Stilstaan, hoelang ?

Nijlpaard

Hippos, despite their size and shape, are fast.
26 feb 2002
22.480
804
Ik ben niet iemand die dagelijks woon-werk doet met de motor in de winter maar aangezien er normaal gesproken genoeg dagen zijn om te rijden, stal ik hem ook nooit.

Nou staat mijn fiets, door omstandigheden, al een redelijke tijd stil (maandje ongeveer). Ik kom er gewoon niet aan toe om te gaan rijden.

Nou vroeg ik me af hoelang een motor stil kan staan voordat er problemen ontstaan ?
 
Reken erop dat met koud weer je accu als eerste aan de beurt is.
Dus zet deze aan een druppellader, in je fiets of demonteer de accu en zet em aan de druppellader op een goed geventileerde plek.
Verder (ik weet niet of hij binnen of buiten staat? ) spuit de boel lekker in met siliconespray alle rubbers en blokdelen (alles wat kan roesten of uitdrogen).
 
Beste is toch dat je elke maand je motor effe uit laat. Kilometerke of 50 is voldoende. Zo word alles goe warm, circuleert je olie voldoende, en raakt je batterij goed opgeladen. Elke maand in de winter heeft wel een dag dat het mooi weer is ... Asje effe kan hang ook je batterij af en toe aan de optimate: elke week een dagje, of zelfs continu (verbruik is toch kwasi nihil).
Als je motor droog en relatief warm (garage) binnen staat zou je normaal gezien geen problemen mogen verwachten tot na een maandje of drie ;) Na langerstilstaan, kunnen problemen beginnen met bezinksel in je carbs, gecorrodeerde koppelingen in je elektriekkabels, en oppervlakkige roest (inwrijven met siliconbenspray of wd40). Staat hij buiten of in een vochtig koud tuinhuis, tjah dan gaat het wat sneller fout hé, batterij uithalen en optimate-gewijs droog en koel bewaren. !!!!!
 
ik zorg dat de mijne gewoon 1x in de 2 weken eventjes een blokje maakt. Silliconen spray ( 6pack bussen gekocht dus dat moet wel goed gaan) verder mik ik er nog zo'n toevoeging in.. moet dat alleen nog kopen.. :X iemand ideeen?
 
Terug
Bovenaan Onderaan