stop & go systeem

Fokker

MF'er
16 sep 2009
202
6
De Honda pcx 125 heeft een stop & go systeem, kan overigens ook uitgezet worden. Maar zo'n systeem is niet al te best voor je accu, startmotor en lagers.Er zijn toevoegingen op de markt voor de motorolie als PTFE (teflon) maar daarvan wordt weer gezegd dat dit de heel kleine oliekanalen en filters kan doen dichtslibben.
Vraag is, zijn er ervaringen of technisch goed onderbouwde voor / tegens ?
Hoor ' t graag gr fokker
 
Als je de motor warm uitzet, zit overal olie. Die olie is niet in een minuut weggezakt. Dus zodra je de motor weer start hebben de lagers ook gelijk olie.
Als je je echt zorgen maakt, kun je beter dat start stop systeem uitzetten.
Olie toevoeging is vaak commercieel gelul, technisch voegt het niet echt iets toe.
 
waar haal je die bullcrap vandaan? ja je accu wordt samen met de startmotor iets vaker belast en als daar capabele engineers op hebben gezeten (en daar ga ik wel van uit bij Honda) dan is de constructie van die onderdelen aangepast op het verhoogde gebruik. en de lagers hebben helemaal geen last van een motor die even een tijdje uit staat. en als er betere olie in had gemoeten had de fabrikant dat wel voorgeschreven want dan hadden die zelfde engineers wel gezien dat de standaard motorolie niet voldeed.
en ja levensduur van onderdelen is een bewuste keuze tijdens ontwerp en bouw. je kon als je genoeg ging afnemen bij Mercedes smart blokjes kopen en dan kon je gewoon opgeven wat de constructie levensduur moest zijn voor een grote revisie variërend tussen de 50.000 en 1.000.000 km. en ja aan een hogere verwachte levensduur hing een hoger prijskaartje.
 
Je accu moet de specifieke start-stop accu zijn. (Ja, ze bestaan).
Tegenwoordig zijn oliën goed bestand voor start-stop. vooral met toevoegingen als MOLYBDENUM DISULFIDE (MOS2), Bohr of een Ester.
De teflon toevoeging is lang niet zo goed als de MOLYBDENUM DISULFIDE (MOS2), Bohr ( zijn eigenlijk vaste stoffen) of een Ester-olie
Waar automotoren nog wel eens in de problemen komen is de nokkenasketting die niet berekend is op het vele starten. Deze ketting zijn wel goed voor normale 1x starten en dan gewoon stationair draaien, vervolgens gaat men een start-stop functie toevoegen en dan gaat het fout.
.
 
ok, allen bedankt voor de reactie, is me duidelijk. Ik dacht dat b.v. accu en startmotor bij zo'n 125cc misschien wat een lichtere uitvoering zouden zijn (is uiteindelijk naar een 125cc'r...) maar idd als Honda er zelf al een stop&go op zet zal daar dus met extra belasting rekening zijn gehouden. Ik weet genoeg, bedankt.
 
Maar zo'n systeem is niet al te best voor je accu, startmotor en lagers
Een PCX heeft geen normale startmotor, maar een speciale dynamo.
Hierbij een mooie uitleg:
 
Zeker wel.
Ze worden veel in de stad gebruikt, waar je veel stilstaat en nutteloos brandstof verbruikt.
Door het start/stop systeem, wordt dat aanzienlijk :N verminderd.
Ik heb eens een nacht (van 1700 tot 0700) vastgestaan wegens sneeuwval. Das 14 uur, betekende ook 14 uur stationar draaien. Meter gaf aan 0,1 liter per uur, om 1700 actiradius 850 km, om 0700 actieradius 850 km... start / stop is het eerste dat ik uitzet, compleet nutteloos en overbodig
 
Het nut is toch aanzienlijk significant voor de positieve kijk op je zelfbeeld, wetende dat jouw motorvoertuig wellicht net zo eco-vriendelijk is als het laten rijden van een evenredig vergelijkbaar toestel op fossiele brandstoffen opgewekte elektrische energie. De significantie is natuurlijk altijd ongeveer bij benadering want metingen zijn statisch en niet zoals bij gebruik onderhevig aan veranderende variabelen.


En bij die olie, met PTFE?
Een wijs man ondervond door gebruik en daardoor uit eigen ervaring dat een toevoeging aan olie bij een motorfiets met natte plaat koppeling op een gegeven moment de koppeling ging slippen en dat dit ongedaan kon worden door de vernökte dure premium olie af te laten lopen, alles te spoelen en dan weer opnieuw vullen met eenzelfde maar niet aan toevoeging onderhevige premium olie.
Ik zeg je. Wat was dat een köt dag..
 
Allen bedankt voor de reacties. Dat stop&go systeem zit standaard op de fiets en ik vroeg niet of het al of niet zinvol is (vanuit het merk zal het een extra verkoop item zijn) maar of het technisch voor accu startmotor/dynamo en lagers schadelijk zou zijn.
Ieder kijkt daar dus weer anders tegen aan en ik ben heel wat wijzer geworden dus ik antwoord gekregen op mijn vraag.
 
ok, allen bedankt voor de reactie, is me duidelijk. Ik dacht dat b.v. accu en startmotor bij zo'n 125cc misschien wat een lichtere uitvoering zouden zijn (is uiteindelijk naar een 125cc'r...) maar idd als Honda er zelf al een stop&go op zet zal daar dus met extra belasting rekening zijn gehouden. Ik weet genoeg, bedankt.
Zo,n Honda is zelfs ontwikkeld met in het achterhoofd dat in armere landen bijna geen preventief onderhoud wordt gedaan,...en ook dan blijven ze heel.
 
Ik heb eens een nacht (van 1700 tot 0700) vastgestaan wegens sneeuwval. Das 14 uur, betekende ook 14 uur stationar draaien. Meter gaf aan 0,1 liter per uur, om 1700 actiradius 850 km, om 0700 actieradius 850 km... start / stop is het eerste dat ik uitzet, compleet nutteloos en overbodig
0.1 liter per uur is wel erg weinig hoor. Zelfs mijn 3-cyl auto verbruikt 0.4 liter stationair. Vergeet niet dat alles bij elkaar zo’n systeem echt wel bespaard. Het is immers niet maar 1 voertuig, er rijden veel auto’s met start stop rond.
 
Laatst bewerkt:
Het gaat een beetje off topic naar auto,s toe maar zelfs de oliepomp blijft elektrisch doorpompen als de motor uit gaat, volgens mij is dat voor de turbo,..zelfs als de je de auto helemaal uitgezet hebt en naar huis loopt hoor je nog een paar seconden iets doorlopen.
 
0.1 liter per uur is wel erg weinig hoor. Zelfs mijn 3-cyl auto verbruikt 0.4 liter stationair. Vergeet niet dat alles bij elkaar zo’n systeem echt wel bespaard. Het is immers niet maar 1 voertuig, er rijden negen auto’s met start stop rond.

Op papier werkt start stop, net als cilinderafschakeling etc etc. Maar of het er beter van wordt? Accu's gaan bij noet goed gebruik minder lang mee meestal, zijn 1.5 duurder, de afschakeling voel je met rijden en wat al niet meer. Zelfs als hoofd egr, secundair egr vlinderkleppen in je uitlaat... allemaal leuk om je euro 7 te halen... maar je gaat het merken in je portemonnee als het stuk gaat. En dat zal bij motoren ook komen....
 
Terug
Bovenaan Onderaan