stop & go systeem

Fokker

MF'er
16 sep 2009
202
6
De Honda pcx 125 heeft een stop & go systeem, kan overigens ook uitgezet worden. Maar zo'n systeem is niet al te best voor je accu, startmotor en lagers.Er zijn toevoegingen op de markt voor de motorolie als PTFE (teflon) maar daarvan wordt weer gezegd dat dit de heel kleine oliekanalen en filters kan doen dichtslibben.
Vraag is, zijn er ervaringen of technisch goed onderbouwde voor / tegens ?
Hoor ' t graag gr fokker
 
De Honda pcx 125 heeft een stop & go systeem, kan overigens ook uitgezet worden. Maar zo'n systeem is niet al te best voor je accu, startmotor en lagers.Er zijn toevoegingen op de markt voor de motorolie als PTFE (teflon) maar daarvan wordt weer gezegd dat dit de heel kleine oliekanalen en filters kan doen dichtslibben.
Vraag is, zijn er ervaringen of technisch goed onderbouwde voor / tegens ?
Hoor ' t graag gr fokker
Waarom is het slecht voor de motor?
 
Voor de auto ben ik er niet zo zeker van dat ingenieurs nu zoveel rekening houden met de extra slijtage van het vele starten. Misschien wel in 1e ontwerp maar daarna komt de boekhouder langs en dan gaat het mes erin. Als het ze ging om duurzaamheid kotste bij 90.000 km niet een hele partij koelvloeistof uit mijn plastic thermostaathuis.
 
Het systeem schakelt uit als je hem in zijn vrij zet als je stilstaat. Wil je dat de motor blijft draaien, hou de versnelling in zijn 1. Waarom zet je in vredesnaam de auto in zijn vrij als je voor een rotonde stopt en twee seconden later weer gaat rijden? Daar snap ik weinig van. Dat "verkeerde moment" daar ben je dan zelf verantwoordelijk voor, niet dat systeem.

Dat turbo verhaal is ook onzin. Dat nemen fabrikanten allemaal mee in hun start-stop management. Is de turbo te heet dan zal de auto niet stoppen.
Ik rij in een Vito, automaat, de motor slaat af als je het rempedaal iets dieper intrapt bij stilstand.
Hij start dan weer heel vlot als je de rem op laat komen, ik heb het idee dat het een ander startsysteem is dan de conventionele startmotor.
Dat zal bij zo'n Honda er toch ook op berekend zijn ?
 
Terug
Bovenaan Onderaan