Stilstand van 3 jaar buiten

Dvg_Z750

MF'er
3 jul 2020
64
32
SPIJKENISSE
Hey MFers,

Ik kreeg vandaag zo’n mooi aanbod uit betrouwbare bron, dat ik me er in wil verdiepen voor ik in ga op dit aanbod.


Het gaat om een Yamaha YZF R6 uit 2006 (model 2007). Een schrale 12000km. Eerste eigenaar en ik zal misschien de 2de worden. Betrouwbaar bedoel ik familie

De aanschaf prijs mag geraden worden of beter gezegd, wat zouden jullie voor zoiets uitgeven?

Deze motor staat ongeveer 3 jaar buiten onder een afdak zonder regen en in gepakt in een luchtig zeiltje. Ondanks de begroeiing door de velgen en de geroeste ketting ziet hij er goed uit. Na een grondige poetsbeurt zgan.

maar nu komt het. Optisch kun je alles zien, koppeling plus kabel zeer soepel, gas hendel en kabel zeer goed. Banden keihard en toe aan vervanging. Schijven oranje maar in goede staat.

Nu komt het echt. Wat is de staat van het motorblok en cilinders na zo’n lange stilstand in de kou en warmte van afgelopen jaren?
Hoe ga ik dit nakijken en zorgen dat ik geen verkeerde stappen maak bij de eerste start?

Kan ik verwachten dat er zuigers vaststaan? Kan ik oxidatie verwachten op bv lagers krukas ed? Hoe zit het met koppelings platen bij zo’n lange stilstand?
Hoe zit het met de pakkingen van bv carterdeksel, kop en voetpakking?

Mijn plan is sws te beginnen met het vervangen van bougies, oude olie eruit en een nieuwe erin (na warm draaien nog een keer) plus nieuwe oliefilters.

Alle tips zijn welkom.
 

Bijlagen

  • 06E55926-D5EC-4D78-810A-16EBB1B4F64B.jpeg
    06E55926-D5EC-4D78-810A-16EBB1B4F64B.jpeg
    216,7 KB · Weergaven: 13
Sowieso deze lijst even door:

 
Sowieso deze lijst even door:

Olie peilen.
Kvs peilen.
Accu tjekken.
Oude benzine er uit, nieuwe er in.

Liefste rond laten gaan zonder bougies.

En dan starten. 😀
 
3 jaar oude benzine moet je niet willen gebruiken met die troep die tegenwoordig verkocht word.
het zit natuurlijk ook in de leidingen e.d, maar de tank leeghalen is wel aan te raden.
een paar keer het blok ronddraaien voordat je start is wel een idee, of je eerst de olie vervangt kan men discussiëren, maar dat doe ik niet ;)
Dit soort modellen zie ik regelmatig voor +/- 5.500 euro staan . wat je daar verder mee doet moet je zelf weten, het is jouw familie ;)
 
Zo heb ik een automobielblik welke ooit in Engelad werd gemaakt en die heb ik 17 jaar opgeslagen gehad in een droge loods. In 1994 werd hij belastingvrij, de beide tanks waren leeg, had ik leeg laten lopen.

Benzine er in, accu er in, klap met hamer op benzinepompen, starten en lopen en dat doet hij nog steeds prima.

Niet te bang zijn, luister naar Martell en gaan met die banaan.
 
Ik kocht een Yamaha, en het is niet voor alle Yamaha's hetzelfde, 5 jaar stilstand. Nieuwe accu erin en tik, starten en lopen. Met veel gespetter en gesputter en geplof naar de pomp gereden en volgegooid over de ouwe troep die er in zat (van voor de Ethanol) met 98. na 100 meter was het ploffen pruttelen en knallen over. Er zijn een keer nieuwe banden onder gekomen en de olie ververst zichzelf, nooit meer een klap overgeslagen. Het is niet voor niks een Yamaha
 
Ik kocht een Yamaha, en het is niet voor alle Yamaha's hetzelfde, 5 jaar stilstand. Nieuwe accu erin en tik, starten en lopen. Met veel gespetter en gesputter en geplof naar de pomp gereden en volgegooid over de ouwe troep die er in zat (van voor de Ethanol) met 98. na 100 meter was het ploffen pruttelen en knallen over. Er zijn een keer nieuwe banden onder gekomen en de olie ververst zichzelf, nooit meer een klap overgeslagen. Het is niet voor niks een Yamaha
Ook 5 jaar buiten of lekker binnen onder perfecte omstandigheden?
 
en als aanvulling op het lijstje van @Martell remvloeistof vervangen dat zal er ook niet beter op geworden zijn. en als de ketting zo roestig was kan je er meestal ook wel van uit gaan dat die geen erg lang leven meer heeft. roest en keerringen is niet echt een gelukkige combinatie.
 
Deze heeft gelukkig geen carbs meer,wel kans dat na zo,n tijd 1 of meer van de injectoren vast zitten,
is dat het geval helpt het soms om er tegenaan te tikken om ze weer los te krijgen,zo niet heb je een probleem.
 
Even wat foto’s van de motor.
wel opgehaald, schoonmaken, dan nakijken.
 

Bijlagen

  • 496AD0C7-FFD4-4C76-B0B8-D60B2189F2AD.jpeg
    496AD0C7-FFD4-4C76-B0B8-D60B2189F2AD.jpeg
    271,8 KB · Weergaven: 15
  • 9FC221D2-6B55-4E53-B606-5C4F1C5CCBEF.jpeg
    9FC221D2-6B55-4E53-B606-5C4F1C5CCBEF.jpeg
    410,2 KB · Weergaven: 13
  • 2B2E974C-6B77-4C00-9E56-AA80CAD712C2.jpeg
    2B2E974C-6B77-4C00-9E56-AA80CAD712C2.jpeg
    412 KB · Weergaven: 11
  • A24D0967-69EE-439E-B2FE-9766ABB6972E.jpeg
    A24D0967-69EE-439E-B2FE-9766ABB6972E.jpeg
    433,6 KB · Weergaven: 15
  • 9BE9A51E-516F-4F5F-B400-E1A2824C90BC.jpeg
    9BE9A51E-516F-4F5F-B400-E1A2824C90BC.jpeg
    140,4 KB · Weergaven: 12
  • 8780EF7A-7126-43E6-AE67-3F30B769A4AB.jpeg
    8780EF7A-7126-43E6-AE67-3F30B769A4AB.jpeg
    142,7 KB · Weergaven: 18
  • 166B8D67-380D-462E-A1EB-9C10BE0A7713.jpeg
    166B8D67-380D-462E-A1EB-9C10BE0A7713.jpeg
    199,2 KB · Weergaven: 13
  • AD2AAAD6-F637-4970-BF16-3DEC18969954.jpeg
    AD2AAAD6-F637-4970-BF16-3DEC18969954.jpeg
    162 KB · Weergaven: 15
Deze heeft gelukkig geen carbs meer,wel kans dat na zo,n tijd 1 of meer van de injectoren vast zitten,
is dat het geval helpt het soms om er tegenaan te tikken om ze weer los te krijgen,zo niet heb je een probleem.
Hmm okay, lijkt er wel op dat alles redelijk soepel verloopt tot nu toe. Remmen koppeling gas hendel en zelfs de banden zat nog 1,5 bar in. Niet uitgedroogd ook.
Ben heel erg benieuwd wat ik ga tegen komen zodra de kappen eraf zijn.
 
Mijn bescheiden mening is dat ik denk dat Rob RD gelijk krijgt. Schone benzine er in, kijken of je de accu kunt opladen en anders een nieuwe/andere, oliepeil controleren en starten dat ding! Kijken of ie remt, ketting smeren, en rijden :). Mocht alles het normaal doen, dan even beurt (laten) geven. Denk dat je nog een hoop lol van deze motor krijgt. Gefeliciteerd hoor!!
 
Ziet er optisch goed uit... hou het eerder aangegeven lijstje maar aan... en ik gok dat het gaat zoals Han al zei...

Ik heb het ooit met een XJ750 seca uit '82 gehad... 3 jaar buiten gestaan in weer en wind... zag er opties dus totaal niet uit... benzine eruit laten lopen... gekeken of alles rond wou draaien... andere accu... en de 2de keer starten liep het ding weer... moest wel de carbs uiteindelijk nakijken... maar ding heeft nog jaren gereden. Onlangs kenteken gecheckt en bestaat nog steeds.
 
Terug
Bovenaan Onderaan