Stoere uitlaten.... ik verwacht eigenlijk veel herrie en weinig verbetering in rijden. Iemand die zijn/haar ervaring wil delen?

De zuigermotoren op de oude vliegtuigen hadden geen dempers, maar daar zijn ze ook op afgesteld. In principe levert een viertakt het meeste vermogen zonder uitlaat.

Ik zal 'm er eens af halen, kijken of mijn 113cc luchtgekoelde brommert dan verder komt dan 110km/u. :)
 
Twee, drie jaar geleden stond er een test in Motoplus/Motorrad van circa tien vervangingsuitlaten. Op de Akra na (+1,5 pk) hadden ze allemaal juist vermogensverlies. Het was dan wel op een motor met +150 pk. Dus dan mag het. :P
 
prestatieverbetering krijg je, maar wel heel weinig, door het verlagen van het totaal gewicht. de org uitlaat weegt vaak veel meer dan een sportuitlaat.
Ik doe woon-werk 80/dag en draag altijd dopjes, heb steeds van die schuimdingen die ik na een aantal dagen ververs. werkt prima en killen het windgeruis. aanrader
 
Wat de mensen het meest stoort zijn die opgevoerde 49cc dingen met herrie-pijp, klinkt als een hommel op steroïden. Persoonlijk stoor ik me er niet aan, ben ook jong geweest (Kreidler die ook niet echt stil was). Voor de korte afstanden heb ik tegenwoordig een E-scooter, die maakt helemaal geen herrie :)
 
Wat de mensen het meest stoort zijn die opgevoerde 49cc dingen met herrie-pijp, klinkt als een hommel op steroïden. Persoonlijk stoor ik me er niet aan, ben ook jong geweest (Kreidler die ook niet echt stil was). Voor de korte afstanden heb ik tegenwoordig een E-scooter, die maakt helemaal geen herrie :)
Zo'n E-scooter is gevaarlijk! Loud pipes saves lives. :+

Korte afstanden doe ik met de fiets/E-bike of bike stepper (<-gisteren 28 km).
Zelden pak ik de motor (de ene met 1 cilinder 'blaf' :9 ) voor een afstand korter dan 25 kilometer. :)
 
Laatst bewerkt:
Net zo gevaarlijk als een e-bike...
Een gewone E-bike maakt nog wel wat geluid in relatie tot de snelheid.
Heb al heel wat E-scooters last minute voorbij zien flitsen op het fietspad.
Hoewel de meeste bezorgers tegenwoordig op speed-pedelecs zitten. Die mogen er eigenlijk niet rijden. :X
 
Ik ben ook benieuwd wat er gaat gebeuren in de toekomst , op een aantal plaatsen( FR-DE- UK )hebben ze al geluidsmeters geplaatst om te veel lawaai te gaan bannen, is in eerste instantie voor de auto's bedoeld maar denk dat de scooter-motorrijders ook wel op de vingers gaan getikt worden en afwachten tot waar het allemaal gaat uitbreiden. Voor mij is de standaard uitlaat meer dan genoeg.
 
Ik las recent dat je eigenlijk altijd oordopjes zou moeten dragen (nog nooit gedaan). Ik neem aan dat dit met zo'n speciale uitlaat dan zeker geldt. Doen jullie dat?

Je moet serieus niet zonder doppen rijden!
Ikzelf gebruik in-ear koptelefoon omdat ik graag muziekje aan heb.

Oordoppen die me kompleet afsluiten van de omgeving vind ik vervelend, maar zonder doppen rij ik nooit meer
 
haha leuke discussie.
ok zo zit het concreet gezien.
als je een 2 takt hebt dan heb je gelijk profijt van een complete nieuwe uitlaats systeem hoeveel hangt vooral af aan het soort uitlaat.
rechte uitlaat minder resultaat dan met terugloop bocht.
bij een viertakt werkt dat iets anders daar is de motor zo goed afgesteld op de originele uitlaat dat dat je eigenlijk bijna altijd minimaal winst of zelf veerlies hebt bij het vervangen naar een sportieve uitlaat.
daar komt de winst er pas uit op het moment dat je hem op de rollenbank laat afstellen op de betreffende uitlaat.
dan haal je er wel dergelijk meer pk uit.
in mijn geval voor mijn 650 burgman uit 2003 ooit 7 pk ergens in het topic sfeeft er ook een uitdraai daarvan.
meer pk haal je eruit in combinatie met een snelle varrio en ook een snelle achter koppeling zoals een hitche clutche.
hoe meer toeren je uit de scooter kunt halen door middel van hitche clutche en snelle varrio hoe meer winst je uit een snelle uitlaat haalt.

soms zie je wel eens artikkelen in motorbladen waarbij ze dan meerdere sportuitlaten testen op een en dezelfde motor.
daarin zie je vaak minimale winsten en bij sommige ook verliezen.op het moment dat dat ze op een rollenbank worden afgesteld dan komen de pk er spontaan bij.

daarbij moet ook gezegd worden dat de meeste motoren ook ruim aan de veilige kant standaard afgesteld staan.
dus als je je standaard motor zou afstellen zouden de pk er dus ook al bij komen, bijv een 35 kw motor mag niet meer dan 35 kw hebben dus moeten ze wel geknepen worden om in de kader te passen.
en natuurlijk ook euro 1 2 3 4 5 etc.

dus om echt 100 % zeker te weten of een sport uitlaat bij een 4 takt meer vermogen zou leveren.
zou je met de orginele uitlaat naar de rollenbank moeten gaan en hem daar optimaal maximaal af moeten laten stellen.
daarna de sportuitlaat plaatsen en deze stap opnieuw doen.
dan heb je een directe vergelijk tussen het max vermogen van beide uitlaten.
en dan nog krijg je met een akra er ander vermogen uit dan een leovincy en of remus uit laat of devil etc.

bij mijn huidige gp1000 heeft mijn uitlaat wel een steendje bijgedragen de scooter heeft 10.000 rpm gedaan met zulke toerentallen haal je wel het maximale uit je uitlaat haha.


succes
 
Even een reactie OORDOPPEN
Ik heb al tinnitus (continue ruis/piep) opgelopen door m'n werk. Tijdens in de loop van de jaren tijdens medische keuringen te horen gekregen van diverse collega's dat de Arbo-arts aan hun vroeg: Rijdt u motor? Ze konden de typische bepaald laag en hoog tonig gebied aanwijzen dat het gehoor daar minder is. Ik zelf rijd nog maar kort motor(scooter) en vond het geluid wel mee vallen. Tot dat ik een keer bijna 2 uur achter elkaar op de motor ree. Bij aankomst na afzetten van m'n helm hoorde ik gezoem in m'n hoofd net als vroeger, als ik uit de disco kwam. Sindsdien rijd ik altijd met goede oordoppen in. Het wind geruis is harder dan je denkt. Motosafe-Race-oordopjes-alpine-hearing-protection.jpg
Ook zelfs op m'n 50cc scooter gebruik ik nu zelf soft oordoppen.
soft oordopjes.jpg
Realiseer je, gehoorbeschadiging geneest NIET! Het is blijvend.
 
Terug
Bovenaan Onderaan