Stom Stom Stom Stom Stom :( :( :( :( :(

Nijlpaard

Hippos, despite their size and shape, are fast.
26 feb 2002
22.480
804
Het verhaal:

Vanavond de nokkenaskettingspanners opgehaald en vrolijk begonnen met verwisselen. Eerst de voorste cilinder. Hoop weghalen zoals het luchtfilterhuis e.d. Spanner vervangen, lipje eruit en even kijken of alles goed was gegaan. Starten, niets aan de hand, alles in orde.

Achterste cilinder dan maar, die is makkelijker te bereiken en daar was ik dus sneller mee klaar. Alles verwisseld, motor starten...........



TAK TAK TAK TAK TAK TAK TAK TAK TAK TAK

En als de sodemieter dat ding weer uit. Trillend op mijn benen, wat is er aand de hand :? :?

IK BEN HET LIPJE VERGETEN UIT DE SPANNER TE HALEN :( :( :( :( :(

Na de eerste slag is hij er vanzelf uitgeschoten waarschijnlijk want hij lag nu op de grond.

;( :(

Wat is het ergste dat me hiermee kan zijn gebeurt ?

Wordt dit een koprevisie ?

[me]Sjoske gaat voor de rest van de avond maar stil in een hoekje zitten.
[/me]


STOM STOM STOM STOM STOM STOM STOM STOM STOM STOM STOM STOM STOM STOM
 
...
Volgende stap. Waarmee moeten de merktekens op de tandwielen gelijk staan ?
...

Om wat voor motor gaat het? Er is hier vast wel iemand met zo'n boekie die het even voor je wil nakijken.

...
En als ze echt van slag zijn. Hoe zet ik dan mijn nokkenassen weer op tijd ?

Op dezelfde manier als ze van slag zijn geraakt, spanner uitbouwen en dan heb je ruimte genoeg. Tenminste, zo gaat dat bij mijn brik ;) .
Ook even nakijken in een WPH dus!
 
Klinkt goed. Dat boutje dat spant de spannerveer zeg maar, zonder die bout spant hij dus ook niet.
Maar als het goed is heb je een T of een streepje ofzo op je vliegwiel, dat moe tje dus echt even in wphb nalezen welke gelijk moet staan met streepjes op je nokkenastw's
suc6, maar dit gaat je wel lukken :)
 
Om wat voor motor gaat het? Er is hier vast wel iemand met zo'n boekie die het even voor je wil nakijken.Op dezelfde manier als ze van slag zijn geraakt, spanner uitbouwen en dan heb je ruimte genoeg. Tenminste, zo gaat dat bij mijn brik ;) .
Ook even nakijken in een WPH dus!

Iemand had me idd al een kopie van de relevante pagina's uit een WPH toegestuurd (Jasper :} )
 
Laatst bewerkt:
et kan nog meevallen zo,n ketting loopt er niet zo gauw af heb wel is met een veel te slappe nokkeasketting gereden maakt ook een kolere herrie als de spanner nu op spanning staat zou ik het gewoon nog ff proberen
 
Boutje zorgt alleen maar voor olieafdichting nadat het borgplaatje verwijderd is.
Ik wou dat ik beter kon berichten '(

De jonge die hem ophaalde was er idd ook echt niet positief over '(

Nog wel ff een vraagje.

Ik heb ze gezegd dat ze eerst maar eens moesten checken voordat ze van alles gingen repareren. Maar voordat ze de compressie kunnen meten (om de kleppen te controleren) zullen ze toch eerst de nokkenassen op tijd moeten zetten of niet ?

Probleem wat er bij is gekomen. Mochten de kleppen beschadigt zijn dan betekent dit dat het blok er onder vandaan moet. Was het de voorste cilinder geweest dan kunnen ze erbij terwijl ze het blok laten zitten.
 
Kheb even zitten denken over het volgende.

Mocht het nu echt goed mis gegaan zijn en de kosten zeer hoog worden is het dan een idee om hem te ruilen (met gesloten beurs zoals ze dat noemen) tegen een andere firestorm ?

Dit is echt in het uiterste geval, maar toch iets waar ik al over na zat te denken. Ik probeer even alle mogelijkheden op een rij te krijgen zeg maar.
Deze optie gaat spelen bij reparatiekosten van 700 of meer

Ik redeneer dan als volgt.

- De dealer kan de reparatie vaak voor minder uit laten voeren dan wanneer ik het laat doen. Ik ga dan toch zeker uit van 2/3 van de prijs wat het mij zal kosten.
(Wie spek verkoopt..... ;) )

- De Firestorm die waarmee ik dan zou willen ruilen is een jaar ouder maar heeft 6000 KM minder gelopen.

- De firestorm die ik voor deze ruil op het oog heb moet € 5990,- kosten.

Wat denken jullie, goed idee :?
 
Geen idee eigenlijk. Hoef trouwens al niet meer want heb hem gewoon door de compressie heengetrokken en hij staat nu goed. De markering dan. Hij is wel iets van slag volgens mij.

Wel bedankt voor het aanbod :)

Volgende stap. Waarmee moeten de merktekens op de tandwielen gelijk staan ?

En als ze echt van slag zijn. Hoe zet ik dan mijn nokkenassen weer op tijd ?
Merktekens.... Om de voorste cylinder te checken: FT op het merkteken, dan moeten op de tandwielen FI en FE van elkaar afstaan, streepje staat gelijk met de rand van de cylinderkop. Voor de achterste cylinder motor 3/4 slag tegen de klok in draaien tot RT op het merkteken, dan moeten RI en RE van elkaar afstaan.
Heeft ff geduurd voor ik die rare Amerikaanse manual snapte
Succes ermee
 
UPDATE

Net even de dealert gebeld en het eerste zinnetje dat ie zei

*D *D *D *D *D *D *D *D *D *D *D *D *D *D *D *D *D *D *D *D *D *D *D *D *D

"Waarschijnlijk heb je geluk"

*D *D *D *D *D *D *D *D *D *D *D *D *D *D *D *D *D *D *D *D *D *D *D *D *D

Hij was iets van tijd gesprongen maar ze hebben hem even op tijd gezet en de zaken gecontroleerd.

Morgevroeg als tie koud is moeten ze alleen nog even de compressie meten maar tot nu toe ziet het er goed uit.

[me]Sjoske is zo blij als een kind *D *D *D *D *D *D [/me]
 
Terug
Bovenaan Onderaan