Stom Stom Stom Stom Stom :( :( :( :( :(

Nijlpaard

Hippos, despite their size and shape, are fast.
26 feb 2002
22.480
804
Het verhaal:

Vanavond de nokkenaskettingspanners opgehaald en vrolijk begonnen met verwisselen. Eerst de voorste cilinder. Hoop weghalen zoals het luchtfilterhuis e.d. Spanner vervangen, lipje eruit en even kijken of alles goed was gegaan. Starten, niets aan de hand, alles in orde.

Achterste cilinder dan maar, die is makkelijker te bereiken en daar was ik dus sneller mee klaar. Alles verwisseld, motor starten...........



TAK TAK TAK TAK TAK TAK TAK TAK TAK TAK

En als de sodemieter dat ding weer uit. Trillend op mijn benen, wat is er aand de hand :? :?

IK BEN HET LIPJE VERGETEN UIT DE SPANNER TE HALEN :( :( :( :( :(

Na de eerste slag is hij er vanzelf uitgeschoten waarschijnlijk want hij lag nu op de grond.

;( :(

Wat is het ergste dat me hiermee kan zijn gebeurt ?

Wordt dit een koprevisie ?

[me]Sjoske gaat voor de rest van de avond maar stil in een hoekje zitten.
[/me]


STOM STOM STOM STOM STOM STOM STOM STOM STOM STOM STOM STOM STOM STOM
 
Wat voor een lipje bedoel je?
beste wat je kan doen is denk ik eerst kijken of de timing nog in orde is, zoja is de schade met een beetje mazzel beperkt gebleven tot een ego met een deukje. :)
 
Ik weet niet precies wat voor "lipje" je bedoelt?
Is dat om de spanner te ontspannen? :?

Als hij bij de eerste slag is losgeschoten en je hoorde daarna TAKTAKTAK, voorspelt niet veel goeds............ :(

Ik baal met je mee........ B|
 
Wat voor een lipje bedoel je?
beste wat je kan doen is denk ik eerst kijken of de timing nog in orde is, zoja is de schade met een beetje mazzel beperkt gebleven tot een ego met een deukje. :)


Er zit een lipje in de spanner die je eruit moet halen om hem op spanning te zetten. Doe je dat niet, dan is er geen spanning en dan hen je dus ellende blijkbaar
 
...dus nu zonder lipje zit alles weer zoals het hoort?

Als je 'm nu dan eens met de hand (ff ontstekingsdeksel openmaken en daar aan de krukas draaien) VOORZICHTIG ronddraait, moet je vanzelf wat tegenkomen. Of juist niet, n het laatste geval kan je weer wat bloed in je gezicht laten stromen voor de kleur.
 
Ik blijf er nu maar even af.

Ga morgen ff motor-oost bellen en wanneer ze uitgelachen zijn laat ik hem wel ophalen of zo.
Voel me nog schuldig ook naar mijn gele maatje toe. Dit was niet de bedoeling. Ik wou alleen maar goed voor mijn motor zijn.

Damn, blijf balen. Wordt niet meer wat deze avond. Morgen maar eens zien B|

Shit.......
 
Kan me voorstellen dat je gruwelijk baalt...wil je graag eens zelf wat doen aan je motor...m lekker vertroetelen door spannertjes netjes te vervangen....veel tijd en "moeite" en beetje geld aan uitgegeven....Trots en blij zijn dat je de klus geklaard hebt en dan verwachtingsvol en blij de startknop indrukken....AARRAAGGHHh...... '(





Nou maar hopen dat t allemaal mee gaat vallen....niet vergeten wel weer ff te posten hiero he???
 
Ga morgen ff motor-oost bellen en wanneer ze uitgelachen zijn laat ik hem wel ophalen of zo.

Wat is dat nu voor een slap gelul. Je hebt hem zelf kapot gemaakt, dan maak je hem ook weer zelf. Regel een werkplaats handboek, lees die door, ga advies vragen o.i.d. en regel dat ding weer aan de gang.
En wat kan er nu nog meer mis? Hij is toch al verrot.

Stop janken en ga sleutelen!
 
Wat is dat nu voor een slap gelul. Je hebt hem zelf kapot gemaakt, dan maak je hem ook weer zelf. Regel een werkplaats handboek, lees die door, ga advies vragen o.i.d. en regel dat ding weer aan de gang.
En wat kan er nu nog meer mis? Hij is toch al verrot.

Stop janken en ga sleutelen!
:X het is wa direct geformuleerd maar hij heeft wél een punt :)

Sjoske sterkte en ik hoop voor je dat het allemaal nog mee valt
 
Wat is dat nu voor een slap gelul. Je hebt hem zelf kapot gemaakt, dan maak je hem ook weer zelf. Regel een werkplaats handboek, lees die door, ga advies vragen o.i.d. en regel dat ding weer aan de gang.
En wat kan er nu nog meer mis? Hij is toch al verrot.

Stop janken en ga sleutelen!

Heb ik idd, zoals Chevy454 al aangeeft, de ruimte en het gereeedschap niet voor. De simpele klusjes kan ik zelf (tenminste......qua gereedschap e.d. dan ;) ) Wanneer het nu verder gaat heb ik daar de spullen e.d. gewoon niet voor.

Ook is het zo dat ik op dit moment niet weet hoe groot de schade is. Dus ik ga nu ff op zeker.

Dan maar een jankert :P
 
Het verhaal:

...TAK TAK TAK TAK TAK TAK TAK TAK TAK TAK

En als de sodemieter dat ding weer uit. Trillend op mijn benen, wat is er aand de hand :? :?

IK BEN HET LIPJE VERGETEN UIT DE SPANNER TE HALEN :( :( :( :( :(
....
[me]Sjoske gaat voor de rest van de avond maar stil in een hoekje zitten.[/me]


STOM STOM STOM STOM STOM STOM STOM STOM STOM STOM STOM STOM STOM STOM


*kuch* ;)
on the bright side: dit zal je geen tweede keer vergeten. Weer wat geleerd :)
Suc6 met het herstellen van de schade.
 
Zo, weer wakker.

Toch een hele tijd wakker gelegen en er schoot me iets te binnen.

Er hoort nog een boutje bovenop de spanner (waar dat lipje eerst zat). Deze zit er uiteraard nog niet op.

Wat doet dit boutje precies en als ik deze bevestig en ik draai de krukas rond, wat moet ik dan voelen om te bepalen of het wel of niet goed zit ?

[edit]

Net ff gecheckt en er staat nog spanning op de spanner. De ketting is dus in ieder geval nog aanwezig en ook de spanner is nog intact
 
Laatst bewerkt:
Misschien heb je alleen de ketting in het huis horen slaan. Of je hebt je klepeen de zuiger horen raken. Je kan het beste voor je em wegbrengt, toch even kijken of alles nog op tijd staat. (Dus alle merktekens waar ze moeten staan) Als dat nog zo is, en de ketting nu wel goed gespannen is, kun je eens met een ratel/ringsleutel de motor ronddraaien aan de krukas. Zoals eerder aangegeven is dat sowieso het slimste om te doen als je aan de distributie/kleppen bent geweest. Als de motor dat niet rondwil zonder aparte zware punten (behalve de compressie natuurlijk) heb je echt een probleem. Dan zouden het best kromme kleppen kunnen zijn, gezakte zuiger, gebroken nokkenas... Dan moet de kop eraf.

groeten en sterkte ermee.

Thijs
 
Terug
Bovenaan Onderaan