Stop-licht

Zo'n forum is nog leerzaam ook. Ik sta met mijn Bull van 250kg ook wel eens voor :+ te wachten, dus gewicht maakt zeker niet uit.

Ook af en toe meegemaakt dat alle lichten op de kruising op rood blijven (deadlock). Laatst nog met mijn auto vooraan bij het verkeerslicht. Tja als je dan iedereen ziet kijken, dan zit er niets anders op dan gewoon gaan rijden *O*
 
Jullie zijn in de war met een magneet in een spoel zoals bij een elektromotor of dynamo. Daarbij is het de mate van verandering van het magneetveld door de spoel die de hoogte van de geïnduceerde spanning bepaalt (wiskundig: U= -LdÞ/dt).

Klopt, ik zit inderdaad te denken aan magneet <-> spoel. Ik laat het woord aan jou over :+
 
Kun je dan meteen even opzoeken of flitspalen dan wel werken? wel zo handig.. *D
Ik kan je uit eigen ervaring melden dat die wel werken. B|

Die werken zelfs op een vliegende eend, getuige foto's daarvan die op internet circuleren... ;) Die werken namelijk met radar en niet met een inductielus.
 
Ik kan je uit eigen ervaring melden dat die wel werken. B|

Die werken zelfs op een vliegende eend, getuige foto's daarvan die op internet circuleren... ;) Die werken namelijk met radar en niet met een inductielus.

-O- jammer.. ieder nadeel heeft z'n voordeel gaat dus niet altijd op..
 
Wikipedia

Inductie (elektriciteit)

Inductie is het natuurkundig verschijnsel waarbij in een geleider elektrische spanning wordt opgewekt wanneer de geleider zich bevindt in een veranderend magnetisch veld of wanneer een geleider beweegt in een magnetisch veld.

De inductiespanning U is evenredig met de sterkte van het magnetisch veld (de magnetische flux) en evenredig met de snelheid van de onderlinge verplaatsing van de geleider t.o.v. het magnetische veld.

Oftewel ze meten de veldverandering door de spanningsvariaties te meten.

U=/dt).

t is van invloed onder de streep, dus hoe hoger de snelheid, hoe kleiner de tijd, hoe hoger de spanningsverandering.

@Orpheus, wat is het verschil dan tussen een lus in de weg en een elektromagneet, volgens mij berust de werking op hetzelfde principe
 
Ik kan je uit eigen ervaring melden dat die wel werken. B|

Die werken zelfs op een vliegende eend, getuige foto's daarvan die op internet circuleren... ;) Die werken namelijk met radar en niet met een inductielus.
Over de stoplichten: ik heb gehoord dat een magneet (van een speaker oid) in de onderkuip nogal 's helpt.

Over de flitspalen: veel flitspalen werken tegenwoordig met radar en inductie. De radar staat dan normaal uit, maar als de inductielus wat registreerd gaat de radar voor korte tijd aan. Althans, zover ik weet.
 
Oftewel ze meten de veldverandering door de spanningsvariaties te meten.

U=/dt).

t is van invloed onder de streep, dus hoe hoger de snelheid, hoe kleiner de tijd, hoe hoger de spanningsverandering.

@Orpheus, wat is het verschil dan tussen een lus in de weg en een elektromagneet, volgens mij berust de werking op hetzelfde principe
Je mist de L in die formule. De inductie van de spoel. Het magneetveld door de spoel verandert niet want het voertuig is geen magneet. Het is de L die verandert doordat er een metalen kern in de spoel komt. En van L staat niet de afgeleide in de formule maar de waarde zelf.

Als het om een verandering zou gaan, zou het stoplicht ook niet reageren op een stilstaande auto.

Lijkt mij eerder (maar dit is speculatie) dat er een wisselspanning op de spoel staat. Adhv de stroom door de spoel resonantiefrequentie van het LC circuit waar de spoel in zit, kun je dan de inductie van de spoel bepalen.
 
Laatst bewerkt:
Formally is ook een goed engels woord...

Formally = Formeel
Formerly = Voorheen

Ja, maar dit stukje tekst is afgeleid van "The artist formerly known as Prince" en dat moet toch echt voorheen zijn. Maar als je het andere intypt krijg je ook tig hits... het schiet niet echt op met de theorieboeken op deze manier
 
Je mist de L in die formule. De inductie van de spoel. Het magneetveld door de spoel verandert niet want het voertuig is geen magneet. Het is de L die verandert doordat er een metalen kern in de spoel komt. En van L staat niet de afgeleide in de formule maar de waarde zelf.

Als het om een verandering zou gaan, zou het stoplicht ook niet reageren op een stilstaande auto.

Lijkt mij eerder (maar dit is speculatie) dat er een wisselspanning op de spoel staat. Adhv de stroom door de spoel kun je dan de inductie van de spoel bepalen.

Ik durf eigenlijk ook wel te beweren dat ie dat ook niet doet.

En wisselspanning op de spoel, lijkt me erg onwaarschijnlijk. Ik denk dat er een gelijkspanning op staat, het veld heeft dan een constante waarde. Meten van aanwezigheid van een voertuig doe je dan door de spanningsverandering te meten.
 
Ik durf eigenlijk ook wel te beweren dat ie dat ook niet doet.

En wisselspanning op de spoel, lijkt me erg onwaarschijnlijk. Ik denk dat er een gelijkspanning op staat, het veld heeft dan een constante waarde. Meten van aanwezigheid van een voertuig doe je dan door de spanningsverandering te meten.
http://www.gtntrade.nl/fad-sturing-onder.html

Lusdetector/lus

Lusdetector 2-kanaals, in kunststof behuizing 37,5x75x71 mm met 11-polige steekvoet. Instelbare gevoeligheid en frequentie, multiplex functie en keuze voor richtingsherkenning. Verhoging van de gevoeligheid via "Sensivity-Boost" . Diagnosefunctie voor het meten van de lusfrequentie. SD-IND-2-SK 4181822
Lusdetector 2-kanaals, in kunststof behuizing 37,5x75x71 mm met 11-polige steekvoet. Instelbare gevoeligheidvia potentiometer. Multiplex functie en keuze voor richtingsherkenning. Instelbare lusfrequentie en verhoging van de gevoeligheid via "Sensivity-Boost" . Diagnosefunctie voor het meten van de lusfrequentie en gevoeligheidsinstelling. SD-IND-2-SP 4181823
Montagevoet tbv lusdetector ZKR118 4181814
Detectielus, 10 meter omtrek + 5 meter aansluitkabel 10A/5P 4181815
Detectielus, 10 meter omtrek + 10 meter aansluitkabel 10A/10P 4181816
Detectielus, 10 meter omtrek + 15 meter aansluitkabel
Nog niet echt zekerheid, maar ze hebben het iig al over een lusfrequentie. Ik zoek nog even verder.

Edit: http://www.circuitsonline.net/forum/view/3440/1/ontstoren+auto-audio

Edit 2: Ik heb een mailtje met deze vraag voorgelegd aan een fabrikant van slagbomen (en detectielussen). Ben benieuwd of ik reactie krijg. :)

Edit 3 (ja, ik verveel me):

Inductive loop vehicle detector
Document Type and Number: United States Patent 3989932
Link to this Page: http://www.freepatentsonline.com/3989932.html
Abstract: Apparatus for use in combination with an inductive loop for detecting metal objects, e.g. vehicles, in the immediate vicinity of said loop. The loop may, for example, be a coil of wire buried in a roadway in a plane parallel to the roadway surface. Oscillator circuitry is operatively connected to the loop with the frequency of oscillation being determined by the loop inductance, which in turn is dependent on whether or not the vehicle is over the loop. The loop frequency is monitored by digital circuitry including a loop counter which counts loop oscillator cycles and a duration counter which measures the time duration of a fixed number of loop oscillator cycles. The measured time duration is compared with an adaptable reference duration to ascertain whether the loop oscillator frequency has increased or decreased. The presence of a vehicle over the loop decreases loop inductance, increases loop frequency, and thus reduces the measured time duration of a fixed number of loop cycles. A reduction in the measured time duration by an amount greater than a preselected threshold value produces an output signal or "call" to indicate the vehicle's presence
 
Laatst bewerkt:
Al bladerende door de boeken "Elektriciteitsleer", "Theorie elektrische velden", "Theorie Magnetische velden" en "Meettechniek" besef ik dat ik veel ben vergeten in de afgelopen 7 jaar.

Edit> En al kijkende naar de buienradar denk ik dat ik zo eens op de motor ga stappen.
 
Al bladerende door de boeken "Elektriciteitsleer", "Theorie elektrische velden", "Theorie Magnetische velden" en "Meettechniek" besef ik dat ik veel ben vergeten in de afgelopen 7 jaar
Ik ken het gevoel... :X

De benodigde wiskundige vaardigheden om het überhaupt nog vlotjes door te kunnen lezen, lijken ook veel sneller te eroderen dan dat ik ze toen aanleerde. -O-
 

Maar hier staat het dus feitelijk al, berust dus wel op de principe's die we hierboven aanhaalden, maar ze doe het met een frequentie. Zo kunnen ze dus toch een stilstaand voertuig detecteren (slim). En zullen oplossingen als snel of slingerend er overheen rijden minder van invoed zijn als als ik dacht.

Toch ben ik wel benieuwd of Topicstarter na het proberen een werkende oplossing vindt. Toch gaarne even posten TS
 
Ik ken het gevoel... :X

De benodigde wiskundige vaardigheden om het überhaupt nog vlotjes door te kunnen lezen, lijken ook veel sneller te eroderen dan dat ik ze toen aanleerde. -O-

Vooral die wiskunde ja, dat gebruik je niet echt meer als je eenmaal aan het werk bent. Ik zou ook bij god niet meer weten hoe ik moest differentieren of integreren. Ik mis het overigens ook niet hoor.
 
Maar hier staat het dus feitelijk al, berust dus wel op de principe's die we hierboven aanhaalden, maar ze doe het met een frequentie. Zo kunnen ze dus toch een stilstaand voertuig detecteren (slim). En zullen oplossingen als snel of slingerend er overheen rijden minder van invoed zijn als als ik dacht.

Toch ben ik wel benieuwd of Topicstarter na het proberen een werkende oplossing vindt. Toch gaarne even posten TS
Idd. Overigens zou dat betekenen dat zaken als een magneet onderin je kuip ook fabeltjes zijn. Die veranderen niks aan de inductie van de lus. Gewoon een flink blok ijzer in je kuip hangen en klaar. :+
 
Maar hier staat het dus feitelijk al, berust dus wel op de principe's die we hierboven aanhaalden, maar ze doe het met een frequentie. Zo kunnen ze dus toch een stilstaand voertuig detecteren (slim). En zullen oplossingen als snel of slingerend er overheen rijden minder van invoed zijn als als ik dacht.

Toch ben ik wel benieuwd of Topicstarter na het proberen een werkende oplossing vindt. Toch gaarne even posten TS


Zo te zien heeft Orpheus inderdaad de oplossing gevonden: de L van de lus in de detector verandert als er een metalen object bovenop staat. Door middel van die wisselspanning wordt die L dus als het ware gemeten en vergeleken met de waarde die hij heeft zonder dat er een object op de lus staat. Maar in een situatie waarin niets verandert is er geen sprake van inductie, dus vandaar de wisselspanning! Ondanks mijn diploma theoretische natuurkunde duurde het tot Orpheus' post tot ik dat inzag... :X

On topic: Zo'n ding kan wellicht te ongevoelig zijn afgesteld om een motor op te merken.
 
Laatst bewerkt:
He, dit ken ik, heb ik ook wel ooit

Maar met mijn Shadow van ruim 200 kg zou dit eigenlijk toch niet moeten kunnen???

Of zijn dat dan toevallig *&%^&$@# verkeerslichten??

:W
 
zeg Orpheus en Mr. Mc Duc: jullie doen me bijna denken dat er een complete fabriek met natuurkundige onder ieder kruispunt zit :?
O-)
 
Terug
Bovenaan Onderaan