Stille helm vs minder stille helm icm oordoppen

Ik heb helaas ook altijd een piep in de oren. Vermoedelijk ontstaan door motorrijden en concerten. "Vroeger" was het nog niet zo in c.q. bekend om dan oordoppen te dragen.

Heden ALTIJD oordoppen in bij concerten,kroegbezoeken en motorrijden! Of bij plekken waar veel geluid te verwachten is. Wil mijn oren niet verder beschadigen. Mijn gehoor is overigens nog prima (getest), alleen die piep. Ben daar gelukkig wel aan gewend.

Voor wat betreft de oordoppen op de motor heb ik onlangs de 3M Classic plus doppen aangeschaft met een demping van 36 dB(A) (klik). Wat een verademing bij deze doppen, helamaal geen windgeruis meer en ze dempen 8 dB(A) meer dan de standaard 3M Classic doppen (deze dempen 28 dB(A)). Scheelt echt :Y . Op maat gemaakt doppen - voor zover ik heb uitgezocht - dempen vaak maximaal 25 dB(A). Dit zou je even na moeten zoeken bij alle leveranciers. Misschien dat er ook nog wel op maat gemaakte doppen zijn die meer dempen, maar ik ben ze niet (nog) tegengekomen.

Deze heb ik van 3M:

full
 
Eergister reed er een auto op me af, zonder licht. Het was wat donker omdat het was gaan regenen, dus ik dacht nog, wtf man, doe je licht aan, ik zie je haast niet |(
Bleek dat mijn zonnevizier nog naar beneden was 8-)
 
grootste probleem bij de dempingswaarden van schuimpjes is dat die alleen geld als het schuimpje volledig in de gehoorgang zit. zit hij er niet volledig in dan neemt de demping sterk af en de meeste mensen hebben de nijging om ongeveer de helft van het schuimpje in de oorschelp te laten zitten voor het makkelijk verwijderen en dan ben je zomaar 3/4 van de demping kwijt. dat risico heb je niet bij maatwerk pluggen. maar goed ingebracht dempen schuimpjes inderdaat meer als maatwerk.
 
Hoeveel zonnebrillen zie je in het dierenrijk? En denk nog even na over de zonnebrand.

Ik heb nagedacht over de zonnebrand omdat het dezelfde logica is als jij hanteert wat betreft de zonnebril. Ik zal je quote nog even herhalen voordat je het vergeet:

Niemand heeft een zonnebril nodig, we hebben pupillen.

Met dezelfde logica: Niemand heeft zonnebrand nodig want de huid maakt melanine aan wat weer beschermd tegen zonlicht.

Jij stelt duidelijk dat zonnebrillen niet nodig zijn omdat we pupillen hebben. Je draagt een zonnebril om de lichtintensiteit voor de ogen te verlagen. Een te hoge lichtintensiteit kan schadelijk zijn voor de ogen. Jij stelt simpelweg dat schade door een te hoge lichtintensiteit onmogelijk is want we hebben pupillen.
Dat is sowieso al gelul want er bestaat bijvoorbeeld gewoon iets als sneeuwblindheid. Ma-maar, er ligt hier geen sneeuw en we zijn hier niet in de bergen, heus niet dat zonlicht in NL schadelijk kan zijn voor de ogen, het is allemaal commercie!!1!!. Ok top man, ik ben blij dat jij de -maar dieren dragen toch ook geen zonnebril- wijsheid in pacht hebt.
Als je niks te doen hebt open google scholar eens, flikker er een term in in de trend van UV radiation and eyes, Photoprotection of the eyes, Ocular phototoxicity en weet ik veel wat nog meer je in die artikelen en referenties aantreft.

Zijn zonnebrillen dan heilig? Nee zeker niet, er zijn zelfs zonnebrillen die door hun vorm het probleem van lichtintensiteit groter maken. Wat ik wel zeker weet is dat want we hebben pupillen en hoeveel zonnebrillen zie jij in het dierenrijk gewoon schijtposten van de bovenste plank is. Ok doei ik ga lunch zoeken.
 
Ik heb nagedacht over de zonnebrand omdat het dezelfde logica is als jij hanteert wat betreft de zonnebril. Ik zal je quote nog even herhalen voordat je het vergeet:Met dezelfde logica: Niemand heeft zonnebrand nodig want de huid maakt melanine aan wat weer beschermd tegen zonlicht.

Jij stelt duidelijk dat zonnebrillen niet nodig zijn omdat we pupillen hebben. Je draagt een zonnebril om de lichtintensiteit voor de ogen te verlagen. Een te hoge lichtintensiteit kan schadelijk zijn voor de ogen. Jij stelt simpelweg dat schade door een te hoge lichtintensiteit onmogelijk is want we hebben pupillen.
Dat is sowieso al gelul want er bestaat bijvoorbeeld gewoon iets als sneeuwblindheid. Ma-maar, er ligt hier geen sneeuw en we zijn hier niet in de bergen, heus niet dat zonlicht in NL schadelijk kan zijn voor de ogen, het is allemaal commercie!!1!!. Ok top man, ik ben blij dat jij de -maar dieren dragen toch ook geen zonnebril- wijsheid in pacht hebt.
Als je niks te doen hebt open google scholar eens, flikker er een term in in de trend van UV radiation and eyes, Photoprotection of the eyes, Ocular phototoxicity en weet ik veel wat nog meer je in die artikelen en referenties aantreft.

Zijn zonnebrillen dan heilig? Nee zeker niet, er zijn zelfs zonnebrillen die door hun vorm het probleem van lichtintensiteit groter maken. Wat ik wel zeker weet is dat want we hebben pupillen en hoeveel zonnebrillen zie jij in het dierenrijk gewoon schijtposten van de bovenste plank is. Ok doei ik ga lunch zoeken.
Jezus! O-)
 
Ik heb nagedacht over de zonnebrand omdat het dezelfde logica is als jij hanteert wat betreft de zonnebril. Ik zal je quote nog even herhalen voordat je het vergeet:Met dezelfde logica: Niemand heeft zonnebrand nodig want de huid maakt melanine aan wat weer beschermd tegen zonlicht.


Jij stelt duidelijk dat zonnebrillen niet nodig zijn omdat we pupillen hebben. Je draagt een zonnebril om de lichtintensiteit voor de ogen te verlagen. Een te hoge lichtintensiteit kan schadelijk zijn voor de ogen. Jij stelt simpelweg dat schade door een te hoge lichtintensiteit onmogelijk is want we hebben pupillen.
Dat is sowieso al gelul want er bestaat bijvoorbeeld gewoon iets als sneeuwblindheid. Ma-maar, er ligt hier geen sneeuw en we zijn hier niet in de bergen, heus niet dat zonlicht in NL schadelijk kan zijn voor de ogen, het is allemaal commercie!!1!!. Ok top man, ik ben blij dat jij de -maar dieren dragen toch ook geen zonnebril- wijsheid in pacht hebt.
Als je niks te doen hebt open google scholar eens, flikker er een term in in de trend van UV radiation and eyes, Photoprotection of the eyes, Ocular phototoxicity en weet ik veel wat nog meer je in die artikelen en referenties aantreft.

Zijn zonnebrillen dan heilig? Nee zeker niet, er zijn zelfs zonnebrillen die door hun vorm het probleem van lichtintensiteit groter maken. Wat ik wel zeker weet is dat want we hebben pupillen en hoeveel zonnebrillen zie jij in het dierenrijk gewoon schijtposten van de bovenste plank is. Ok doei ik ga lunch zoeken.

Nu denk je van mij gewonnen te hebben, maar ik vertelde een grapje dat ik van Midas Dekkers heb. Alleen bedoelde Midas het niet als een grapje.

Smakelijk eten, hoop dat je het kan vinden.
 
grootste probleem bij de dempingswaarden van schuimpjes is dat die alleen geld als het schuimpje volledig in de gehoorgang zit. zit hij er niet volledig in dan neemt de demping sterk af en de meeste mensen hebben de nijging om ongeveer de helft van het schuimpje in de oorschelp te laten zitten voor het makkelijk verwijderen en dan ben je zomaar 3/4 van de demping kwijt. dat risico heb je niet bij maatwerk pluggen. maar goed ingebracht dempen schuimpjes inderdaat meer als maatwerk.

Mee eens, je moet de schuimpjes idd wel goed in doen. Anders dan halen ze deze dempingswaarden idd niet. Zie bij veel mensen dat ze de dopjes maar voor de helft in hebben. Je moet ze precies zo in doen als op de verpakking is aangegeven. Voor mij - voor op de motor - ga ik ieder geval voor deze schuimpjes (3M Classic plus :) ) .
 
... hecht veel waarde aan een enigszins stille helm. ...
Ik heb niet het gehele topic gelezen dus al ik in herhaling val, mijn excuses.

Welke helm je ook draagt, altijd ook oordopjes :Y

Ik doe het ook, zelfs voor korte afstanden.

Onlangs eens vergeten om ze in te steken, na 500m terug naar huis gedraaid en ze ingestoken.
Alvast bedankt :)
Alstublieft ;)
 
Ik heb niet het gehele topic gelezen dus al ik in herhaling val, mijn excuses.

Welke helm je ook draagt, altijd ook oordopjes :Y

Ik doe het ook, zelfs voor korte afstanden.

Onlangs eens vergeten om ze in te steken, na 500m terug naar huis gedraaid en ze ingestoken.Alstublieft ;)

Je valt idd ruimschoots in de herhaling ;) :}
 
Ik heb een Schuberth SR1 die als vrij stil bekend staat, en ik draag altijd doppen op maat (ideaal die dingen, ook bij concerten etc. want bijna onzichtbaar), maar nog steeds vind ik het eigenlijk teveel herrie op hogere snelheid. Een tijdje flink hard rijden is volgens mij nog steeds schadelijk voor het gehoor, zo hard klinkt het geruis. De doppen zitten hierbij wel goed in. Als ze niet goed zitten, stop ik om ze alsnog goed te plaatsen. Zijn er meer mensen die snel rijden oncomfortabel vinden qua gehoor?

In die Schuberth zit geen zonnevizier, maar hij is wel heerlijk licht. Toch lijkt een zonnevizier me wel ideaal. Een zonnebril vergeet je weleens op te zetten, moet je weer stoppen. Voor het afzetten moet je ook weer stoppen.
Een systeemhelm heeft ook echt wel voordelen. Even wat drinken ofzo zonder de helm af te zetten, is handig.

De helm heeft altijd vrij straks gezeten en gaat nog steeds vrij lastig op. Maar als hij eenmaal zit, zit hij als gegoten, ook na uren rijden. Hij blijft zitten zoals hij zit en je hoeft hem nooit te herpositioneren. Laat je dus niet te snel afschrikken als je een helm in eerste instantie wat moeilijk op je hoofd krijgt.
 
Ik heb een nieuwe motor gekocht zonder kunstof delen cq kuipdelen. Een Honda NC750S en in combinatie met een Shubert R1 helm werkt het goed!
Geen turbulentie zoals bij de NC750X , waar ik ook proef mee heb gereden en het is ongelofelijk hoeveel turbulentie die kuipdelen rond je hoofd veroorzaken.....
Okee, de S uitvoering is een zgn 'naked' bike dat wel maar een verademing wat betreft het ontbreken van onnodige'ruis' om je hoofd dat ook het kuipwerk van mijn oude transalp veroorzaakte.
En wat een heerlijk ding die NC750 S, een parallel twin met kruktappen die zo verzet zijn dat een v-twin karakter benaderd wordt met een lange slag motor (komt nauwelijks nog voor) al het vermogen 'onderin' en weinig toeren draaien, heerlijk! Je zou kunnen denken dat 54 pk 'niet veel' brengt.....na alle motoren die ik al heb gehad is dit een echte verassing!
 
Goedendag,

Ik ben van plan een nieuwe helm aan te schaffen. Nu heb ik mezelf er al redelijk in verdiept en ik hecht veel waarde aan een enigszins stille helm. Ik heb helaas al gehoorschade en irriteer me nu al aan dat eeuwige gepiep wanneer ik me in een rustige omgeving bevind.

Nu had ik mijn oog op de Scorpion Exo 1200. Glasvezel helm voor onder de €300,-. Zonnevizier, DD sluiting etc. Het enige nadeel van deze helm is dat ie, als ik de reviews moet geloven, niet heel stil is.

Toen heb ik verder gezocht en als stille helm kwam de Shoei GT-air / NXR ook goed uit de bus. Het enige minpunt: kost bijna 2 keer zoveel en voor een student is 570 euro best een hoop geld.

Dus nu mijn vraag naar jullie persoonlijke mening:
Zouden jullie voor de Scorpion gaan die 2 keer zo goedkoop is maar niet zo stil is, dus heavy duty oordoppen erbij nemen. Of het dubbele uitgeven voor de Shoei en wat minder zware oordoppen nemen.

Ik sta overigens ook open voor andere suggesties maar de Schubert valt wel echt buiten het budget :+

Alvast bedankt :)

Ongeacht merk en type helm altijd oordoppen dragen. Bij voorkeur op maat gemaakt.
 
Terug
Bovenaan Onderaan