Stilstand van 3 jaar buiten

Dvg_Z750

MF'er
3 jul 2020
64
32
SPIJKENISSE
Hey MFers,

Ik kreeg vandaag zo’n mooi aanbod uit betrouwbare bron, dat ik me er in wil verdiepen voor ik in ga op dit aanbod.


Het gaat om een Yamaha YZF R6 uit 2006 (model 2007). Een schrale 12000km. Eerste eigenaar en ik zal misschien de 2de worden. Betrouwbaar bedoel ik familie

De aanschaf prijs mag geraden worden of beter gezegd, wat zouden jullie voor zoiets uitgeven?

Deze motor staat ongeveer 3 jaar buiten onder een afdak zonder regen en in gepakt in een luchtig zeiltje. Ondanks de begroeiing door de velgen en de geroeste ketting ziet hij er goed uit. Na een grondige poetsbeurt zgan.

maar nu komt het. Optisch kun je alles zien, koppeling plus kabel zeer soepel, gas hendel en kabel zeer goed. Banden keihard en toe aan vervanging. Schijven oranje maar in goede staat.

Nu komt het echt. Wat is de staat van het motorblok en cilinders na zo’n lange stilstand in de kou en warmte van afgelopen jaren?
Hoe ga ik dit nakijken en zorgen dat ik geen verkeerde stappen maak bij de eerste start?

Kan ik verwachten dat er zuigers vaststaan? Kan ik oxidatie verwachten op bv lagers krukas ed? Hoe zit het met koppelings platen bij zo’n lange stilstand?
Hoe zit het met de pakkingen van bv carterdeksel, kop en voetpakking?

Mijn plan is sws te beginnen met het vervangen van bougies, oude olie eruit en een nieuwe erin (na warm draaien nog een keer) plus nieuwe oliefilters.

Alle tips zijn welkom.
 

Bijlagen

  • 06E55926-D5EC-4D78-810A-16EBB1B4F64B.jpeg
    06E55926-D5EC-4D78-810A-16EBB1B4F64B.jpeg
    216,7 KB · Weergaven: 13
Stofzak? Dus is geen kering. Stofzuiger erop als tie stoffig word haha.
Of serieus, ken dat kwaad en is dat eventueel makkelijk te vervangen?
Hmm zie al dat dit gewoon de volledige kering is. De prijs is prima van aanschaf maar de montage zelf nooit gedaan en dus al snel €150,- beetje vloeibaar rubber dan maar dat ie niet verder scheurt iig zou wel fijn zijn.
 
Hmm zie al dat dit gewoon de volledige kering is. De prijs is prima van aanschaf maar de montage zelf nooit gedaan en dus al snel €150,- beetje vloeibaar rubber dan maar dat ie niet verder scheurt iig zou wel fijn zijn.

En dan heb je het over de keerringen van de voorvork ?

Ik heb ze al voor minder geband :X B|
 
Ik heb toevallig gisteren een voorvorkie van een 1000 gedaan. Het stelt nix voor als je een paar handige tools of kunstgrepen hebt / toepast
 
En dan heb je het over de keerringen van de voorvork ?

Ik heb ze al voor minder geband :X B|
Nou dat is wel erg hard gelijk toch om te bannen voor zo’n opmerking. 😞 was een grapje hoor. Wat moet gebeuren om hem goed en veilig te krijgen doe ik, meer de vraag is het gelijk nodig de keringen te vervangen voor dat haarscheurtje in de stofzak. Maar blij dat je me de ban niet geeft dan maar ✌🏼
 
Als je nou wijs bent neem je die voorpootjes onder de arm en rij je effe naar Alphen. Geen gekloot met doordraaiende onderpoten en zo. SKF low friction ringen kosten €30,60 per kant en voor een paar tienen zetten ze die erin. Die SKF ringen zijn nog een paar euro goeiekoperder ook

Hyperpro, Eikenlasn
 
Als je nou wijs bent neem je die voorpootjes onder de arm en rij je effe naar Alphen. Geen gekloot met doordraaiende onderpoten en zo. SKF low friction ringen kosten €30,60 per kant en voor een paar tienen zetten ze die erin. Die SKF ringen zijn nog een paar euro goeiekoperder ook

Hyperpro, Eikenlasn
Denk dan dat de stof ring hier en daar niet helemaal super meer is, maar dan denk ook nog geen kwaad kan qua schade hieraan. Hij is iig nog niet volledig uitgedroogd. Dat is wel te zien. Zal morgen even duidelijke foto’s maken nu alles wat schoner is, vandaag muc-off clean beurt gekregen, morgen de poetsbeurt.
 
Eerst het ding rijden daarna eens kijken of er nog olie in de poten zit. Tis zonde om keerringen te vervangen en vervolgens naait het blok vast.

;)

db
Ja Sws eerst motorisch, dan de rest.
Remblokken zijn zo goed als nieuw qua dikte, wel even goeie beurt nodig (klauwen zelf)
Vergaan blokken na stilstand? Of is dit een kwestie van opnieuw inrijden/remmen?
 
Nou dat is wel erg hard gelijk toch om te bannen voor zo’n opmerking. 😞 was een grapje hoor. Wat moet gebeuren om hem goed en veilig te krijgen doe ik, meer de vraag is het gelijk nodig de keringen te vervangen voor dat haarscheurtje in de stofzak. Maar blij dat je me de ban niet geeft dan maar ✌🏼

Die GemeneBlauweMan is niet zo gemeen hoor. Alleen als hij zijn blauwe pet op heeft.
 
Ja dus dat zit dus vast aan de kering zelf en dus volledig vervangen??
Nee, zijn twee losse dingen... je hebt een oliekeering en een stofkap / stofzak / stofkeering (hoe je het ding maar wilt noemen)

Je bent voor 2 keerringen en 2 stofkappen zo'n 75,- kwijt denk ik.
Zelf vervangen is met een wphb zelf prima te doen. Als je zelf wilt sleuteken, zou ik daar sowieso naar op zoek gaan.

Wphb= werkplaatshandboek

Vroeger gingen ze hier digitaal ook nog wel eens de ronde dacht ik
Denk dan dat de stof ring hier en daar niet helemaal super meer is, maar dan denk ook nog geen kwaad kan qua schade hieraan. Hij is iig nog niet volledig uitgedroogd. Dat is wel te zien.
Op zich kan het geen kwaad, maar hij zal wel een keer vervangen moeten worden. De stofkap zorgt ervoor dat er geen troep tussen de poot en keerring komt. Komt dat er wel, dan zal de keering op den duur gaan lekken... of als je pech hebt en er komt iets hards tussen poot en keerring te zitten, dat de poot gaat krassen.

Maar eerst maar eens dat ding aan de praat zien krijgen ;-) ...
 
Terug
Bovenaan Onderaan