stoplicht voorkruipen

Ondanks dat ik zelf al mijn hele leven motorrijder ben en zelf ook vooraan ga staan bij een stoplicht is er wel een zekere irritatiefactor.

Alle auto's staan aangesloten en beginnen te rijden bij groen. Je ziet vaak motoren tussendoor kruipen als het weer begint te rijden en menigeen ramt dan ineens zijn motor tussen 2 auto's waar helemaal geen ruimte is want hij vindt dat hij ineens weer veilig moet gaan doen.

En je moet ze de kost geven die dan nog boos worden ook als je niet meteen bovenop je remmen gaat staan om ze ertussen te laten. Ze zetten zelf een actie in die ze in een positie plaatst waarin ze extra goed moeten anticiperen maar als de automobilist zich daar niet onmiddelijk aan aanpast heeft die het gedaan.

Dan heb ik wel zoiets van: "je komt zelf tussen alle auto's door zetten, los het zelf maar op ook".

Net zoiets als de motorrijders die voor je gaan staan bij een stoplicht en vervolgens als een slak wegrijden. Irritant.

Misschien een gevaarlijke uitspraak op een motorforum, maar als de motorrijder kiest voor een situatie die wat meer van hem vraagt op gebied van anticiperen, dan wil dat nog niet zeggen dat dat ineens zijn RECHT is en dat iedere andere weggebruiker maar ineens aan de kant MOET voor hem.

Leuk als ze het doen, maar niet kwaad worden als ze het niet doen, je kiest er zelf voor.
 
^^ Net als die motorrijders die na het voorkruipen half schuin voor een andere motorrijder gaan staan die daardoor niet vlot kan optrekken. Al vaker dan eens gehad. Mijn motor is geen snelheidsmonster en straalt dat ook uit, maar je bent altijd nog vlotter dan de gemiddelde auto.
 
Ondanks dat ik zelf al mijn hele leven motorrijder ben en zelf ook vooraan ga staan bij een stoplicht is er wel een zekere irritatiefactor.

Alle auto's staan aangesloten en beginnen te rijden bij groen. Je ziet vaak motoren tussendoor kruipen als het weer begint te rijden en menigeen ramt dan ineens zijn motor tussen 2 auto's waar helemaal geen ruimte is want hij vindt dat hij ineens weer veilig moet gaan doen.

En je moet ze de kost geven die dan nog boos worden ook als je niet meteen bovenop je remmen gaat staan om ze ertussen te laten. Ze zetten zelf een actie in die ze in een positie plaatst waarin ze extra goed moeten anticiperen maar als de automobilist zich daar niet onmiddelijk aan aanpast heeft die het gedaan.

Dan heb ik wel zoiets van: "je komt zelf tussen alle auto's door zetten, los het zelf maar op ook".

Net zoiets als de motorrijders die voor je gaan staan bij een stoplicht en vervolgens als een slak wegrijden. Irritant.

Misschien een gevaarlijke uitspraak op een motorforum, maar als de motorrijder kiest voor een situatie die wat meer van hem vraagt op gebied van anticiperen, dan wil dat nog niet zeggen dat dat ineens zijn RECHT is en dat iedere andere weggebruiker maar ineens aan de kant MOET voor hem.

Leuk als ze het doen, maar niet kwaad worden als ze het niet doen, je kiest er zelf voor.
Nu zit er over het algemeen zo`n 8 meter tussen de auto`s die optrekken bij het verkeerslicht, behalve als jij daar met je motor tussen wil want dan is het ineens 4 meter.
 
Nu zit er over het algemeen zo`n 8 meter tussen de auto`s die optrekken bij het verkeerslicht, behalve als jij daar met je motor tussen wil want dan is het ineens 4 meter.

Ik snap je bericht niet, bedoel je dat ze ineens gas geven om je er niet tussen te laten?

Mijn ervaring na 30 jaar dagelijks file rijden is nog steeds dat voor een stoplicht de auto's aansluiten tot een metertje afstand, en bij groen optrekken en weer een afstand laten groeien die zij fijn vinden bij die snelheid. Dus het gat wordt groter naarmate de snelheid toeneemt.

Als ik daar mee bezig ben, netjes een gat houden wat ik veilig acht bij die snelheid dan vind ik het uitermate storend als er ineens een motor tussen schiet want daarmee verkleint hij ineens de afstand tot mijn voorligger (wat hij dan ineens geworden is) tot iets waar ik niet voor gekozen heb.
 
Ik snap je bericht niet, bedoel je dat ze ineens gas geven om je er niet tussen te laten?

Mijn ervaring na 30 jaar dagelijks file rijden is nog steeds dat voor een stoplicht de auto's aansluiten tot een metertje afstand, en bij groen optrekken en weer een afstand laten groeien die zij fijn vinden bij die snelheid. Dus het gat wordt groter naarmate de snelheid toeneemt.

Als ik daar mee bezig ben, netjes een gat houden wat ik veilig acht bij die snelheid dan vind ik het uitermate storend als er ineens een motor tussen schiet want daarmee verkleint hij ineens de afstand tot mijn voorligger (wat hij dan ineens geworden is) tot iets waar ik niet voor gekozen heb.
Er zijn er plots sneller zijn om de motorrijder in het nauw te drijven.

Fokking irri zijn de motorrijders die vooraan gaan staan en de motor dan in zijn vrij zetten.......
Als je zo graag op pole position wil staan zorg er dan ook voor dat je een ander niet tot last bent.
 
Leuk als ze het doen, maar niet kwaad worden als ze het niet doen, je kiest er zelf voor.
En rechts is ook nog plaats. Normaal gebeurt dit nooit maar heel soms bij een nieuwere Polo of zo die laat je er dan niet tussen, boeie, dan mag hij ervoor hoor.
En als het kan ga ik wel even rechts achter een vrachtwagen hangen dan ben ik die dag 0,2 seconden later op het werk.
Of als ik nukkig ben tokkel ik hem bij het volgende verkeerslicht extra rustig voorbij.
 
Heeft toch uiteindelijk allemaal met anticiperen te maken, en dat is grotendeels ervaring.

Als ik naar voren rij tussen auto's door kom ik nooit in de problemen. Je ziet toch al lang voor je waar de gaten zitten, van welk soort auto's en bestuurders je mag verwachten dat ze snel optrekken of juist niet, wanneer je het stoplicht dicht genoeg genaderd bent dat je optrekt als het groen wordt of juist invoegd, dat soort dingen.
 
Je moet er gewoon niet voor gaan staan als je niet vlot wegtrekt ,ik ga bij t verkeerslicht met t blik er ook vandoor als t groen wordt ,rete irritant als er dan zo n slome motorrijder voor je staat,hup gas met dat hok!
 
Als het echt tussen de auto’s door naar voren is, dus 2 baans rechtdoor is het eigenlijk nooit een probleem. Dan kun je altijd mee op rijden met de auto’s tot de gaten ertussen groot genoeg zijn om in te voegen. In andere situaties schat ik het in. Vooraan gaan staan via een voorsorteerstrook voor een andere richting waarbij ik me echt in de problemen werk als hij tussendoor op groen springt doe ik alleen als ik de volgorde van het stoplicht precies ken.
 
In de meeste gevallen met dit soort motorrijders 'luxeproblemen' houd ik mezelf het motto: het kán, het mág maar het moet niet. Soms kan het niet, jammer dan. Soms kan het wel maar heb ik geen zin in gedoe. Soms heb ik een slechte dag en is het maar beter van niet (niet met mijn kop erbij, of juist te opgefokt). Ik laat me overigens niet gek maken door blikkers die vinden dat het niet mag en op hun tuter gaan hangen van ongenoegen. Het zit 'm voornamelijk in hoe je het doet... Mij valt op dat er een hoop motorrijders zijn die stellen dat het áltijd moet en er onderweg naar voren een zooitje van maken.
 
Vooraan gaan staan via een voorsorteerstrook voor een andere richting waarbij ik (...)
Dat doe ik dus niet. Behalve dat je dan buiten de wettige ruimte handelt kweek je dan dus onbegrip van je medeweggebruikers. Ze verwachten je daar niet. Want immers eenmaal op een voorsorteerstrook, dien je die richting te volgen en geldt het stoplicht van de wachtende rij die jij zo probeert te passeren niet meer voor jou...?
 
Laatst bewerkt:
Dat doe ik dus niet. Behalve dat je dan buiten de wettige ruimte handelt kweek je dan dus onbegrip van je medeweggebruikers. Ze verwachten je daar niet. Want immers eenmaal op een voorsorteerstrook, dien je die richting te volgen en geldt het stoplicht van de wachtende rij die jij zo probeert te passeren niet meer voor jou...?

Ach, ik geloof dat we allemaal wel eens iets doen wat niet mag. Ik kom op mijn standaard woon werk ritje zo’n stoplicht tegen. Als ik aan kom rijden staat hij bijvoorbeeld op groen. Dan blijf ik netjes in de rij rijden. Maar als hij dan ondertussen op rood gaat stat er vaak nog een hele rij auto’s voor me. Ik weet dat het dan nog een tijdje duurt voor hij op groen gaat. De strook voor rechts wordt nagenoeg nooit gebruikt. Als ik dan via daar rustig naar voren rij en dan vooraan ga staan, en zorg dat ik snel weg ben bij groen. Is er niemand van mij geschrokken en niemand heeft last van me gehad. De 50-weg die daarop volgt wil het gros 70 rijden en kan daar ook makkelijk. (Wordt zelfs bijna gedoogd) Er rijdt alleen altijd wel iemand stipt 50. Met de motor heb je dan makkelijk een gaatje om er voorbij te gaan terwijl je dat met de auto niet hebt daar. Al die auto’s die ik dus gepasseerd heb in de minuten daarvoor hebben dus op geen enkele manier hinder van me ondervonden. Als je je daar aan irriteert, adviseer ik te gaan mediteren :p
 
Er zijn er plots sneller zijn om de motorrijder in het nauw te drijven.

Fokking irri zijn de motorrijders die vooraan gaan staan en de motor dan in zijn vrij zetten.......
Als je zo graag op pole position wil staan zorg er dan ook voor dat je een ander niet tot last bent.
Ik zet de motor altijd in z'n vrij bij het verkeerslicht, en met oefening kost wegrijden geen extra tijd.
Scheelt weer knijpen en slijtage aan de koppeling
 
Er zijn irritante koekblikkers maar evengoed irritante motards.
Ik schuif gewoon aan en dan werk ik niemand op de zenuwen.
Er is hier een stuk weg van een dikke kilometer waar het steeds aanschuiven is vanwege verkeerslichten.
Naast de rijbaan is een stukje van 0.5 m breed in verhard beton.
Velen rijden met hun motorfiets op dat stukje wat niet mag omdat ze een volle lijn kruisen.
Zijn dat zaken die je leert op de rijschool ?
Ja , dan worden automobilisten wat ambetant.
 
Ik zet de motor altijd in z'n vrij bij het verkeerslicht, en met oefening kost wegrijden geen extra tijd.

Mijn instructeur leerde me altijd om de motor in de 1ste versnelling te houden. Gebeurt er dan iets achter je ben je snel weg zonder eerst nog de 1 in te moeten schakelen. Voordeel is ook dat ik op het laatst nog rollend de 1 inschakel waardoor dat soepeler gaat dan wanneer dat vanuit stilstand gebeurt.

Scheelt weer knijpen en slijtage aan de koppeling

Op welke manier geeft een ingetrokken koppeling slijtage aan de koppeling ?
 
Mijn instructeur leerde me altijd om de motor in de 1ste versnelling te houden. Gebeurt er dan iets achter je ben je snel weg zonder eerst nog de 1 in te moeten schakelen. Voordeel is ook dat ik op het laatst nog rollend de 1 inschakel waardoor dat soepeler gaat dan wanneer dat vanuit stilstand gebeurt.



Op welke manier geeft een ingetrokken koppeling slijtage aan de koppeling ?
Uh koppeling slave cilinder, diafragmaveer
 
Uh koppeling slave cilinder, diafragmaveer
Voor een hydraulische cilinder maakt het niks uit in welke positie hij staat en alleen Guzzi's en oudere BMW's hebben een diafragmaveer. Die overigens ook niet slijt. Een diafragmaveer vindt het niet fijn om heel heet te worden.
Een druklager kan wel slijten.
 
Voor een hydraulische cilinder maakt het niks uit in welke positie hij staat en alleen Guzzi's en oudere BMW's hebben een diafragmaveer. Die overigens ook niet slijt. Een diafragmaveer vindt het niet fijn om heel heet te worden.
Een druklager kan wel slijten.
Ja ik heb een oudere BMW :)
Verder geen verstand van, heb ooit zoiets gehoord van iemand die er wel verstand van heeft. Druklager klinkt ook bekend
 
Ach, ik geloof dat we allemaal wel eens iets doen wat niet mag. Ik kom op mijn standaard woon werk ritje zo’n stoplicht tegen. Als ik aan kom rijden staat hij bijvoorbeeld op groen. Dan blijf ik netjes in de rij rijden. Maar als hij dan ondertussen op rood gaat stat er vaak nog een hele rij auto’s voor me. Ik weet dat het dan nog een tijdje duurt voor hij op groen gaat. De strook voor rechts wordt nagenoeg nooit gebruikt. Als ik dan via daar rustig naar voren rij en dan vooraan ga staan, en zorg dat ik snel weg ben bij groen. Is er niemand van mij geschrokken en niemand heeft last van me gehad. De 50-weg die daarop volgt wil het gros 70 rijden en kan daar ook makkelijk. (Wordt zelfs bijna gedoogd) Er rijdt alleen altijd wel iemand stipt 50. Met de motor heb je dan makkelijk een gaatje om er voorbij te gaan terwijl je dat met de auto niet hebt daar. Al die auto’s die ik dus gepasseerd heb in de minuten daarvoor hebben dus op geen enkele manier hinder van me ondervonden. Als je je daar aan irriteert, adviseer ik te gaan mediteren :p
Ik snap de situatie. Maar zo kun je nagenoeg alles goedpraten.
 
Terug
Bovenaan Onderaan