetje de carb en je cilinders in als het membraam stuk is, en een vlotter blijft steken?
Met nog een beetje meer geluk ook in je carter.
Dat kan niet, althans, bij de benzinekranen in mijn motoren niet. Zolang het veertje in de benzinekraan de opening dicht houdt (met o-ring), blijft hij dicht. Met kapot membraam gaat hij dan alleen niet open.
Als de o-ring lekt (wat vaker voorkomt), dan loopt de benzine direct in de carbs gewoon via de benzineleiding, niet via de vacuumleiding.

Als je o-ring lekt, én je membraam lekt, en de carbs zitten al vol... ja dan kan de benzine met een volle tank zich via het membraam erdoor drukken.
 
Laatst bewerkt:
Benzine verdampt zo van je vingers. Diesel blijft veel langer vettig.
Benzine is niet te pruimen, Diesel ga je bijna van over je nek.

Goed met een mengsel zou ik waarschijnlijk ook erg twijfelen
 
Ik heb zelf een GS500 gehad, heb het probleem ook een keer gehad. Dat had te maken met het vacuum wat defect was van de benzine kraan. Als je hem op PRI zet (als ik het goed heb) loopt je benzine altijd door en heb je het probleem niet. Het 'probleem' deed zich alleen voor als je langere stukken aan een redelijk toerental rijd (dus snelweg).

Lijkt me ook erg stuk dat het komt omdat je oliepeil te laag is, heeft bij mij eigenlijk nooit tot problemen geleid :P
 
Dat is een ander verhaal... Ben het ook wel met je eens.. maar heb ook wel eens per ongeluk hele nacht op PRI laten staan, en carbs waren niet overgelopen en motor liep ook gewoon meteen (goed).

Hoe zou het anders werken toen benzinekranen nog niet onderdruk gestuurd waren?
Ik heb nog nooit een motor gehad met vacuumkraan..
 
Terug
Bovenaan Onderaan