Stille helm vs minder stille helm icm oordoppen

Heb je erg grote oren?
:?

Ik heb ook een Nolan X-lite 802RR Carlos Checa replica.
Dat is een herriebak in vergelijking met de oude Schuberth S1pro.

De chrashwaardes van de X-lite zijn wel beter en het pinlock zit hoger.
Dus in racehouding zit die niet in de weg. :)

Hij 'fladdert' trouwens ook meer in de wind, verwacht je niet van een racehelm. (Nolan)
Echt een nekspierentrainer. :+

De dagelijkse favo is dus de Schuberth. :t
 
Laatst bewerkt:
Heb zelf ook de Shoei GT-air, maar maak altijd nog gebruik van oordoppen. Verder is het een hele fijne helm, ze kunnen hem nadat je hem gekocht hebt de binnenvoering van de helm nog beter aanpassen op je hoofd door het personal fitting system.
 
Ik heb een Schubert C3 pro (want ik ben een pro), gebruik geen oordoppen, behalve als ik echt lang zou moeten rijden, want eigenlijk al jaren niet meer is voorgekomen. Ik rijd maar kleine stukjes boven de 100 en dat gaat wel prima. Ik ben er nu eenmaal niet het type voor om iedere keer die dingen in te doen.
 
Thanks iedereen voor de input.
Als ik zo een beetje lees raden jullie dus aan om de Shoei te nemen, zonder zonnevizier maar met flinke oordoppen :). Van het weekend de Shoei maar eens passen dan.
Gewoon gaan passen. Als de scorpion beter zit en je vind het een fijne helm, gewoon nemen.

Welke helm je ook neem, altijd oordoppen in doen!! Deed het de eerste rondjes ook niet en had gelijk last van me oren....
 
Als je als student al gehoorschade hebt zou ik maar voorzichtig zijn.
Features als zonneschermen zijn gewoon bullshit en maken de helm onnodig zwaar en duur.
Opklaphelmen zijn ook bullshit en maken de helm zwaar, duur en lawaaiig.

Zonneschermen zijn ideaal, perfect zicht bij bewolking en schemering, bij zonneschijn lekker het schermpje omlaag. Geen gek*t met zonnebrillen of nadelen van een donker scherm. Die 100gr. maken het verschil niet en de prijs valt ook wel mee.

Opklaphelmen hebben ook voordelen, maar fatsoenlijke klaphelmen zijn inderdaad erg duur. Maar geluidniveau is wel de duurdere wel acceptabel.

Ook bij de duurste en stilste helmen zijn oordopjes aan te bevelen.

Dus allemaal bullshit? Nee, lijkt me niet.
 
Toen ik begon met motorrijden, ruim 40 jaar geleden, hield geen mens zich bezig met gehoorbescherming c.q. gehoorschade.
Ik pluk daar dus nu nog steeds dagelijks de wrange vruchten van: een continue sissss in mijn oren, en de absolute onmogelijkheid om in een omgeving met veel achtergrondgeluid een fatsoenlijk gesprek te voeren.
Bij een patiënt met een stethoscoop even luisteren naar het hart of de longen? No way, moet ik een collega laten doen.
En dat is dan nog maar een lichte vorm van schade, het kan nog veeel erger...
Dus mijn advies?
Koop de stilste helm die er is, en gebruik daarnaast de beste gehoorbescherming die je kunt vinden!
 
Toen ik begon met motorrijden, ruim 40 jaar geleden, hield geen mens zich bezig met gehoorbescherming c.q. gehoorschade.
Ik pluk daar dus nu nog steeds dagelijks de wrange vruchten van: een continue sissss in mijn oren, en de absolute onmogelijkheid om in een omgeving met veel achtergrondgeluid een fatsoenlijk gesprek te voeren.
Bij een patiënt met een stethoscoop even luisteren naar het hart of de longen? No way, moet ik een collega laten doen.
En dat is dan nog maar een lichte vorm van schade, het kan nog veeel erger...
Dus mijn advies?
Koop de stilste helm die er is, en gebruik daarnaast de beste gehoorbescherming die je kunt vinden!

Hallo Hans, jouw verhaal zou mijn verhaal kunnen zijn. Ben wel 5 jaar korter aan het rijden dan jij maar het wrange resultaat is hetzelfde.
Ook ik kan het sterk aanraden om ZUINIG te zijn op je oren!!
 
:?

Ik heb ook een Nolan X-lite 802RR Carlos Checa replica.
Dat is een herriebak in vergelijking met de oude Schuberth S1pro.

De chrashwaardes van de X-lite zijn wel beter en het pinlock zit hoger.
Dus in racehouding zit die niet in de weg. :)

Hij 'fladdert' trouwens ook meer in de wind, verwacht je niet van een racehelm. (Nolan)
Echt een nekspierentrainer. :+

De dagelijkse favo is dus de Schuberth. :t


Die heb ik ook en is merkbaar stiller dan mijn oude Arai condor.
Geen last van fladderen, zit perfect ( anders had ik hem ook niet gekocht :) )
 
Ik heb een Schubert C3 pro (want ik ben een pro), gebruik geen oordoppen, behalve als ik echt lang zou moeten rijden, want eigenlijk al jaren niet meer is voorgekomen. Ik rijd maar kleine stukjes boven de 100 en dat gaat wel prima. Ik ben er nu eenmaal niet het type voor om iedere keer die dingen in te doen.

Ik vind dat eerlijk gezegd ook al een gevaarlijk grensgeval. Sommige helmen produceren bij 80 al flink veel herrie. Het hangt ook van aerodynamiek af.

Eigenlijk heb je met rijlessen al flink veel kans je gehoor te beschadigen. Maar het is een ondergschoven kindje, je gehoor. Je merkt directe gehoorbeschadiging ook niet direct. Je gehoor wordt elke keer een heel klein beetje slechter. Misschien een dagje suizen, fluiten en dan herstelt het zich wel weer voor je gevoel. MAar je bent elke keer weer wat kwijt.

Je gehoor bestaat uit een bijna oneindig aantal redundante receptoren (haartjes) en je hersens luisteren naar al die individuele sensoren en maken daar 1 beeld van.

Redundant betekent dat er meerdere receptoren zijn voor dezelfde functie. Overbodig zou je simplistisch kunnen denken. Maar niet helemaal.


Als je een avondje flink knalt in de disco, je luistert naar een fanfare concert of je pakt een motorritje, dan beschadig je een aantal van die sensoren permanent (mits je geen gehoorbescherming draagt). Je hersenen zijn dan even van slag, maar doen na een nachtje slapen een hercalibratie en je merkt er niks meer van. Maar je hebt minder actieve sensoren over. Stel dat na relatief veel overlst je oren echt merkbaar minder worden dan heb je misschien wel 20% van je sensoren permanent uitgeschakeld. Je hersenen kunnen best toe met minder, maar je geluidsbeeld wordt er minder door. En de receptoren voor hoge tonenn zijn het meest gevoelig en vallen het eerst uit.

Mijn gehoor is helaas ook niet zo best meer en dat is soms best vervelend. Maar zoals gezegd: als het kalf verdronken is, dempt men de put.

Ik zou eigenlijk iedereen dringend aanraden met oordoppen te rijden. Hetzelfde voor concerten en dergelijke. En leer je kinderen ook aan voorzichtig te zijn. Het lijkt overprotectionistisch, maar je krijgt je gehoor maar 1 x.

Het is eigenlijk volstrekt belachelijk dat het geluid bij disco's zo hard moet. Ik ben ook wel eens oorproppen gaan dragen met spinning lessen. Heel idioot dat men in het kader van sport en fanatisme het geluid opschroeft tot boven de pijngrens.
 
Ik heb heel lang een Schubert C3 gehad en die vond ik best stil. Nu heb ik sinds kort een X-Lite 1004 en dat is echt een hele verbetering. Misschien komt het omdat de X-Lite beter op mijn oren klemt dan mij oude Schubert. Sowieso altijd oordoppen in voor de snelweg ritjes.
 
Neem gewoon een goede veilige en vooral lekker zittende helm.
de kans dat jij het zelfde ervaart als een ander met een bepaalde helm is niet heel groot.
jou houding op de moter heeft meer invloed, als jij één cm groter of kleiner bent kan er al verschil zijn,
heb ik het nog niet over invloed van windbescherming van je motor gehad.
er zijn nog wel tig dingen te bedenken.
dus helm die lekker zit, met doppen!
 
Zonneschermen zijn ideaal, perfect zicht bij bewolking en schemering, bij zonneschijn lekker het schermpje omlaag. Geen gek*t met zonnebrillen of nadelen van een donker scherm. Die 100gr. maken het verschil niet en de prijs valt ook wel mee.

Opklaphelmen hebben ook voordelen, maar fatsoenlijke klaphelmen zijn inderdaad erg duur. Maar geluidniveau is wel de duurdere wel acceptabel.

Ook bij de duurste en stilste helmen zijn oordopjes aan te bevelen.

Dus allemaal bullshit? Nee, lijkt me niet.

Alle bovengenoemde accessoires vind ik niet bij een helm of motorrijden horen. Die zijn voor automobilisten die zich niet thuis voelen op een motor en vallen mijns inziens in de categorie zijwieltjes.
 
Alle bovengenoemde accessoires vind ik niet bij een helm of motorrijden horen. Die zijn voor automobilisten die zich niet thuis voelen op een motor en vallen mijns inziens in de categorie zijwieltjes.

Dus een echte motorrijder heeft geen zonnebril nodig?

Ik snap serieus niet dat er helmen verkocht worden zonder zonnebril, als het zonnig is rij je of met verblindend zo'n, of je doet een zonnebril op maar dan zit je weer met het feit dat tunnels wel erg donker worden.

Het meekleurende vizier van shoei kan ik ook nog inkomen, maar verder snap ik het echt niet.

En dan nog dit soort reacties dat dit soort accessoires bij automobilisten hoort, of motorrijders met zijwieltjes......
Vreemde reactie
 
En als je in Italië in de bergen gaat rijden dan is een zonnevizier bijna onmisbaar.
Als je daar met een zonnebril onder je helm rijdt, en vervolgens een klein tunneltje induikt..
.. dan zie je geen r**t, maar het wegdek is nat en er zitten scherpe bochten in. _O- :W
 
Dus een echte motorrijder heeft geen zonnebril nodig?

Ik snap serieus niet dat er helmen verkocht worden zonder zonnebril, als het zonnig is rij je of met verblindend zo'n, of je doet een zonnebril op maar dan zit je weer met het feit dat tunnels wel erg donker worden.

Het meekleurende vizier van shoei kan ik ook nog inkomen, maar verder snap ik het echt niet.

En dan nog dit soort reacties dat dit soort accessoires bij automobilisten hoort, of motorrijders met zijwieltjes......
Vreemde reactie

Niemand heeft een zonnebril nodig, we hebben pupillen. Je bent het slachtoffer van de commercie, die ons ook de genoemde helmaccessoires wil aansmeren.

 
Niemand heeft een zonnebril nodig, we hebben pupillen. Je bent het slachtoffer van de commercie, die ons ook de genoemde helmaccessoires wil aansmeren.

In de tijd van die film was het een leuke grap, tegenwoordig word je als "cool" 8-) beschouwd.
Mijn zoontje van 4 draagt zijn zonnebril meestal op zijn achterhoofd, dan kan hij goed zien en hij ziet er toch cool uit. 8-)
 
Laatst bewerkt:
Niemand heeft een zonnebril nodig, we hebben pupillen. Je bent het slachtoffer van de commercie, die ons ook de genoemde helmaccessoires wil aansmeren.


Ja want UV straling doet echt helemaal niks met je ogen. Lekker een dagje buiten in zon kan leiden tot kreeft rode huid maar gelukkig zijn onze ogen van onverwoestbaar materiaal.

Bij nader inzien ben je ook gewoon slachtoffer van commercie als je zonnebrand gebruikt want je huid maakt toch gewoon melanine aan?
 
Ja want UV straling doet echt helemaal niks met je ogen. Lekker een dagje buiten in zon kan leiden tot kreeft rode huid maar gelukkig zijn onze ogen van onverwoestbaar materiaal.

Bij nader inzien ben je ook gewoon slachtoffer van commercie als je zonnebrand gebruikt want je huid maakt toch gewoon melanine aan?

Hoeveel zonnebrillen zie je in het dierenrijk? En denk nog even na over de zonnebrand.
 
Terug
Bovenaan Onderaan