Stoppen met roken

DaFoolio

Die hard MF'er
3 sep 2001
972
0
Warnsveld
Ik wil graag stoppen met roken. Nou ja, ik wil graag dat mn motor gaat stopen met roken. Hij verbruikt nu veel te veel olie, en dat kost me teveel poen. Nou heb ik 2 vragen daarover:

1 - Waardoor zou het olieverbruik kunnen komen?
2 - Hoe los ik dit op (kan ik het zelf)?

Het is een Honda CB450s (1986). Dit is een tweecilinder, en de linkercilinder (zei men tijdens de OBT) rookt nogal als ik optrek. Wat zouden de mogelijke oorzaken kunnen zijn? Hoe kom ik er achter wat de echt oorzaak is? En last but not least: hoe los ik dit zo goed(koop) mogelijk op?
Zelf heb ik al zitten denken aan:

- Zuigerveer kapot (ben eens gevallen met de motor, zou de oorzaak kunnen zijn) en heeft een kras in de cilinderwand gemaakt
- Kleprubbers kapot/versleten

Iemand nog andere mogelijkheden?
 
Roger, versleten zuigerveren lijkt me het meest waarschijnlijk, maar bij 30.000 km lijkt me dat vrij snel. Zou wel kunnen natuurlijk dat je valpartij mede oorzaak is.

En natuurlijk kun je dat zelf doen! Gaan we samen op zoek naar een werkplaatshandboek! :P
 
Klinkt bekend. Heb je gelet op die andere CB450S tijdens de OBT? Die heeft iets van 40Mm gelopen (min. 75% als lesmotor, dus rustig rijden, warmdraaien en goed onderhoud) en rookt ook voornamelijk uit de linker uitlaatpijp. De rechter ook een beetje maar dat zal wel via de balanspijp komen.

Slijtage?, nu al :?
 
wat is de kleur van de rook???
blauw= olie
zwart= brandstof
wit= water

als het olie is dan kan het :
de zuigerveren, de blauwe rook is constant.
de klep hoedjes (met name de inlaat kleppen), veel rook bij overschakelen, gasgeven.
lekke koppakking,constant of bij gas geven rook

met andere woorden dat wordt het blok reviseren.
 
wat is de kleur van de rook???
blauw= olie
zwart= brandstof
wit= water

als het olie is dan kan het :
de zuigerveren, de blauwe rook is constant.
de klep hoedjes (met name de inlaat kleppen), veel rook bij overschakelen, gasgeven.
lekke koppakking,constant of bij gas geven rook

met andere woorden dat wordt het blok reviseren.
Ik schreef al dat ie veel olie verbruikt. Dat had ik zelf geconstateerd. Tijdens de OBT heeft 'men' geconstateerd dat het via de uitlaat verdwijnt :)

En dat blok laat ik niet reviseren. Dan verpats ik dat ding wel. Een beetje er aan knutselen vind ik niet erg, maar ik ga er geen bakken met geld aan uitgeven. Dan rij ik wel een tijdje niet, en koop in de winter wat anders :]
 
Ik schreef al dat ie veel olie verbruikt. Dat had ik zelf geconstateerd. Tijdens de OBT heeft 'men' geconstateerd dat het via de uitlaat verdwijnt :)

En dat blok laat ik niet reviseren. Dan verpats ik dat ding wel. Een beetje er aan knutselen vind ik niet erg, maar ik ga er geen bakken met geld aan uitgeven. Dan rij ik wel een tijdje niet, en koop in de winter wat anders :]
Aha, een echte liefhebber dus... ;)
 
Hoe oud is je luchtfilter en kun je er nog goed stapvoets mee rijden?

Die rook van de andere CB450S was vooral bruin/geel. Later bleek dat het filter verstopt zat (na een paar duizend kilometer al), was duidelijk te merken bij stapvoets rijden (verzuipneigingen/stotteren).
 
Hoe oud is je luchtfilter en kun je er nog goed stapvoets mee rijden?

Die rook van de andere CB450S was vooral bruin/geel. Later bleek dat het filter verstopt zat (na een paar duizend kilometer al), was duidelijk te merken bij stapvoets rijden (verzuipneigingen/stotteren).
Dat filter is nog geen 1000 kilometer oud. Denk een paar maandjes. En stapvoets rijden is ook geen probleem.

De carburateurs zijn los (van elkaar) geweest, en niet helemaal goed opnieuw ingesteld. Kan dat er ook iets mee te maken hebben?

Als ik mn motor begin van de dag start, dan komt er wel een hele dikke blauwe rookpluim uit. Tijdens het rijden kan ik niet zien wat er uit komt :)
 
Dat filter is nog geen 1000 kilometer oud. Denk een paar maandjes. En stapvoets rijden is ook geen probleem.

De carburateurs zijn los (van elkaar) geweest, en niet helemaal goed opnieuw ingesteld. Kan dat er ook iets mee te maken hebben?

Als ik mn motor begin van de dag start, dan komt er wel een hele dikke blauwe rookpluim uit. Tijdens het rijden kan ik niet zien wat er uit komt :)
Ik zou carbs (laten) afstellen/synchroniseren.

Die olie langs de zuigerveren kan, in beperkte mate, niet zo veel kwaad. (idd bij koud blok 't ergst)
 
[fluisterend]

Hee psst, gereedschap lenen? Ik heb nog zo'n handige kwikkolom voor het synchroniseren...

[/fluisterend]
HEY RALFIE!!! VRIEND ;)

Is dat zo'n ding (ik heb er niet al te veel verstand van) waarmee je de compressie kan meten in de cilinders? Zo ja, wil deze jongen die graag eens lenen. Of bij jou even komen gebruiken. :P
 
HEY RALFIE!!! VRIEND ;)

Is dat zo'n ding (ik heb er niet al te veel verstand van) waarmee je de compressie kan meten in de cilinders? Zo ja, wil deze jongen die graag eens lenen. Of bij jou even komen gebruiken. :P

Nee, met die metertjes meet je de onderdruk in de inlaat (meestal ergens op de carb een aansluiting of tussen carb en cilinderkop). Daarmee kun je de carbs synchroniseren.

Voor compressiemeting heb je weer een ander meetgeval nodig, die heb ik dan weer niet.

U bent van harte welkom (wel CD'tje van OBT I meenemen dan :P )
 
Ik schreef al dat ie veel olie verbruikt. Dat had ik zelf geconstateerd. Tijdens de OBT heeft 'men' geconstateerd dat het via de uitlaat verdwijnt :)

En dat blok laat ik niet reviseren. Dan verpats ik dat ding wel. Een beetje er aan knutselen vind ik niet erg, maar ik ga er geen bakken met geld aan uitgeven. Dan rij ik wel een tijdje niet, en koop in de winter wat anders :]

gewoon door rijden totdat je een andere hebt en DAN pas je oude motor verpatsen.
anders ga je toch 2-tact tanken!!!! *D
 
ff compressie laten meten in alle cilinders
als de linker significant minder druk als de rechter heeft mag je aannemen dat er een zuigerveer lekt.
als het verschil minimaal is dan zou ik es naar kleprubbertjes kijken (ik denk dat dat het is)
 
ff compressie laten meten in alle cilinders
als de linker significant minder druk als de rechter heeft mag je aannemen dat er een zuigerveer lekt.
als het verschil minimaal is dan zou ik es naar kleprubbertjes kijken (ik denk dat dat het is)
Bedankt voor de tips. Ik heb binnenkort tijd zat om er eens naar te kijken. En als ik er niet uit kom dan post ik wel weer eens een keer een nieuw vraagje :)
 
Terug
Bovenaan Onderaan