Stoppen voor een gestrande motor

14 apr 2022
40
34
Zuid-Holland
Er schijnt een “regel” te zijn dat als een motorrijder gestrand is elke andere motorrijder even stopt om te helpen. Ik snap alleen niet zo goed waarom.

Ik heb mijn rijbewijs gehaald omdat ik goed kan rijden op de motor maar kreeg daar geen cursus bij over het repareren van motoren of iets dergelijks. Dus wat is de meerwaarde van dat ik stop bij een gestrande motorrijder? Ik kan hem/haar/hen niet helpen met te bepalen wat het probleem is (tenzij dit wel heel duidelijk is zoals “ja… je achterwiel is eraf gevallen…”) en het al zeker niet verhelpen. Ik kan (mag) niet slepen, kan de motor niet op mijn rug nemen. Een ehbo-set heb ik ook niet in mijn tas zitten en in 2022 ga ik er toch wel vanuit dat iedereen een mobiele telefoon heeft om de juiste hulp in te schakelen.

Dus enlighten me… stoppen we voor elkaar? En waarom? Ik wil een collegiale rijder zijn dus als dat van mij wordt verwacht prima maar ik hoor dan graag wat mijn toegevoegde waarde is. Plus het lijkt me nogal rot dat ik stop bij iemand en die persoon me aankijkt met “wat kom jij nou weer doen??”.

Dus… kom maar op met de antwoorden/visies! 😃
 
Er schijnt een “regel” te zijn dat als een motorrijder gestrand is elke andere motorrijder even stopt om te helpen. Ik snap alleen niet zo goed waarom.

Ik heb mijn rijbewijs gehaald omdat ik goed kan rijden op de motor maar kreeg daar geen cursus bij over het repareren van motoren of iets dergelijks. Dus wat is de meerwaarde van dat ik stop bij een gestrande motorrijder? Ik kan hem/haar/hen niet helpen met te bepalen wat het probleem is (tenzij dit wel heel duidelijk is zoals “ja… je achterwiel is eraf gevallen…”) en het al zeker niet verhelpen. Ik kan (mag) niet slepen, kan de motor niet op mijn rug nemen. Een ehbo-set heb ik ook niet in mijn tas zitten en in 2022 ga ik er toch wel vanuit dat iedereen een mobiele telefoon heeft om de juiste hulp in te schakelen.

Dus enlighten me… stoppen we voor elkaar? En waarom? Ik wil een collegiale rijder zijn dus als dat van mij wordt verwacht prima maar ik hoor dan graag wat mijn toegevoegde waarde is. Plus het lijkt me nogal rot dat ik stop bij iemand en die persoon me aankijkt met “wat kom jij nou weer doen??”.

Dus… kom maar op met de antwoorden/visies! 😃
Jij hoeft niet te stoppen, het is ook geen regel.
 
Zekeringen hebben de meeste motoren wel bij ja.

Benzine kun je even naar het tankstation rijden.

ALS je tijd hebt in elk geval.

Mijnes niet ..die heb ik zelf nodig :P

Nee ff serieus. Veel auto's niet meer hoor.
En motoren? Gezien je tig soorten steekzekeringen hebt.

En die benzine..waar doe je die in? Jerrycan kopen? Dan op je tank leggen?


Niet dat ik niet wil helpen..eerder.. hoe zien mensen dar coor zich? Tijd laat ik ff buiten beschouwing
 
Er schijnt een “regel” te zijn dat als een motorrijder gestrand is elke andere motorrijder even stopt om te helpen. Ik snap alleen niet zo goed waarom.

Ik heb mijn rijbewijs gehaald omdat ik goed kan rijden op de motor maar kreeg daar geen cursus bij over het repareren van motoren of iets dergelijks. Dus wat is de meerwaarde van dat ik stop bij een gestrande motorrijder? Ik kan hem/haar/hen niet helpen met te bepalen wat het probleem is (tenzij dit wel heel duidelijk is zoals “ja… je achterwiel is eraf gevallen…”) en het al zeker niet verhelpen. Ik kan (mag) niet slepen, kan de motor niet op mijn rug nemen. Een ehbo-set heb ik ook niet in mijn tas zitten en in 2022 ga ik er toch wel vanuit dat iedereen een mobiele telefoon heeft om de juiste hulp in te schakelen.

Dus enlighten me… stoppen we voor elkaar? En waarom? Ik wil een collegiale rijder zijn dus als dat van mij wordt verwacht prima maar ik hoor dan graag wat mijn toegevoegde waarde is. Plus het lijkt me nogal rot dat ik stop bij iemand en die persoon me aankijkt met “wat kom jij nou weer doen??”.

Dus… kom maar op met de antwoorden/visies! 😃
Doâhrèje :Y
 
Ik ben wel eens gestrand, en heb dat elke keer zelf op kunnen lossen. Maar ik zou het los van dat of als je even niet kan fixen, toch hulp nodig hebt het wel tof vinden als iemand (ook auto) even zou komen checken. Al was het maar om te zeggen; 'komt goed! bedankt!'

Je zal maar geen of een lege telefoon bij je hebben bijv.
 
Mijnes niet ..die heb ik zelf nodig :P

Nee ff serieus. Veel auto's niet meer hoor.
En motoren? Gezien je tig soorten steekzekeringen hebt.

En die benzine..waar doe je die in? Jerrycan kopen? Dan op je tank leggen?


Niet dat ik niet wil helpen..eerder.. hoe zien mensen dar coor zich? Tijd laat ik ff buiten beschouwing
Dan zou je desnoods nog even op en neer kunnen rijden voor een zekering die je even bij het tankstation haalt.

En ik denk wat @-Tinne- zegt ook belangrijk is. Als je in de shit zit is het fijn als iemand vraagt of die kan helpen.
 
Het aardige van een lidmaatschap van de wegenwacht is dat het niet uitmaakt met welk vervoermiddel je onderweg bent - auto, motor, huurauto, maakt niet uit. Ik ga er dus vanuit dat de motorrijder aan de kant op de wegenwacht staat te wachten. Ikzelf ben zo al een paar keer weer opweg geholpen (met mijn vorige motor)
 
Het aardige van een lidmaatschap van de wegenwacht is dat het niet uitmaakt met wel vervoermiddel je onderweg bent - auto, motor, huurauto, maakt niet uit. Ik ga er dus vanuit dat de motorrijder aan de kant op de wegenwacht staat te wachten. Ikzelf ben zo al een paar keer weer opweg geholpen (met mijn vorige motor)
Van de andere kant heb ik ook wel eens een bandje van iemand gewisseld die wel wegenwacht had. Maar de beste heer had zelf een hernia en zou met wachten op de wegenwacht ruim een uur te laat op het werk zijn.
 
Van de andere kant heb ik ook wel eens een bandje van iemand gewisseld die wel wegenwacht had. Maar de beste heer had zelf een hernia en zou met wachten op de wegenwacht ruim een uur te laat op het werk zijn.
Maar dit gaat over een auto neem ik aan. Motoren hebben voor zover ik weet niet echt een reservewiel bij 😜
 
Ik ben al meerdere keren gestopt. Vaak hoef je niet te helpen want dan is de ANWB of het thuisfront al onderweg maar soms kun je weldegelijk helpen.
Voor een HD rijder die drooggevallen was ben ik naar een benzinepomp gereden, heb daar een fles water gekocht, leeg gegooid en gevuld met benzine. Voor minder dan €5 was hij weer onderweg.
 
Er schijnt een “regel” te zijn dat als een motorrijder gestrand is elke andere motorrijder even stopt om te helpen. Ik snap alleen niet zo goed waarom.
Empathie, meer niet
Ik heb mijn rijbewijs gehaald omdat ik goed kan rijden op de motor.
Maak je asjeblieft geen levensgevaarlijke illusies. Je kan nog helemaal niks. Denk daar over 40 jaar nog maar es over na...
 
Laatst bewerkt:
Ik ben wel eens gestrand, en heb dat elke keer zelf op kunnen lossen. Maar ik zou het los van dat of als je even niet kan fixen, toch hulp nodig hebt het wel tof vinden als iemand (ook auto) even zou komen checken. Al was het maar om te zeggen; 'komt goed! bedankt!'

Je zal maar geen of een lege telefoon bij je hebben bijv.
Ik zou nu een flauwe opmerking kunnen maken over Ducati’s, maar dat doe ik niet :+.
 
Vaak ben ik er al voorbij, voordat ik doorheb dat er iemand langs de weg staat :$.

De keren dat het me wel opvalt, staat de gestrande motorrijder al te bellen, dus heeft stoppen geen toegevoegde waarde (ook al omdat ik niet technisch ben); voor het verlenen van geestelijke bijstand ben ik niet de juiste persoon :/.
 
Als ik het op tijd zie zou ik ook zeker even stoppen. Niemand verplicht je er toe, maar soms kan je met iets heel simpels als benzine of een zekering inderdaad al iemand helpen. Toch fijn dan als er iemand voor je stopt.

En kan zelf ook nog wel een beetje sleutelen en logisch nadenken, dus met wat geluk kan ik ook nog echt iets betekenen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan