Stomme acties; waarom doen we dat nou?

DaBit

MF veteraan
8 apr 2004
1.151
0
Oss
Ik ben nog aan het lessen. Het motorrijden opzich gaat prima; alleen krijg ik het voor elkaar om eens per week een superstomme actie er tussen te stoppen. Van die dingen waarvan alle 80.000 haren op je hoofd weten dat dat niet moet, maar je het toch doet.

Voorbeeldje: Ze zijn druk aan het bouwen aan de N59 (ex N50, toekomstige A59, weg tussen Oss en 's-Hertogenbosch). Wij kwamen uit een van die nood-zijstraten, en gingen linksaf richting Oss/Nijmegen. Nu is dat een kruising zonder middenberm, dus moet je voor elkaar langs bij het afslaan. Tegenover stond een vrachtwagen met oplegger ook voor linksaf, en een hele groep fietsers + bergen auto's voor rechtdoor. Omdat je lekker lang bij het stoplicht moet wachten legt de instructeur nog exact uit hoe het moet. Voor de vrachtwagen langs, wachten op rechtdoorgaand verkeer, etc.

Wat doe ik als het stoplicht op groen springt? Ik kom _rechts_ van de vrachtwagen uit. En dan zit je _heel_ erg klem. En ik _wist_ dat het dus niet zo moest, en toch doe ik het. De 'godverdomme, eikel' in m'n oortje was dan ook 101% terecht.

Nog zo'n voorbeeld. Mede-lesser, rijd al tig jaar auto. We moeten linksaf, en er zijn twee stroken waarop dat kan. Hij gaat links staan; niks mis mee. Vervolgens rijd-ie aan, en maakt de bocht direct naar de rechterrijstrook. Ook al iets wat-ie normaal nooit zou doen, en waarvan-ie weet dat het niet zo hoort. En toch doet-ie het.

Hoe komt het toch dat 'we' dit soort ontzettend stomme dingen doen? Dit soort grappen is van het kaliber 'flik ze 1 keer, en je bent gezakt op het examen'. Je weet dat je het niet moet doen, en toch doe je het. Waarom?

Ik kan daar echt zelf geen antwoord op geven.

Blont? :+ :+

Haha, ach ja, we halen allemaal wel eens dat soort streken uit en waarom, geen idee. I guess we're just human O-)

ZOlang je dit principe door hebt, en weet dat anderen ook dit soort fouten maken...Heb je al een heel stuk gewonnen als motorrijder

Euh, *check*, nope :)

Haha, ach ja, we halen allemaal wel eens dat soort streken uit en waarom, geen idee. I guess we're just human O-)

Jawel, maar wat is het achterliggende mechanisme? Ik vind het knap lastig dat ik toch dat soort stommiteiten bega. Deze staat overigens wel met stip op nummer 1, btw. Dat dat je in het begin van het lessen overkomt, oke. Maar als het een week voor je examen nog gebeurt, dan begint dat vervelend te worden. Zul je net zien dat ik zak op zo'n stommiteit.

En zo lang ik het achterliggende mechanisme niet snap heb ik ook geen flauw idee wat ik eraan kan doen.

Het was dus een goede les!

Pff, ik zit nog te shaken op m'n stoel... Wat zat ik klem zeg. En wat was die vrachtwagen groot.

Je moet gewoon tijdens lessen eens een paar keer op je bek gaan. Op examen zal je al die blunders herinneren en het niet herhalen!

Werkte bij mij wel iig. :) Tijdens lessen (zowel auto als motor) best veel blunders gemaakt maar toch beide keren lekker snel geslaagd en in 1 keer.

Je moet nooit bang zijn om fouten te maken...ben je dat wel, maak je ze steeds meer denk ik.

Tja..omdat je even niet geconcentreerd bezig bent ofzo.. :? :?
Rij toch heel wat op jaarbasis, van de week rij ik richting verkeerslicht, zie een strookje met zand liggen, ga remmen en doe dat met m'n voorwiel precies op dat strookje zand wat direct een blokkerend voorwiel opleverd en bijna een totaldown BMW ????

Why |( |( |( :? :?

Pff, ik zit nog te shaken op m'n stoel... Wat zat ik klem zeg. En wat was die vrachtwagen groot.
Ach, ik heb es een soortgelijk iets gehad met een stadsbus. Ik stond te wachten om een voorrangsweg over te steken. Was druk, dus duurde effe. Stond in het midden mijn weghelft opgesteld.

Ik wachten dus. Komt er ondertussen een bus van rechts, die dus linksaf wil. Nou weet ik dat je in zo'n situatie niet door mag rijden omdat je dan de bus geen voorrang verleent. Je moet dan dus eerder stoppen. Echter, ik stond er al voordat de bus er was.

En die buschauffeur dus gewoon doordrukken hè :( Okay, hij heeft voorrang maar had zelf ook wel kunnen begrijpen dat dat *erg* krap zou worden. Als er een auto had gestaan had ie de bocht nooit kunnen maken.

Nog ietsje dichterbij en ik had *in* de bus gezeten.

Misschien toch nog teveel bezig met hendeltjes intrekken, knopjes aan en uit zetten, pedaaltjes induwen dat je nog niet helemaal op de verkeerssituatie geconcentreerd bent.

Rij toch heel wat op jaarbasis, van de week rij ik richting verkeerslicht, zie een strookje met zand liggen, ga remmen en doe dat met m'n voorwiel precies op dat strookje zand wat direct een blokkerend voorwiel opleverd en bijna een totaldown BMW ????

Misschien onbewust jezelf een wake-up call geven? Routine is leuk, maar kan je soms verrassen op een vervelende manier.

Ik was tijdens het lessen echt de meest domme motorrijdster van dit halfrond.. de ene fout na de andere.. Dom, dom... DOM!

ja. maar ik was gewoon veeel te veel aan het nadenken. Als ik het nu zo doe..? Ja maar, misschien moet het officieel wel zo.. Ipv gewoon logisch na te denken, was ik iedere situatie aan het over-analyseren, en das nooit goed. En ik zat niet relaxed op die motor, omdat ik na iedere minifoutje een scheldtirade in mijn oortje kon verwachten. Dus bij een grote fout was het helemaal feest.

Nu? Nu rijd ik heerlijk motor, en af en toe zal ik heus hier en daar nog wel es een klein foutje maken, maar zolang er geen ongelukken gebeuren en ik het verkeer niet hinder, heb ik er alleen mezelf maar mee, en dat rijdt een stúk lekkerder!

Misschien toch nog teveel bezig met hendeltjes intrekken, knopjes aan en uit zetten, pedaaltjes induwen dat je nog niet helemaal op de verkeerssituatie geconcentreerd bent.
Of misschien wel té geconcentreerd. Te druk bezig zijn met 'geen fouten maken'. Dan gaat het vroeg of laat een keer fout.

Of misschien wel té geconcentreerd. Te druk bezig zijn met 'geen fouten maken'. Dan gaat het vroeg of laat een keer fout.

Dát is het! tenminste, dat was het bij mij dus.

hm, daar moet ik weer een halve pagina voor voltiepen, om dit over te brengen :+

Nou zal je even wat bijscholen..waar je naar kijkt daar rij je heen..dus niet naar strookjes zand blijven kijken want dan rijd je er recht op ;)

zo weer een goede daad gedaan...wist je vast nog niet dat het zo werkt :+

Euh, *check*, nope :)Jawel, maar wat is het achterliggende mechanisme? Ik vind het knap lastig dat ik toch dat soort stommiteiten bega. Deze staat overigens wel met stip op nummer 1, btw. Dat dat je in het begin van het lessen overkomt, oke. Maar als het een week voor je examen nog gebeurt, dan begint dat vervelend te worden. Zul je net zien dat ik zak op zo'n stommiteit.

En zo lang ik het achterliggende mechanisme niet snap heb ik ook geen flauw idee wat ik eraan kan doen.Pff, ik zit nog te shaken op m'n stoel... Wat zat ik klem zeg. En wat was die vrachtwagen groot.
Ik had precies hetzelfde, alleen dat een dag voor het examen.
Alles ging fout wat maar fout klon gaan.

Volgende dag examen gedaan, en heb nog noooit zo goed gereden O-)

Dus het is niet per definitie dat je een stomme fout maakt op het examen.......

op het examen een bijna blunder gemaakt.

Kom aanrijden voor de remproef, en iedere spier in me lichaam stond stijf van de zenuwen.
Ik wist allang dat ik die voorrem veel te hard zou gaan inknijpen......en toch doen he :X

De examenator vond nog wel dat ik zeer beheerst te motor overeind hield O-)

uiteindelijk wel geslaagd..mocht het nog een keer doen met wat minder adrenaline in me lijf

tsja, meestal maak je dat soort foutjes maar 1 keer, met lessen kan je er nog van leren natuurlijk en blijft het je wel bij (vooral ook door die pissed off instructeur ;) )

hoort bij het leerproces denk ik... maar dan nog, al heb je jaren ervaring, kan gewoon gebeuren, naarmate je meer op de weg zit word de kans erop wel kleiner natuurlijk!

ook gehad week voor examen.
stond ik voor licht voor rechtdoor springt
licht voor links op groen.
knutsel geeft gas en hoort STOP KL.... |(
20 min later auto voor me zit te kloten,
daar zit ik zo op te letten dat net als
die auto door rood rijdt |(
weer wat woorden geleerd (kwamen uit oortje)
maar wel geslaagd in 1 keer, miscchien heb je zoiets
nodig om op scherp gezet te worden.
nu rij ik lekker zonder oortje.

Ach ja. De kunst is natuurlijk om het altijd goed te doen.
Dat doen we ook 99,9% van de tijd. Maar we zijn allemaal mens en maken dus wel eens een voutje.......

Ken je het gevoel? Net als je zin en tijd hebt om te gaan rijden, begint het te regenen.. Je wil het niet aanvaarden en rijdt te sportief op nat wegdek..

Enkele dagen terug in de regen iets teveel gas in tweede + achterband zonder profiel (tevens vierkant gereden door ex-eigenaar) resultaat = keihard wegslingeren van achterwiel, links en rechts.. Uit frustratie opschakelen naar derde en opnieuw teveel gas geven.. opnieuw wegglijden.. |( Gelukkig overeind gebleven.

I hate my life :+

Dat komt volgens mij omdat je nog teveel bezig bent met de bediening van de motor: wegrijden schakelen, kijken, knipperlichten, rem, koppeling.... dat gaat in het begin volledig ten koste van je verkeersinzicht. 8-)

Bedienen van de motor zelf zal het niet zijn; zoveel verschilt dat niet met een schakelbrommer. Kijken, plaats op de weg, etc. vreten wel veel concentratie.

Achja, we zullen wel zien wat het word.

Terug
Bovenaan Onderaan