De vorm van een motorband maakt dat een motorband véél makkelijker water afvoert dan een autoband. Het grote platte contactoppervlak van een autoband is juist een nadeel bij nat weer. Je kunt met een motorfiets rustig met een flinke gang door een diepe plas of spoor rijden, waar je met de auto al lang achterstevoren staat tgv aquaplaning. Bij VRO 2 rij je zonder een centje pijn met iets van 60-70 kph een bak in met een cm. of 20-30 water.De hoeveelheid grip die je verliest door nat wegdek is met de motor (veel) groter dan met de auto doordat je maar 2 wielen hebt die het water moeten afvoeren. Een auto heeft vier wielen, bovendien is het raakvlak van die wielen met de grond constant. Ik heb al meerdere malen gelezen dat je dit onderschat. Dus met nat weer moet je veel relatief gezien rustiger rijden met de motor dan met de auto.
Tuurlijk wordt het wegdek wel gladder als het nat wordt. Maar je hebt op nat asfalt nog iets van 70% van de grip die je op droog asfalt hebt. Met een moderne band betekent dat dus dat je nog serieuze hellingshoeken kunt halen. De beperking is dus meestal je eigen angst ipv de grip. Het gaat eerder mis doordat je uit de bocht vliegt omdat je niet verder in durft te sturen dan dat je daadwerkelijk onderuit glijdt doordat de grip op is. Zelfde geldt voor remmen. Je kunt met nat weer nog knap hard remmen. Je moet het alleen wel rustiger opbouwen. Waar je wél heel erg voor uit moet kijken is remmen op plaatsen waar veel auto's stoppen (stoplichten bijv.). Hier ligt meestal veel rubber en andere vettigheid op de grond waardoor het daar wel erg glad kan zijn bij regen.
Houd er rekening mee dat dat 'gewoon' nog vies tegenvalt. Reflexen zijn moeilijk af te leren. Je kunt het in theorie prima weten, maar in de praktijk nog goed de mist in gaan als je schrikt.Kijk daar kan ik wat mee, gewoon neutraal en invoelend, bedankt!