Stilstaande motor vol gas

Steve69

MF'er
25 jul 2020
75
23
Goedeavond,
Ik rij een Suzuki VX800 bj1995.
Een collega draaide ongevraagd mij gas vol open terwijl de motor rustig stationair op de bok stond te draaien.
Op zich een leuk grapje, alleen er bleef iets hangen in de carberateur, waardoor de motor vol in de 10.000 toeren ging lopen, maximaal in het rood op de toerenteller.
Ik draai snel mijn contactsleutel om en er komt een gigantische knal uit mijn uitlaat.
De carberateurs laat ik wel maken, maar kan er schade zijn aan het blok?

A: 3 seconde gedraaid op maximale toeren in het rood, motor op de bok
B: wat zou die knal kunnen zijn?

Motor was gelukkig wel goed op bedrijfstemperatuur

Gr.
 
Iets met terugslag. Motorrijders die plots op hoge toeren sterk op de motor afremmen hebben dat ook wel eens. Denk miet dat dat veel kwaad kan, maar wellicht zijn er kenners hier die daar dieper over kunnen vertellen.

Leuke collega heb jij wel ... gaat hij (mee) opdraaien voor de kosten?
 
Goedeavond,
Ik rij een Suzuki VX800 bj1995.
Een collega draaide ongevraagd mij gas vol open terwijl de motor rustig stationair op de bok stond te draaien.
Op zich een leuk grapje, alleen er bleef iets hangen in de carberateur, waardoor de motor vol in de 10.000 toeren ging lopen, maximaal in het rood op de toerenteller.
Ik draai snel mijn contactsleutel om en er komt een gigantische knal uit mijn uitlaat.
De carberateurs laat ik wel maken, maar kan er schade zijn aan het blok?

A: 3 seconde gedraaid op maximale toeren in het rood, motor op de bok
B: wat zou die knal kunnen zijn?

Motor was gelukkig wel goed op bedrijfstemperatuur

Gr.
ach altijd fijn zulke collega,s nu jij met jou poot op het gas van zijn auto mag ik aan nemen of met jou poot op zijn achterste.......
 
Die klap was onverbrande benzine die ontbrandt in je uitlaat omdat je abrupt de ontsteking onderbreekt.

En schade van hoog in de toeren zul je niet zo gauw krijgen, d'r zit niet voor niks een toerenbegrenzer op en die heeft al een flinke marge.

Wees blij dat je motor op bedrijfstemp was, met een koude motor is het een stuk slechter.

Zou me meer druk maken om die kut collega van je, die moet met z'n poten van je spullen afblijven.
 
zou best kunnen dat in 1995 dat op de fabriek ook al een keer gebeurt is
Zouden ze dat zonder belasting doen?
Op een rollenbank met weerstand zou ik me niet zo druk maken.
Ik zou iig het blijven hangen van wat dan ook op zijn kosten laten repareren en het blok toch wel ff op rare bijgeluiden in de gaten houden.
Als de fiets morgen de winterstalling in gaat heb je in Mei/April geen poot meer op te staan, mocht er toch wat stuk gegaan zijn.
 
Goedeavond,
Ik rij een Suzuki VX800 bj1995.
Een collega draaide ongevraagd mij gas vol open terwijl de motor rustig stationair op de bok stond te draaien.
Op zich een leuk grapje, alleen er bleef iets hangen in de carberateur, waardoor de motor vol in de 10.000 toeren ging lopen, maximaal in het rood op de toerenteller.
Ik draai snel mijn contactsleutel om en er komt een gigantische knal uit mijn uitlaat.
De carberateurs laat ik wel maken, maar kan er schade zijn aan het blok?

A: 3 seconde gedraaid op maximale toeren in het rood, motor op de bok
B: wat zou die knal kunnen zijn?

Motor was gelukkig wel goed op bedrijfstemperatuur

Gr.
Laten controleren bij de plaatselijke garage. Onder andere even compressie, dan weet je zeker wat er aan de hand is of niet. !Op kosten van de collega!

Knal uit de uitlaat is gewoon onverbrande benzine die daar terecht komt. Dan ontbrand het wat later.

De collega overigens verder beide knieen breken.
 
Die klap was onverbrande benzine die ontbrandt in je uitlaat omdat je abrupt de ontsteking onderbreekt.

En schade van hoog in de toeren zul je niet zo gauw krijgen, d'r zit niet voor niks een toerenbegrenzer op en die heeft al een flinke marge.

Wees blij dat je motor op bedrijfstemp was, met een koude motor is het een stuk slechter.

Zou me meer druk maken om die kut collega van je, die moet met z'n poten van je spullen afblijven.
Veel oude motoren hebben niet echt een toerenbegrenzer.
 
Ik heb ook een tijdje een vx800 gereden en als ik hem hoog in de toeren liet lopen knalde er ook wat in de uitlaat. Gewoon klep afstelling die niet goed functioneerd op hoge toeren waardoor er onverbrand mengsel in een hete knalpijp komt, dat knalt. Niks aan het handje. Schade zal beperkt zijn tot wat bovengemiddelde slijtage voor 3 seconden lang gok ik.
 
Sowieso onderbrande benzine die ontbrandt in de uitlaat. Komt doordat je de ontsteking plots uitzet en de rest nog even doorloopt/pompt.

Op motorevenementen maken ze daar een sport van, meestal met de killswitch/dodemansknop om hetzelfde te bereiken.
Als ik al die mensen op zondag met kater vrolijk op dezelfde motor naar huis zie rijden, valt 1x een grap door een collega wel mee.
 
Wees blij dat hij op de bok met vol gas bleef hangen en niet ergens op de openbare weg waar 3 seconden vol gas te veel zou zijn geweest voor jou of een medeweggebruiker ;)

Gewoon je gaskabel/carbs (laten) fixen en een stukje rijden, er zal niks te merken zijn gok ik. En zoals gezegd, zeer waarschijnlijk gewoon ontbranding van benzinedamp in je uitlaat.
 
Die paar seconden in z'n begrenzer maakt geen reet uit dat vind zo'n blokkie stiekem wel ff lekker, ik doe dat al jaren bij iedere tunnel, stoplicht, bij volle terrasjes, kinderfeestjes en op zondagochtend in wat deurpjes in de bibblebelt. :+

Het wordt pas een probleem als je hem daar heel lang houdt en er niet genoeg koeling is, dan wordt de boel veel en veel te heet en loopt de hele zooi de tyfus in.
Merk afhankelijk hoelang ze het vol kunnen houden maar er staat een video op youtube van een stunt kawasaki met extra koel capaciteit die gewoon vrolijk blijft door knallen in z'n begrenzer tot de benzine op is. Zou het echter niet met Europese motoren proberen (BMW's uitgezonderd) want die zijn na 10 seconden wel gaar.

Zo genoeg uit m'n nek geluld vandaag, fijne dag.
 
Zouden ze dat zonder belasting doen?
Op een rollenbank met weerstand zou ik me niet zo druk maken.
Ik zou iig het blijven hangen van wat dan ook op zijn kosten laten repareren en het blok toch wel ff op rare bijgeluiden in de gaten houden.
Als de fiets morgen de winterstalling in gaat heb je in Mei/April geen poot meer op te staan, mocht er toch wat stuk gegaan zijn.
Ik zou die collega juist dankbaar zijn :?

Ben je net lekker aan het knallen in de Eifel, en dan blijft het gas hangen voor een bocht:X
 
Terug
Bovenaan Onderaan