Stoere uitlaten.... ik verwacht eigenlijk veel herrie en weinig verbetering in rijden. Iemand die zijn/haar ervaring wil delen?

Jippieee

Rookie
15 dec 2015
27
38
Zandvoort
Zijn er motor scooterrijders die werkelijk een substantieel verschil merken na hun standaard uitlaat vervangen te hebben door een "snellere" ?
 
Bij viertakt helpt een ander dempertje weinig. Een volledige uitlaat helpt al meer, maar wil je meer vermogen, dan moet je meer doen.
 
Akrapovic op mijn X Max 300 gestoken. Maakt een iets sportiever geluid waarvan ik denk dat ze je beter horen aankomen en ziet er gewoon een pak beter uit dan met de standaard uitlaat maar gaat er niet sneller van rijden naar mijn mening.
 
Ook ik heb een Akra op mijn T-Max 500. Zeker meer 'herrie', ook omdat ik zonder DB-killers rijd, maar om nu te zeggen dat ik wezenlijk sneller ben.......ik denk van niet. Het is puur geluidsbeleving.
Daarbij moet ik zeggen dat de T-Max van zichzelf rap genoeg is (ook met standaard uitlaat).
Ik zou zeggen: vervangen voor een 'snelle' uitlaat, al is het alleen al vanwege de geluidssensatie (hoewel sommigen hier anders over denken....ieder zijn/haar voorkeuren).
 
Heen en weer rijden langs de terrassen en de levensgenieters aldaar dwingen tot een pauze in hun gesprek...
Medeweggebruiker laten schrikken/ agressie ontlokken...
Je straatgenoten ergeren...

Als dat je doelen zijn, dan is zo'n ding echt iets voor jou.

P.s. Voor zover ik me kan inleven in de keuze voor zo'n uitlaat, vind ik het geen porem op een scooter. Secondenlang een monotoon brulgeluid als je optrekt is niet echt een auditief genoegen.
P.s. 2. Voor de prestaties hoef je het volgens mij ook niet te doen.
 
Laatst bewerkt:
Op mijn vespa ooit een open JM tuning uitlaat gehad en 0,0 performance voordeel waarneembaar.
Na een week zat de originele uitlaat weer terug, werd zelfs met demper er in helemaal gek van de herrie.

Nu op mijn XMAX vanaf aankoop direct een Akra er onder. Vooral omdat de originele uitlaat qua looks te lelijk is. Heb op deze scooter dus nooit met de originele pijp er onder gereden, maar ik merk geen verschil in performance met de scooter waarop ik een proefrit maakte.

Dempers kunnen bij dit model Akra niet meer verwijderd worden zonder de popnagels door te boren. Dus zonder dempers heb ik deze niet geprobeerd, maar ben er vrij zeker van dat het waarschijnlijk toch te veel lawaai is voor een scooter naar mijn smaak.
 
Rijden met herrie uitlaten doet ons uiteindelijk de das om. Er zijn steeds meer mooie binnenweggetjes waar motoren niet meer welkom zijn en daar baal ik van. Wij mogen daar niet meer komen vanwege de geluidsoverlast die sommigen van ons veroorzaken.
Vooral rijden zonder db-killer is ronduit asociaal.
 
Rijden met herrie uitlaten doet ons uiteindelijk de das om. Er zijn steeds meer mooie binnenweggetjes waar motoren niet meer welkom zijn en daar baal ik van. Wij mogen daar niet meer komen vanwege de geluidsoverlast die sommigen van ons veroorzaken.
Vooral rijden zonder db-killer is ronduit asociaal.
Dat hangt nogal van de uitlaat, de rijstlijl en de motor af. Maar motorscooters met een blafpijp geven m.i. zelfs voor de meeste "motorblok liefhebbers" een vervelend monotoon geluid.
 
Dat hangt nogal van de uitlaat, de rijstlijl en de motor af. Maar motorscooters met een blafpijp geven m.i. zelfs voor de meeste "motorblok liefhebbers" een vervelend monotoon geluid.

Het gaat er meer om wat niet-motorliefhebbers ervan vinden en dat zijn er nogal wat. Lawaai wordt niet algemeen geaccepteerd en dat is heel begrijpelijk.
 
Ik las recent dat je eigenlijk altijd oordopjes zou moeten dragen (nog nooit gedaan). Ik neem aan dat dit met zo'n speciale uitlaat dan zeker geldt. Doen jullie dat?
 
Met een open uitlaat zonder doppen helpt ook niet voor je gehoor, hoor. :)
Ook met oordoppen in een keer koppijn gehad van een open uitlaat onder mijn Suzuki Sixteen 150. Wat een kutherrie. Dat was één ritje van de dealer naar huis. Thuis de gereedschapskoffer gepakt en direct die killer er weer in. Tegenwoordig kan de killer er niet eens meer uit.

Maar doppen zijn idd tegen windruis. Misschien moet je ze eens kopen, scheelt tinnitus. Heb ik overigens wel opgelopen, hoewel ik maar 2 jaar zonder doppen heb gereden. Maar goed, in de disco liep ik ook rond zonder doppen. Nu in elk geval nooit meer alleen, altijd een piep in mijn oren of hoofd. :+
 
Met een open uitlaat zonder doppen helpt ook niet voor je gehoor, hoor. :)
Ook met oordoppen in een keer koppijn gehad van een open uitlaat onder mijn Suzuki Sixteen 150. Wat een kutherrie. Dat was één ritje van de dealer naar huis. Thuis de gereedschapskoffer gepakt en direct die killer er weer in. Tegenwoordig kan de killer er niet eens meer uit.

Maar doppen zijn idd tegen windruis. Misschien moet je ze eens kopen, scheelt tinnitus. Heb ik overigens wel opgelopen, hoewel ik maar 2 jaar zonder doppen heb gereden. Maar goed, in de disco liep ik ook rond zonder doppen. Nu in elk geval nooit meer alleen, altijd een piep in mijn oren of hoofd. :+
Ik heb ze gisteren gekocht maar jaren te laat dus. Wel altijd een Schubert C3 pro gehad en dacht dat dit wel voldoende was. Maar die verhalen over het gevaar van windruis kende ik niet.
 
Bij viertakt helpt een ander dempertje weinig. Een volledige uitlaat helpt al meer, maar wil je meer vermogen, dan moet je meer doen.

De zuigermotoren op de oude vliegtuigen hadden geen dempers, maar daar zijn ze ook op afgesteld. In principe levert een viertakt het meeste vermogen zonder uitlaat.
 
Ik heb mij oordoppen laten aanmeten op de motorbeurs een paar jaar terug. Ik was ook te laat en had al tinnitus. Met doppen word ik veel minder snel moe op lange ritten.
 
Terug
Bovenaan Onderaan