Stoppen (helpen) of doorrijden na een ongeluk?

Stop altijd... ben zelf hulpverlener :) . Bij professionele hulp rij ik meteen door.


Mocht er al (niet-profesionele) hulp aanwezig zijn ga ik meteen weer verder (na gevraagd te hebben of ze nog extra hulp nodig hebben)... niet in de weg blijven lopen.

Ff een tip: Mensen (ikzelf ook) hebben vaak de neiging om dan maar het verkeer te regelen zodat er verder geen gevaarlijke situaties ontstaan. Hier moet je erg mee oppassen, want eigenlijk moet je hier een opleiding voor volgen (alleen wouten krijgen die). Mochten er brokken komen omdat iemand je aanwijzingen verkeerd interpreteert dan kan je aangeklaagd worden :( , en aangezien dat een trend is geworden de laatste tijd...

Verkeer waarschuwen dat er een obstakel op de weg aanwezig is is natuurlijk wel OK... maar dus niet bijv. tegemoetkomend verkeer gaan regelen ("stoplicht spelen").

Wil je die kans niet lopen dan niet doen. Is de taak van de politie (en zij vinden het prima als een ander dat doet... zouden dus beter moeten weten).
 
Laatst bewerkt:
Ben een keer gestopt bij een bestelbus tegen een boom, veel kijkers, politie is t verkeer aan t regelen. gewonde zit op bijrijdersstoel, gebroken onderbeen hangt(zonder schoen uit de open deur, gezicht een bloody mess, bazelt een beetje onzin uit, voorruit eruit, minus 8 graden. ambulance was gebeld.
Heb die vent zn poot weer binnenboord gezet (voor ie eraf vriest) en ben aan de andere kant ingestapt, heb die vent gerustgesteld, (met ambu =onderweg enzo) en om een deken geroepen bij die kijkers, die ook prompt geleverd werd :}
Hier ben je dus twee keer de fout ingegaan, hoe goed je bedoelingen ook waren.
Elke beweging van een voertuig (dus bij instappen) kan noodlottig zijn (of kans op bijv. dwarsleasie), net zoals het terugleggen van een been (interne breuk - beweging - bot snijdt door slagader - slachtoffer bloedt dood).

Het is heel moeilijk en misschien zou ik het zelf ook doen, maar probeer bij een aanklacht er maar onderuit te komen...

Het is niet voor niets dat ik de VS een huisarts bijv. doorrijdt als hij een ongeluk ziet... kans op proces :r is te groot daaro :(
 
Laatst bewerkt:
Het is niet voor niets dat in de VS een huisarts bijv. doorrijdt als hij een ongeluk ziet... kans op proces :r is te groot daaro :(

Het blijft discutabel zeker in de VS, maar ik beschouw het doorrijden toch als een laatste optie.

Maar het blijft in mijn opinie, zeker voor een arts een plicht mensen in problemen / nood te helpen.
 
Op donderdag 29 januari 2004 12:52 schreef Fastcruiser het volgende:Het is niet voor niets dat ik de VS een huisarts bijv. doorrijdt als hij een ongeluk ziet... kans op proces :r is te groot daaro :(
maar je kan tegenwoordig ook beter in Eritrea ofzo leven als in de USA volgensmijn ;)
 
Naast hulp verlening kun je ook een grote dienst bewijzen als getuige. Ik bleek laatst de enige getuige geweest te zijn die tijdens een drukke spits even de moeite had genomen z'n telefoonnummer achter te laten. Gelukkig maar, want nu bleek dat een vd betrokken personen letsel had overgehouden en de tegenpartij een fout verhaal op hing om niet te hoeven dokken.
 
dat bedoel ik ja, het is zogenaamd verplicht om te helpen maar als de politie je ff af kan zeiken laten ze het niet hoor............en dan hebben ze het over normen en waarden in dit land, maar owee als je daar (voor die ene keer in je leven) wat aan wilt doen.....ik stop nooit weer iig.....




[edit viccie: laten we die vergelijking maar even niet maken.]
Bral, naar mijn idee gedraag je je als een klein kind....Uiteraard is het volslagen gestoord dat je zo vervelend bejegend bent door politiemensen als dat jij hier schetst, ik ben er niet bij geweest dus kan over die situatie weinig zeggen maar bedenk je eens WAARVOOR je stopt.
Stop je om een complimentje te ontvangen en ben je zuur omdat je op een verkeerde manier word behandeld door politie of STOP JE OM IEMAND IN NOOD TE KUNNEN HELPEN |( |(
Ik hoop, voor jou, niet dat jij ooit een ongeluk krijgt op een rustige weg en de langskomende weggebruikers er net zo over denken als jij.... :?
 
Bral, naar mijn idee gedraag je je als een klein kind....Uiteraard is het volslagen gestoord dat je zo vervelend bejegend bent door politiemensen als dat jij hier schetst, ik ben er niet bij geweest dus kan over die situatie weinig zeggen maar bedenk je eens WAARVOOR je stopt.
Stop je om een complimentje te ontvangen en ben je zuur omdat je op een verkeerde manier word behandeld door politie of STOP JE OM IEMAND IN NOOD TE KUNNEN HELPEN |( |(
Ik hoop, voor jou, niet dat jij ooit een ongeluk krijgt op een rustige weg en de langskomende weggebruikers er net zo over denken als jij.... :?
Ik stopte omdat het zo ongeveer onder mijn voorwiel gebeurde en donderde dus mijn motor op de vluchtstrook neer om te kijken hoe of wat, de klap was op de rechterbaan en aangezien ik geen knippers laat staan een alarminstallatie heb kon ik niet mijn motor erachter zetten ofzo om te waarschuwen......

Ik liep dus naar die Opel toe om te vragen hoe of wat toen het meiske er net uit was maar ze was wel geschrokken dus we roken er ff een (geruststellen las ik ergens toch), enkele minuten later verscheen de kit in de vorm van 2 dikbesnorde gasten waarvan eentje tegen het meiske begon en nummer 2 direct in paniek begon te schreeuwen "van wie is die motor !!!!!!!" (er stonden intussen meerdere mensen bij) dus ik zeg, "ja hier van mij", ik kreeg toen de wind van zo voren dat al hadden ze mijn nummer gevraagd ik het niet gegeven had........wat een kankerlijer was dat joh...............fyi, het was in oktober 2002 op de a28 bij Harderwijk en ik stop daar dus nooit weer al crepeert er iemand op de rijbaan en dat heeft de wereld aan die fijne collega van jou te danken ! de homo ! :r

achteraf vind ik het jammer dat ik niet weet wie dat meiske was, dan had ik die pisnicht er nog bij genaaid ook met haar als getuige, complimenten hoef ik niet maar een hondse behandeling pik ik ook niet van zo'n opmaker
 
en eigenlijk wil ik ook nog wel kwijt dat ik geen helemaal echte "copkiller" ben maar dit incident heeft het respect voor de "bruine arm van de wet" geen goed gedaan.....als het zo moet jongens, steek die normen en waarden dan maar in je gereformeerde reet, ik doe er niet meer aan mee en rij lekker door, wat ik niet weet kan me ook niet aangerekend worden........en ook niet uit me geslagen......


edit / en wat die vergelijking betreft, ik doelde niet op de NSB als zodanig maar bedoelde Nationale Snorren Brigade, sorry als ik iemand gekwetst heb / edit
 
Laatst bewerkt:
fyi, het was in oktober 2002 op de a28 bij Harderwijk en ik stop daar dus nooit weer al crepeert er iemand op de rijbaan en dat heeft de wereld aan die fijne collega van jou te danken ! de homo ! :r
Wie is hier nu de homo? Die agent omdat hij op dat ogenblik jou vertelt dat je moet moven of jij omdat jij je door 1 zo'n voorvalletje zo uit het veld laat slaan dat je in de toekomst een volledig onschuldige niet zult helpen mocht deze het dringend nodig hebben...
 
Wie is hier nu de homo? Die agent omdat hij op dat ogenblik jou vertelt dat je moet moven of jij omdat jij je door 1 zo'n voorvalletje zo uit het veld laat slaan dat je in de toekomst een volledig onschuldige niet zult helpen mocht deze het dringend nodig hebben...
je had mister YMCA moeten horen, alsof ik net een kind verkracht had ofzo, echt helemaal over de top........volgende keer help ik weer een onschuldige en word ik aangeklaagd voor weet ik wat........nee.......ik ga ook amerikaans doen, als ik er niets mee te maken heb wil ik er ook niet in betrokken worden.....
 
Ik stop altijd wel als ik zie dat ik kan helpen.

Afgelopen zondag nog een keertje snelweg terug gepakt omdat ik zag dat er een motorrijder met pech langs de weg stond. Ff terug gereden, langs de vluchtstrook gesptopt en gevraagd of ik kon helpen.
Bleek dat ie vergeten was te tanken :X

Maar als ik Dc Bral zijn verhaal zo lees kan je idd maar beter 2 keer na denken voordat je iemand helpt :?
 
Maar als ik Dc Bral zijn verhaal zo lees kan je idd maar beter 2 keer na denken voordat je iemand helpt :?
volgens El Agento kon ik zelfs een prent krijgen omdat ik zonder pech op de vluchtstrook stond, nou snap ik dat wel als er niets aan de hand is maar hier, alles stond stil.....en....laat maar...




.....ik ga zo naar huus......hulde en niet teveul zoep'n met mekaar.....
 
volgens El Agento kon ik zelfs een prent krijgen omdat ik zonder pech op de vluchtstrook stond, nou snap ik dat wel als er niets aan de hand is maar hier, alles stond stil.....en....laat maar...




.....ik ga zo naar huus......hulde en niet teveul zoep'n met mekaar.....

Ze houden er soms rare ideen op na |(
 
1x gestopt na een kop-staarter op de linkerbaan van de A12. Maar toen ik was afgestapt kwamen er al een paar blauwe zwaailichten aan en toen ben ik weer opgestapt.

Ik moet eerlijk bekennen dat ik eerder stap als ik op de motor ben dan als ik met de auto ben :o
 
je had mister YMCA moeten horen, alsof ik net een kind verkracht had ofzo, echt helemaal over de top........volgende keer help ik weer een onschuldige en word ik aangeklaagd voor weet ik wat........nee.......ik ga ook amerikaans doen, als ik er niets mee te maken heb wil ik er ook niet in betrokken worden.....
Ik had al gezegd dat ik weinig kon zeggen over het optreden van die collega ter plaatse. Beetje kortzichtig om dan daar volledig over verder te gaan en in het geheel niet te reageren op wat ik eigenlijk wel typte.

Ruggegraat heb je dus echt niet schijnbaar, iemand heeft lelijk gedaan tegen je en daarom zul je de volgende keer iemand die hulp nodig heeft laten verrekken. :r

Moeilijk praten zo, als je zo verblind bent dat je niet hoort/leest wat een ander zegt maar gewoon je eigen verhaal verder uitdraagt.
 
Op donderdag 29 januari 2004 09:56 schreef dr.Bral het volgende:
overigens als ik later in de krant dat één van de slachtoffers was overleden dus het was m.i. volkomen terecht dat ik ging kijken of ik kon helpen..........


Op donderdag 29 januari 2004 15:16 schreef dr.Bral het volgende:Ik liep dus naar die Opel toe om te vragen hoe of wat toen het meiske er net uit was maar ze was wel geschrokken dus we roken er ff een

Ik begrijp niets van je verhaal... stond je nou met een meisje te roken terwijl een ander slachtoffer dood aan het gaan was :?
 
Op donderdag 29 januari 2004 15:48 schreef dr.Bral het volgende:je had mister YMCA moeten horen, alsof ik net een kind verkracht had ofzo, echt helemaal over de top........volgende keer help ik weer een onschuldige en word ik aangeklaagd voor weet ik wat........nee.......ik ga ook amerikaans doen, als ik er niets mee te maken heb wil ik er ook niet in betrokken worden.....
Dit is nou net waar, naar mijn idee, de maatschappij door naar de klote gaat, maar jah, da's allemaal de schuld van die ene boze politiemeneer......




Op donderdag 29 januari 2004 15:22 schreef dr.Bral het volgende:
en eigenlijk wil ik ook nog wel kwijt dat ik geen helemaal echte "copkiller" ben maar dit incident heeft het respect voor de "bruine arm van de wet" geen goed gedaan.....als het zo moet jongens, steek die normen en waarden dan maar in je gereformeerde reet, ik doe er niet meer aan mee en rij lekker door, wat ik niet weet kan me ook niet aangerekend worden........en ook niet uit me geslagen......


edit / en wat die vergelijking betreft, ik doelde niet op de NSB als zodanig maar bedoelde Nationale Snorren Brigade, sorry als ik iemand gekwetst heb / edit
Beet jammer dat je zo generaliserend bezig bent...maar jah, dat zijn we inmiddels wel gewend. Je zegt hier weer een heleboel over, dit keer, een beroepsgroep en dus ook over mij, terwijl je mij helemaal niet kent. Beetje gefrustreerd....???

Welke "groep" is de volgende keer aan de beurt, je hebt zo langzamerhad allerlei denkbare groepen al beledigd en je afkeer laten merken.....
 
Laatst bewerkt:
Bral... je slaat idd een beetje door...

Maar goed... zijn iig nog voldoende lui die wel willen stoppen.

Een aantal jaar geleden adviseerde in Duitsland de ADAC samen met de politie specifiek motorrijders om altijd latex handschoenen bij je te hebben. het bleek dat vnl. motorrijders stopten bij ongevallen op de weg... vandaar... :}
 
Je kunt soms ook wel lachen met Oom Agent bij een ongeval.

In Rijswijk sta ik te wachten met koekblik voor rood stoplicht en precies voor mijn neus gebeurt een aanrijding. Een auto die linksaf sloeg ramt een Twingo die rechtdoor wilde.

Ik zet mijn sloper voor 1 van de twee wagens en netjes gevarenlichten aan.
Uit de 1ste auto stappen een man en vrouw met 2 kleine kinderen uit en in de twingo zat een mevrouw klem, Zij werd door iemand die op de fiets aankwam
geholpen.

Mijn toenmalige vrindin zette de kleintjes bij mij op de achterbank om ze te kalmeren en ik pratte met de ouders om ze rustig te krijgen.
Op dat moment komt de Politie en zegt dat ik op moet pleuren want ik blokkeer het kruispunt en nog meer gevaar etc.
Ik zeg tegen die klaploper dat de kinderen van die mensen bij mij in de auto zitten. Begint die vent mijn auto in te bouwen met van die oranje pionnetjes een waar kunstwerk midden op dat kruispunt.
Na ongeveer een uur mocht ik mijn sloper gaan verzetten toen alles was opgeschreven en iedereen weer kalm en in model was.
Die mevr uit de twingo is naar het ziekenhuis afgevoerd en voor de rest 2 autos total loss.
 
Ff een tip: Mensen (ikzelf ook) hebben vaak de neiging om dan maar het verkeer te regelen zodat er verder geen gevaarlijke situaties ontstaan. Hier moet je erg mee oppassen, want eigenlijk moet je hier een opleiding voor volgen (alleen wouten krijgen die).


Dit klopt niet,..............ook niet wouten kunnen deze opleiding krijgen!


nog een tip:Als een slachtoffer naast de auto staat en hij klaagt dat hij zich toch niet goed voelt,laat het slachtoffer dan naast de auto op de grond gaan zitten,zet het slachtoffer nooit in je eigen koekblik!

Op deze manier kun je voorkomen dat de hulpdiensten besluiten om het dak van je auto te knippen omdat hun het niet meer verantwoord vinden om het slachtoffer zelf uit te laten stappen :)

greetzzz
 
Ik kijk altijd of er iemand bij is..dus medisch personeel of desnoods gewoon een omstander. Als dat het geval is, probeer ik zo vlot mogelijk door te rijden. Helaas doen niet alle mensen dat :(

Is er niemand bij, dan ben ik wel bereid om mijn hulp aan te bieden....
 
Terug
Bovenaan Onderaan