stoepje hard gepakt, welke schade mogelijk?

TurboTho

MF veteraan
14 okt 2002
1.753
2
loa allemaal,

vandaag iets te hard de bocht in (stom natuurlijk, maar goed dat soort dingen heb je weleens) en aangezien mijn 'er naast hang acties' nog niet zo goed zijn dacht ik laten we gewoon remmen tot het niet meer kan en dan (er was voldoende uitloop ruimte) motor recht, remmen los, koppeling in, beetje uit het zadel komen en laten rollen die handel.

werkte goed want de motor en ik zijn overeind gebleven, echter ik ben wel over een soort minivluchtheuveltje gedenderd. ding was ongeveer een meter breed en zo hoog als een normale stoeprand. voor mijn gevoel ging ik er vrij fors overheen, maar circa 3 meter erna stond ik al stil.

mijn vraag is nu: zou dit schade kunnen opleveren en zo ja, waar en hoe kan ik dat morgen (bij daglicht) controleren? ter info: heb een cb500 en hij stuurt nog gewoon rechtdoor als je het stuur loslaat.
 
Band beschadigd? (loopvlak ff nalopen en spanning ff checken)
En (waarschijnlijk niet) je velg?

Motor kan wel wat hebben wat dat betreft... :)
 
Zolang je velg geen plooi heeft opgelopen denk ik niet dat je schade zult hebben.

edit: owja, en de band ook inderdaad, zoals de poster hierboven meldde.
 
euh, hoe ziet een plooi in je velg er ongeveer uit?

en een lekkende keerring zie je aan van die zwarte (olie) ringetjes rond de poot van je voorvork toch?
 
Kering, balhoofd, voorvork, velg, .. als het hard gaat..ff hard nodig dan om te checken.
 
euh, hoe ziet een plooi in je velg er ongeveer uit?

en een lekkende keerring zie je aan van die zwarte (olie) ringetjes rond de poot van je voorvork toch?

Gewoon kijken dat er geen Olie uit je vorkpoten lekt. O ja en de balhoofd mag ook wel nagekeken worden zoals gezegd.

Hoe hard ging et trouwens? Ik neem aan dat de voorvering wel doorgeklapt heeft?
 
nou nee, echt ONWIJS hard ging het niet. zoals vermeld stond ik vrij vlak na die hobbel stil. maar het ging zo snel dat ik niet doorhad of mijn vering nou helemaal 'gebruikt is' of dat ik nog wat over had.

maar ik zal binnenkort even laten checken op balhoofd speling. das toch als de motor op de bok staat en die monteur net doet of ie je motor van voren aan het verkrachten is?
 
Als ie door de vering heen geklapt is hoor je wel een duidelijke plok en krijg je een flinke stoot in je stuur. Je merkt et echt wel als ie hard door je vering knalt. Hetzelfde gevoel als wanneer je ene hoge wheely maakt en je laat de voorkant te hard "vallen"
 
Voelde je de velg?

Dan band goed checken kijk of alles evenwijdig aan de velg loopt

(kan ook schade aan de binnenkant opgelopen hebben en dan zie je het niet maar dan moet die tyre los)

Meestal kan die wel wat hebben
 
Maat van me hobbelde van een stoepje af en raakte met de onderkant van de kuip de stoeprand waardoor deze brak/scheurde. Dus check ook effe de onderkant van je motor (uitlaatpijpen die onder het blok doorlopen enzo)
 
Terug
Bovenaan Onderaan