Stoppen om tinnitus te voorkomen?

Ik ga inderdaad even wachten op wat de KNO arts zegt. Ik heb gister nog gereden en ja zodra die dopjes in gaan is t piepen veel erger, logisch als je al t andere afsluit natuurlijk. De laatste tijd werd het erger na het rijden maar ik snap maar niet waarom. Heb weinig zin om die piep veel erger te maken. We gaan t zien. Bedankt voor de reacties!
 
Ik heb altijd autoplastieken gedragen tijdens het motorrijden (al 26 jaar) of andere gehoorbescherming tijdens lawaaiige werkzaamheden.
Sinds een jaar of vijftien de diagnose Menière, last van duizeligheid en oorsuizen.
En ook door stress meer last van duizeligheid, heel kort, maar wel vervelend.
Daarvoor ben ik doorverwezen naar de fysio en heb daar oefeningen voor gekregen, die helpen goed, dus durf ook weer op de motor te rijden.
Ondanks alle beschermende maatregelen toch deels doof aan 1 oor.
Schijnt erfelijk te zijn.
 
Dat is een mooie tip om je akoestisch van de butienwereld af te sluiten, maar willen we niet , bijvoorbeeld, de eigen motor horen? hulpdiensten?
Ik gebruik al jaren (10/11) gele schuimpjes van 3M/etc ook wel Alpine motordoppen en zelfs otoplastieken geprobeerd, maar niets werkt zo fijn als die gele schuimpjes.
Compleet afsluiten van buitenwereld is onzin, je hoort de motor en je omgeving nog prima :Y
 
Dan heb ik wel geluk zeg , als ik dit allemaal zo lees , ik rijd eigenlijk nooit met plugs oid in m n oren ,vindt t niet prettig :N
 
Ik heb ook tinnitus en van wat ik ervan begrepen heb kan het van allerlei oorzaken hebben. Van stress tot erfelijke aandoening tot gehoorbeschadiging tot whatever.

Mijn oma had het, mijn vader heeft het en ik heb het sinds mijn 36e ook ineens. Mijn vader loopt er al zijn hele leven mee rond en weet niet beter als dat het er is, hij heeft er mee leren leven (net als zijn moeder) en dat heb ik dus ook gedaan. Ik heb het nu 2 jaar, en soms denk je wel eens 'pffff die herrie' maar 98% van de dag merk ik er weinig tot niets van, en bij mij is de lawaai toch redelijk te noemen.

Ik gebruik gewoon normale 3M oorstoppen die je bij de Gamma kunt kopen (industriele), en als ik een dag rij heb ik bij het afstappen nergens last van. (ik heb oko wel eens Kruitvat stoppen gehad waarbij het NIET voldoende beschermde, dat merkte ik meteen....)

Ik denk dat je weinig aan jouw situatie kunt doen, een hele hoop mensen hebben het (1 op de 10 heb ik wel eens gelezen) en ik zou het motorrijden niet links laten liggen. Als je je oren beschermt en je geen last van je oren hebt na een flinke rit, dan doe je alles prima, meer kan je niet doen.

Geef het motorrijden niet direct de schuld van Tinnitus, want het kan heel veel oorzaken hebben.

Good luck!!
 
Ik ben ook een van de 'gelukkigen'... Zat er ook aan te denken om te stoppen met motorrijden. Trip naar Italie een paar weken geleden zou duidelijk moeten maken of dit nodig was: als de piep na een rit van een paar uur erger zou zijn zou ik stoppen. Na de rit leken mijn oren meer geirriteerd, maar uiteindelijk was de piep weer op het oude niveau. Dus blijf ik nog ff rijden *O*
 
Ik ben ook een van de 'gelukkigen'... Zat er ook aan te denken om te stoppen met motorrijden. Trip naar Italie een paar weken geleden zou duidelijk moeten maken of dit nodig was: als de piep na een rit van een paar uur erger zou zijn zou ik stoppen. Na de rit leken mijn oren meer geirriteerd, maar uiteindelijk was de piep weer op het oude niveau. Dus blijf ik nog ff rijden *O*
Hou er rekening mee dat als het net na het rijden erger is, het normale niveau op lange termijn langzaam ook erger wordt. Dat het weer wegebt betekend niet veel.
 
Ik rij zelf ook met schuimpjes. Ideaal!
Maar vanwaar het natmaken? Dat doe ik namelijk nooit ;)
Dat helpt wanneer je ze niet goed inkrijgt. Als je ze net gaat gebruiken is dat toch even wennen vergeleken met niet-schuimpjes en het nat maken maakt het makkelijker.
 
Hier ook tinnitus, maar kreeg het pas na 12 jaar motorrijden. Eerste twee jaar zonder doppen, daarna 10 jaar met en toen kreeg ik het.
Of het kwam door wat anders, maar door motorrijden is beest aannemelijk.

Ik zou gewoon doorrijden met doppen in. Dat je het met doppen in beter hoort, komt gewoon omdat de doppen goed dempen. Met een achtergrond geluidje valt het bij mij vaak al redelijk weg. Stress is een factor en ook te weinig slaap werkt niet mee. Ben net terug van vakantie, maar op vakantie had ik er tijdens een kayak-tripje in een rustig gebied geen last van en daar was het echt muisstil. Dat was wel even genieten, want echte stilte en zeker zonder piep, ken ik bijna niet meer.
 
Je hebt het over oordopjes, maar zijn dat dan de standaard dopjes? Misschien zijn otoplastiken een optie? Deze worden op maat gemaakt en daar kunnen verschillende filters in gezet worden zodat je (tot een bepaalde mate) kunt beslissen hoeveel geluid je wilt doorlaten.

Ik heb ze ook voor mn werk en ik ben er zo blij mee. Ze zijn van een zacht materiaal en ik heb filters die wel het meeste geluid wegnemen, maar een portofoon nog net kan verstaan.

Sterkte en succes in ieder geval met je zoektocht naar een oplossing!


Goedkope oordopjes dempen veel harder dan op maat gemaakte met een filter. Het filter is bedoelt om bepaalde frequenties door te laten zoals spraak. Daarnaast kunnen ze geluid lekken wanneer de helm tegen je oor drukt. Ik vind het niet prettig. Daarom gebruik ik altijd goedkope oordoppen die maximaal dempen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Ulgi
Dan heb ik wel geluk zeg , als ik dit allemaal zo lees , ik rijd eigenlijk nooit met plugs oid in m n oren ,vindt t niet prettig :N
Hoeveel rij je?
Als je er last van krijgt is het te laat..

Ik heb maar een doosje besteld met 5 paar... Heb er telkens maar 1 nodig, zolang ik niet anders ga eten...
Ze zijn niet om op te eten. ;)
Ik bestel altijd zo'n doos van 200 paar voor 30 euro, maar zo'n dispenser ziet er ook wel grappig uit: MoldexStations - hygiënische dispenser voor oordoppen
 
Hey,

Ik heb ook tinnitus. Al jaren. In het begin vond ik dat verschrikkelijk eerlijk gezegd. Nu ..... het hindert me totaal niet meer. Ik heb een aantal sessies gevolgd in een soort groepspraktijk waar men mensen aanleerde hoe ermee om te gaan. Dat heeft me echt geholpen. Het heeft bij mij ook veel te maken met stress en vermoeidheid.

Ik vermoed dat mijn tinnitus veroorzaakt is door luide muziek en motorrijden zonder gehoorbescherming. Ik heb overwogen om te stoppen met rijden. Maar ik rijd dus nog steeds.

Ik rijd vaak op circuit op een herriebak.

Wat ik gedaan heb is schuimpjes (silicone?) kopen van allerlei merken van pluggen.allerlei vormen en afmetingen. daarnaast mijn eigen speciale methode om ze in te brengen...... . Goed dus ik rol ze dat is standaard maar daarna steek ik ze in mijn mond ....goed veel speeksel op. Ik weet het zo onsmakelijk en ik ook medisch gezien misschien niet echt aan te raden.

Maar dat werkt wel super. Ik krijg op die manier vrij grote schuimpjes in mijn oren en voldoende diep. Er zijn voor mij ook duidelijk grote verschillen naargelang het type pluggen. Ik vermoed dat mijn speeksel ook een soort extra afsluiting veroorzaakt en aangezien ik op circuit korte sessies rijd blijft dat effect aanwezig. Als ik op straat rijd gebruik ik op maat gemaakte gehoorbeschermers. Deze laten meer geluid door wat waarschijnlijk veiliger is.

Goh ik zou zeggen .....ik heb er dus zelf heel veel moeite mee gehad maar er zijn massa's mensen die dat hebben. Ik meen dat de overgrote meerderheid na een tijd met hulp van .....meningen en ervaringen van anderen op den duur in staat zijn het te aanvaarden. Ik zelf moet nu echt bewust gaan luisteren om het te horen.

Het ga je goed.

Michel
 
Je weet het nooit zeker, er zijn wel 400 oorzaken te noemen. Hoeft dus helemaal niet van het motorrijden te komen. Heb al jaren Tinnitus, is bij toeval ontdekt en vastgesteld. Ik denk dat het van 36 jaar op de schietbaan komt, maar daar is ook geen bewijs voor.
Maar ik rijd er geen meter minder om en het wordt ook niet erger. Beter is het om het te accepteren en er goed mee om te gaan. Want een mens lijdt het meest van het lijden dat hij vreest. Heb nog nooit met oordoppen gereden. Als er iets in mijn oor ging waren audio doppen met een goed stuk muziek er op. Hoor geen ruis en de piep heeft dan ook niet de overhand en wordt dan goed gecamoufleerd. En die sluiten net zo goed af als de technische doppen.
 
@Mario64 was vandaag zo vriendelijk om even langs Heemskerk te rijden en 2 paar Moldex Spark Plugs in onze brievenbus te gooien. :t
Gezien ik vanavond met de band moest oefenen (iets meer dan 60km enkele reis) heb ik ze meteen even kunnen proberen.

Ik heb ook altijd een setje gele 3M 39dB doppen (ES-01-020) bij me. Eveneens nieuw in de verpakking.
En dus mijn Isolates (deze dingen) met foams die eigenlijk aan vervanging toe zijn (zo ongeveer 2 á 3x per jaar vervang ik de foams van die dingen omdat ik er dan doorheen prik, ik rijd woon-werk dus gebruik ze vrij intensief).

Thuis eerst de Spark plugs ingedaan. Nogal moeite om ze goed in vorm te kneden en in m'n oren te stoppen, maar gelukt.
De V-Strom gepakt (niet speciaal hiervoor, maar die geeft wel de meeste herrie door turbulentie).
Tuin uit, starten... jeetje, want maakt dat ding een lawaai! Muziek aan, poeh, best hard haha. Goed, gewoon rijden. Stuk van Heemskerk tot aan de A8 was goed te doen, luidruchtig maar te doen. Halverwege nog even gestopt om de doppen opnieuw te plaatsen omdat ik 't idee had dat ze niet goed zaten maar dat maakte weinig verschil. Op de A8 met een gang van 100/110 werd 't al minder fijn en op de A7 trok ik het niet meer. WAT EEN LAWAAI!!

Afrit Wijdewormer gepakt. Helm af, doppen uit, gele 3M proppies in, helm weer op en weer door!
Dat scheelde erg veel. Veel minder lawaai. Prima vol te houden.

Bij Scharwoude weer van de weg af. Nu de 3M doppen uitgedaan en m'n Isolates in. En weer terug de snelweg op!
Nog een tikkie minder herrie, maar niet heel overtuigend.

Avondje geoefend met de band, daar wel de op maat gemaakte muziekdoppen in want daar zijn de Isolates anders dan geadverteerd echt niet geschikt voor (te weinig detail). Die doppen kan ik dan weer niet in m'n helm hebben omdat ze net te ver uitsteken waardoor ik ieder hobbeltje als dreun aanhoor. Enfin, dat wist ik al een tijdje dus die heb ik op de motor ook niet geprobeerd vanavond.

Dan de terugweg. Wederom eerst de Spark plugs. Nu al wat minder moeite om ze in te doen en ze zaten meteen goed. Rit van Grootebroek naar de A7 over een 100-weg was acceptabel. Lawaaierig maar niet extreem.
De A7 op... JEZUS, WAT EN TERINGHERRIE! Bij 130 (grofweg 145 op de teller van m'n Strom) was 't écht oncomfortabel.
Niet meteen afrit Hoorn gepakt (want da's echt een pisstukkie) maar de volgende, Avenhorn. Bij een parkeerplaats gewisseld voor de gele 3M proppies.
Hop, weer de snelweg op. Wát een verademing! Ik merkte dat ik onbewust harder ging rijden dan ik daarvoor wilde doen (160/170 op de teller). Echt een enorm verschil. Véél stiller.

Bij Purmerend Zuid / Ilpendam er weer af en op de rotonde aan 't eind van de afrit gewisseld naar de Isolates. En weer door. Nouja, voor m'n gevoel een beetje hetzelfde als de 3M proppen. Rest van de weg daarmee afgelegd.

Dus, de vraag was hoe de Isolates zich verhouden tot de Moldex Spark plugs. Die kan ik nu wel beantwoorden met: vele malen beter!
Ik vind 't bijna lullig om te zeggen gezien de moeite die @Mario64 heeft gedaan om de spark plugs hier te bezorgen maar wat mij betreft kun je die dingen beter in de afvalcontainer droppen.

Nu zie ik dat die Moldex dingen een demping van 35dB bieden, 4dB minder dan de 3M proppies. Als je jezelf bedenkt dat 3dB harder geluid een verdubbeling in geluidsdruk betekend (correct me if I'm wrong) dan is 't natuurlijk ook niet vreemd dat het verschil zo groot is. Hoeveel de Isolates dempen is mij onbekend, maar gezien de test van vanavond zou ik zeggen ongeveer hetzelfde als de 3M proppies.

Om eerlijk te zijn moet ik er dan natuurlijk bij vertellen dat niet iedere gehoorgang hetzelfde is en het dus kan zijn dat het resultaat in de oren van @Mario64 óf @Giuseppe S anders zal zijn. Maar gezien de vorm van de spark plugs en de 3M plugs ongeveer gelijk is denk ik dat voor de TS misschien een goed idee is om die dingen eens te proberen.

Ik prefereer nog steeds de Isolates. Die zijn gemakkelijker in te brengen én gaan een stuk langer mee. De 3M proppies kun je namelijk maar een paar keer dragen (ik denk dat 't na 2x wel klaar is, maar na 4x kun je ze zéker wegsmijten). Gezien ik woon-werk rijd en ze dus vaak in/uit doe vind ik 't irritant om iedere dag een nieuwe te moeten pakken. Qua kosten zal 't niet gek veel uitmaken. De Isolates kosten 2 tientjes maar de foams kosten 11,50 per 3 paar. Als je veel rijd dan maak je die 3 paar in een jaar op.
 
Geen idee of het voorbij is gekomen maar probeer schuimpjes. Volgens mij dempt niets meer dan de 37db schuimpjes. Ik gebruik die zelf ook.

De helm kan veel uitmaken. Ik heb twee helmen een Shoei Qwest en een duurdere HJC RPHA 11. Met de laatste kan ik niet prettig rijden want ondanks de schuimpjes laat deze veel te veel windruis door op de snelweg tenzij ik 90/100 (op de teller) ga rijden. Wat ik nooit doe....

Een ruitje kan ervoor zorgen dat de wind juist net verkeerd onder of tegen de helm komt. Die er eens afhalen of een andere proberen zou kunnen helpen.

Schuimpjes zijn een goedkoop probeersel. Maak ze lekker nat de eerste keer als je ze indoet dat helpt. Gewoon ff onder de kraan of zorgen dat je oren vochtig zijn helpt ook. Desnoods ff met een wattenstaafje nat maken van binnen. Het is heel belangrijk dat ze er goed in zitten want een 0.01mm kiertje laat veel geluid door (goed is niet perse diep er in).

Ik heb ook de HJC, vind het overigens wel meevallen met oordoppen in
 
Ik heb tijdens mijn eerste jaar rijden geen oordoppen gebruikt, veel snelweg gereden en de gevolgen zullen nog wel volgen. Rijd nu met op maat gemaakte oordoppen van Noizess, echt fantastische dingen!
 
Die sparkpluggen heb ik ook bestels. Ik riij tot op heden zonder iets, misschien is de geringere demping voor mij wel ideaal :)
 
Bij nader inzien hebben ze toch niet echt dezelfde vorm. :P
Links zijn de Moldex plugs, rechts die van 3M.

IMG_20190830_073535948~2.jpg
 
Terug
Bovenaan Onderaan