Still alive..

De hoeveelheid grip die je verliest door nat wegdek is met de motor (veel) groter dan met de auto doordat je maar 2 wielen hebt die het water moeten afvoeren. Een auto heeft vier wielen, bovendien is het raakvlak van die wielen met de grond constant. Ik heb al meerdere malen gelezen dat je dit onderschat. Dus met nat weer moet je veel relatief gezien rustiger rijden met de motor dan met de auto.
De vorm van een motorband maakt dat een motorband véél makkelijker water afvoert dan een autoband. Het grote platte contactoppervlak van een autoband is juist een nadeel bij nat weer. Je kunt met een motorfiets rustig met een flinke gang door een diepe plas of spoor rijden, waar je met de auto al lang achterstevoren staat tgv aquaplaning. Bij VRO 2 rij je zonder een centje pijn met iets van 60-70 kph een bak in met een cm. of 20-30 water.

Tuurlijk wordt het wegdek wel gladder als het nat wordt. Maar je hebt op nat asfalt nog iets van 70% van de grip die je op droog asfalt hebt. Met een moderne band betekent dat dus dat je nog serieuze hellingshoeken kunt halen. De beperking is dus meestal je eigen angst ipv de grip. Het gaat eerder mis doordat je uit de bocht vliegt omdat je niet verder in durft te sturen dan dat je daadwerkelijk onderuit glijdt doordat de grip op is. Zelfde geldt voor remmen. Je kunt met nat weer nog knap hard remmen. Je moet het alleen wel rustiger opbouwen. Waar je wél heel erg voor uit moet kijken is remmen op plaatsen waar veel auto's stoppen (stoplichten bijv.). Hier ligt meestal veel rubber en andere vettigheid op de grond waardoor het daar wel erg glad kan zijn bij regen.

Kijk daar kan ik wat mee, gewoon neutraal en invoelend, bedankt!
:)
Houd er rekening mee dat dat 'gewoon' nog vies tegenvalt. Reflexen zijn moeilijk af te leren. Je kunt het in theorie prima weten, maar in de praktijk nog goed de mist in gaan als je schrikt.
 
Ach, het is gelukkig 2x BIJNA.

Maar automobilisten blijven veel te weinig rekening houden met motoren. :(
 
Ach, het is gelukkig 2x BIJNA.

Maar automobilisten blijven veel te weinig rekening houden met motoren. :(
En aangezien je dat weet, kun je als motorrijder maar beter wat meer rekening houden met automobilisten. :)

[me]Orpheus is in de afgelopen 45000km eigenlijk maar een paar keer verrast door een automoblikker. En 'bijna dood' ervaringen eigenlijk helemaal niet.
[/me]


Meestal kun je het wel aan zien komen als je goed kijkt naar het gedrag van je medeweggebruikers en erop anticiperen.
 
nou heeft het ook wel een rare reden dat ik te laat het gas loslaat... ik rijd op een zxr 25KW en normaal als je de gashendel terugdraait reageert ie direct. bij mij trekt ie eerst nog een stukkie op voordat hij terugzakt. bij hoge snelheden scheelt dat toch weer een paar meters...


:?

Weet je zeker dat dat niet aan jou ligt :X
Hoe kan dat nou weer, je laat het gas los en hij trekt nog ff verder? Klinkt niet gezond :N
 
Lees het boek (of kijk de dvd,of volg een crt) "Twist of the wrist" van Keith Code en je weet : Kijk nooit naar waar je terecht kán komen maar waar je terecht wil komen.


Maar voorlopig ben je still alive en das het belangrijkste.
Zoiets? :+

full
 
Ervaring Sandberg, komt vanzelf. Zoals hier al wordt gezegd, altijd door de bochten heen blijven kijken en proberen te relaxen. Erg lastig, zelfs na twee jaar nog (ervaring) en ook de komende jaren zal het nog lastig zijn.

Zo nu en dan betrap ik me er ook op te hard een bocht in te gaan en de verkeerde kant op te kijken. Dan jezelf wakker schudden, goed door de bocht heen te kijken, iets extra naast de motor te hangen en in ieder geval tractie te bewaren. Anders heb je hetzelfde effect als wanneer je de koppeling er bij pakt, dan haal je de bocht van je lang zal ze leven niet.
 
Nee dank je, daar vind ik 't toch te leuk voor. Wat negatief trouwens...

Negatief... :?

Dit is pas waarvan jij zult zeggen dat t negatief is:
Je kan niet rijden maar gedraagt je schijnbaar alsof je dat wel kunt.
Daar komen vroeg of laat dus ongelukken van.
En dan geen gel*l over alleen jezelf in gevaar brengen enz, je weet nooit waar je motor helemaal heendwarreld, kan soms verbazend ver zijn.

Dat was t negatieve deel *D

Als beginner is het veel makkelijker op een wat rustiger fiets te beginnen dan gelijk op een sport met 80% meer power dan een gemiddelde motorrijder uberhaupt ooit gebruikt. Bij jouw lijkt 25KW al best veel te zijn... O-)

Leer eerst met rustig rijden de technieken. Techniek leer je niet als je al op 75% van je kunnen rijdt.
Techniek leer je idd ook niet uit jezelf dus zoek iemand die je kan vertellen hoe eea werkt en die ziet wat je goed en wat je fout doet en die dan ook nog in staat is dat over te brengen.

Succes.
 
Bochten ga je zacht in met een trekkende motor en zo in de versnellingen dat je nog ruim wat toeren overhebt zodat je rijdend in de bocht snelheid kunt opbouwen en er hard uit kunt komen.
Zorg dat je klaar ben met remmen en schakelen enz voordat je aan de bocht begint.
Kijk naar het eind van de bocht en naar de positie op de weg waar je daar wil uitkomen en laat je blik regelmatig even teruglopen over de lijn die je wil gaan en blijven rijden.
De rest volgt dan automatisch, hoef je niks voor te doen.

Belangrijkste is om langzaam te beginnen, liever 10 kilometer te langzaam als 1 kilometer te hard.
Resultaat is het verschil tussen lekker uitaccelereren de bocht uitkomen op snelheid en stuntelend en verkrampend met hoekjes de bocht (of de berm) doorkomen en op de helft van de beginsnelheid de bocht uitkomen.

En een stinkende leren broek :+
 
Hmmm, nou er wonen nog zo'n 90.000 mensen in Alkmaar :) Lammie, en je bent 11 jaar jonger dan ik, dus de kans dat ik je van gezicht ken lijkt me vrij klein. Maar wie weet, in welke wijk woon je dan (woon zelf in Oudorp), en rij je zelf ook motor? Waar kom je geregeld in Alkmaar, op wat voor plekken, reis je ook met de trein, als ik dat allemaal weet dan begint te misschien iets te dagen bij me...

En ja ik zal voorzichtig doen (morgen en daarna), bedankt... :)

Je hebt helemaal gelijk, het zou wel heel toevallig zijn. K heb niks gezegd
:X
 
Bochten ga je zacht in met een trekkende motor en zo in de versnellingen dat je nog ruim wat toeren overhebt zodat je rijdend in de bocht snelheid kunt opbouwen en er hard uit kunt komen.
Zorg dat je klaar ben met remmen en schakelen enz voordat je aan de bocht begint.
Kijk naar het eind van de bocht en naar de positie op de weg waar je daar wil uitkomen en laat je blik regelmatig even teruglopen over de lijn die je wil gaan en blijven rijden.
De rest volgt dan automatisch, hoef je niks voor te doen.

Belangrijkste is om langzaam te beginnen, liever 10 kilometer te langzaam als 1 kilometer te hard.
Resultaat is het verschil tussen lekker uitaccelereren de bocht uitkomen op snelheid en stuntelend en verkrampend met hoekjes de bocht (of de berm) doorkomen en op de helft van de beginsnelheid de bocht uitkomen.

En een stinkende leren broek :+


En troost je ...beste topic starter. Ook oudgedienden maken nog steeds stomme fouten...zowel bakkie als ondergetekende.

Hoort erbij...echt leren doe je meestal hardleers ..als je het overleefd.

Maar iets rustiger rijden voorkomt een hoop ellende.


De weg is geen circuit...olie grind whatever...het blijven toch beperkende factoren naast je eigen reactieve gedrag.

 
Bedankt voor het inwrijven, nee het was niet slim nee en ja schijnbaar toch te snel willen opbouwen, bedankt voor het me hieraan herinneren...Daar ga ik in mee :Y , ik zal dat taalgebruik ook wel ff wat aanpassuh, gwoon "een cursus volgen" voortaan...

In dat geval succes, veel veilige :] -kilometers toegewenst!
In ieder geval veel motorplezier :W
 
Bochten ga je zacht in met een trekkende motor en zo in de versnellingen dat je nog ruim wat toeren overhebt zodat je rijdend in de bocht snelheid kunt opbouwen en er hard uit kunt komen.
Zorg dat je klaar ben met remmen en schakelen enz voordat je aan de bocht begint.
Kijk naar het eind van de bocht en naar de positie op de weg waar je daar wil uitkomen en laat je blik regelmatig even teruglopen over de lijn die je wil gaan en blijven rijden.
De rest volgt dan automatisch, hoef je niks voor te doen.

Belangrijkste is om langzaam te beginnen, liever 10 kilometer te langzaam als 1 kilometer te hard.
Resultaat is het verschil tussen lekker uitaccelereren de bocht uitkomen op snelheid en stuntelend en verkrampend met hoekjes de bocht (of de berm) doorkomen en op de helft van de beginsnelheid de bocht uitkomen.

En een stinkende leren broek :+
Je hebt niet helemaal gelijk. :N
 
Tjonge, gisteren bijna een ontmoeting gehad met de vangrail, vandaag bijna een auto over me heen gehad, gaat lekker, wat heeft de vrijdag voor me in petto?

Ik reed gisteren dus naar huis via het industrieterrein bij A'dam Sloterdijk (rij altijd langs het Kanaal naar Ijmuiden om daar de A9 te pakken), en er ligt daar een heerlijke bocht, waar ik met droog weer altijd vrij rap doorheen ga (zo'n 100 a 110 per uur, kan nog veel harder :Y , maar ik rij nog nie zo lang en bouw 't langzaam op). Echter, 't had geregend gisteren, en het wegdek was nog nat en aan 't opdrogen. Maar goed, ik kom dus op de bocht af met 110, en ik zie dat 't in die bocht nog erg vochtig is. De twijfel sloeg op dat moment toe, ik weet dat je bijna geen grip verliest op nat wegdek, maar toch, ik keek en dacht "als ik met deze snelheid die bocht inga, leg ik 'm plat en duik ik de vangrail in", dus ik begin te remmen. Het was zelf zo erg, ik verkrampte zo enorm, dat ik haast niet meer durfte te sturen |( |( , en terwijl de bocht dus naar rechts ging, kwam Sandberg dus al dichter bij de buitenkant van de bocht. Ik weet nog dat ik dacht "Neeneenee!!!", afijn de witte streep kwam toenb wel heel dichtbij en ik ging er zelfs overheen, daarnaast lag nog zo'n 20 cm asfalt en daarna begon 't gras en de prut. Ik had m'n fiets echter bijna parallel aan de vangrail, en uiteindelijk reed ik dus door het gras (meer stuiteren eigenlijk, proberend recht te blijven sturen) op zo'n 30 cm van de vangrail weer de weg op en vervolgde m'n weg, al vloekend en scheldend. Gelukkig zat er geen verkeer achter me, en gelukkig niks geraakt, want anders had ik er nu waarschijnlijk heel anders bijgezeten....

En vandaag, ik kwam terug van De Mare in Alkmaar, over de ringweg richting de Nollenweg, ik voorsorteren voor linksaf, komt er een ouwe afgetrapte klote BMW de hoek om stuiven (vanaf de Nollenweg dus, rechtsaf, die bocht met de negatieve verkanting erin), veeeeeeeels te hard :N :N :N , en hij komt dus gewoon mijn richting opglijden, hij raakt de stoeprand en stuitert weer terug de weg op, WAT EEN STOMME LULDEBEHANGER!!!!! :( :( :(
Nog ff harder en hij was finaal over de kop geslagen, op de andere weghelft gekomen, en dan hadden we nog maar ff moeten afwachten of ik er niet onder had gelegen...

Maar goed, alles oké, alles nog heel, morgen weer een nieuwe dag... *O*

:W

die bocht gaat met 180 zelfs nog prima niet eens knie aan de grond O-)
 
:?

Weet je zeker dat dat niet aan jou ligt :X
Hoe kan dat nou weer, je laat het gas los en hij trekt nog ff verder? Klinkt niet gezond :N

Ik vrees dat zijn gaskabel wat blijft hangen, moet hij dringend eens naar kijken, kan gevaarlijk zijn

en ik kan het jammer genoeg weten
 
Je hebt helemaal gelijk, het zou wel heel toevallig zijn. K heb niks gezegd
:X

Hé ik bedoelde 't niet vervelend ofzo, misschien ken ik je idd wel van gezicht, zo groot is Alkmaar nou ook weer niet, en de wereld is kleiner dan je soms denkt, misschien ken jij wel mensen of iemand die ik ook ken ofzo, je weet 't niet...

Maar rij je zelf ook motor, of ben je bezig met je A?

Dit zijn geen verplichte vragen ofzo, je mag antwoorden als je wilt... :)
 
Iedereen trouwens bedankt voor de reacties (ook Baksteen aka beroepsmoraalridder: }) , ik neem 't allemaal ter harte... :Y

:W
 
Hé ik bedoelde 't niet vervelend ofzo, misschien ken ik je idd wel van gezicht, zo groot is Alkmaar nou ook weer niet, en de wereld is kleiner dan je soms denkt, misschien ken jij wel mensen of iemand die ik ook ken ofzo, je weet 't niet...

Maar rij je zelf ook motor, of ben je bezig met je A?

Dit zijn geen verplichte vragen ofzo, je mag antwoorden als je wilt... :)

Haha nee hoor, ik had t ook niet lullig opgevat hoor, maar t klopte gewoon wat je zegt (dat er wel meer mensen in alkmaar wonen, dus dat t wel toevallig zou zijn)

Maar ik ben idd nog bezig met mn rijbewijs, ik begin aankomende maandag met mn drie-daagse cursus, en rij donderdag af (de 27e). Heb al wel mn motor staan (honda cbr 400 rr) Dus misschien zie je me vanaf volgende week wel een keertje rijden. Wel zwaaien dan he? :W
 
Haha nee hoor, ik had t ook niet lullig opgevat hoor, maar t klopte gewoon wat je zegt (dat er wel meer mensen in alkmaar wonen, dus dat t wel toevallig zou zijn)

Mooi zo.

Maar ik ben idd nog bezig met mn rijbewijs, ik begin aankomende maandag met mn drie-daagse cursus, en rij donderdag af (de 27e). Heb al wel mn motor staan (honda cbr 400 rr) Dus misschien zie je me vanaf volgende week wel een keertje rijden.

Nou Lammie, dan wens ik je heel veel succes komende maandag en de dagen daarna, en we lezen donderdag dan wel over het relaas van je examen (en uiteraard hopen we je dan allemaal te kunnen feliciteren :) )

Wel zwaaien dan he? :W

Uiteraard, als ik dan wel even mag weten wat voor kleurstelling je Honda heeft (leuk fietsie, zo'n 400rr :Y )
 
Terug
Bovenaan Onderaan