Stinkende motor!

De Don

MF'er
22 jun 2006
83
0
Groningen
Mijn honda cb750f1 '78 (45.000km) loopt prima, maar stinkt nogal.

Het is een benzinelucht, maar niet alleen, wellicht ook gassen van verbrandde olie?
Nogal penetrante lucht in ieder geval.

Normaal rookt de motor niet erg, soms iets grijzig rookje en als ik heftig gas geef dan komt er wel wat blauwe rook. Dit duidt op verleten klepseals volgens mij (olieverbuik valt overigens mee; iets minder dan 1 liter op 3000 km).
Ik heb regelmatig klachten gekregen van iemand die achter me reed of zelfs van een passagier over de stank.

Kan het zijn dat het mengsel te rijk is en er een deel van de benzine onverbrand de uitlaat uitgaat? De (marshall) pijp knalt wel eens wat, maar niet extreem.
De bougies hebben een prima bruin kleurtje dacht ik.
Het verbruik is ongeveer 1:13/1:14. Niet al te zuinig dus.

Een beetje stank, lawaai en rook hoort bij een brik natuurlijk, maar als iemand tips heeft hoe en of de stank te verminderen is dan zou mijn dank (en die van diegenen die achter me rijden) groot zijn.


Groeten,
Peter

full
 
Hmmm, stront aan de banden.
Goede tip hoor.

Het zal inderdaad wel een combi zijn van verbrandingsgassen van olie en benzine, maar zou het ook kunnen zijn dat mijn mengsel toch rijk is en dat daardoor de stank heftiger is?

Ik heb een olieverbuik gemeten van ca. 400ml olie op 1500km, dat valt toch nog wel mee? Hij lekt ook ietsje aan de kop.
 
Ik had vroeger (1982) een f2.
Die stonk alleen naar olie.
Het benzineverbruik was bij mij wat lager, iets van 1 op 17/18, maar dat kan ook aan de rechterhand liggen.
 
als je het hebt over een penetrante geur die ook een beetje in je ogen prikkelt, dan moet je even naar de afstelling van het geheel kijken, ontsteking, synchronisatie, kleppen e.d. dan eventueel wat spelen met de CO schroeven, maar kan eigenlijk geen kwaad.
Ik heb auto's die hetzelfde hebben, en toch een perfecte uitlezing hebben op Co, lambda, en MM, en toch die penetrante prikkelende lucht
 
Zoals K@W@ zei, het is een penetrante lucht die ook in de ogen prikkelt. De motor staat 's nachts in de gang van mijn huis, als ik hem dan met warme motor binnen zet is het feest. Helemaal als ik een van de deuren net iets te lang open laat.
Beetje benzinelucht is niet erg, maar dit is goor.

Carbs synchroon en kleppen stellen kan ik helaas niet zelf (geen apparatuur), maar is nog nooit gebeurt sinds ie in mijn bezit is, dan maar even langs de garage.

Zit wel te denken aan electronische ontsteking (maar eigenlijk toch ook een beetje een vlag op een modderschip bij een brik).

Ik zal ook even naar de accu kijken, maar het is geen rotte eieren lucht (H2S toch? Zoals we vroeger stiekum bij scheikunde fabriceerden). Ook is de accu niet oud.

En ach, anders stink ik vrolijk verder, als kadootje voor degene achter me.
 
Meer dan 100 km?
Dat is lang geleden inderdaad, maar wel 2 x 60 km laatst.
Dat zou kunnen helpen?


Ik heb wel eens stront aan een band gehad, niet zo fijn als je hem in de hal zet.
Zelfs een bromfietsje heeft dat minstens 1-2x per maand nodig en liever eens per week en zo'n groot beest warmt veel langzamer door. Als 2x60 in tijden je langste rit was dan komt ook zelden of nooit je olie op werktemperatuur. Olie al gechecked op mayonaisevorming (door condenswater)? In ieder geval bromfietsjes gaan al raadselachtig stinken als ze veel ritjes van 10km ofzo maken.

Daarbij: stilstand is achteruitgang.

Nog: kalm wegrijden direct na start en pas na 10km wat meer gas geven en geen volgas binnen 20km, scheelt ook in vervuiling en slijtage.

Stationair voorwarmen, vooral "loeien" maar ook "koud wegjanken" zijn verziekmethoden.
 
Laatst bewerkt:
Juist.
Bedankt Willem voor de tips.

Als het mooier weer wordt zal ik hem eens verwennen met een lange tocht.
Misschien met hemelvaart naar de ardennen. Pittig, want ik vind het niet echt een reismotor.

Normaal rij ik ermee naar mijn werk, een kleine 20 km.
 
Terug
Bovenaan Onderaan