Stoppie met ABS

KappieAppie

MF'er
18 jul 2004
241
12
Wedde?
Vroeg ik me af.... Een motor met ABS, kun je daar nu nog een stoppie mee maken?

Je voorwiel blokkeerd immers niet... Snelheid van het voorwiel bij heftig remmen zal natuurlijk minder zijn dan werkelijke snelheid, maar grijpt dan de ABS al in?
 
ik heb nog niet echt verstand van stoppies hoor, maar als ik er een (probeer) te maken dan blokkeer ik me voorwiel niet hoor. Op een gegeven moment staat het wiel natuurlijk wel stil en dan komt de achterkant echt lekker omhoog, maar dat houd abs niet echt tegen volgens mij.
Dus ik denk dat het wel moet lukken.
 
Rolling stoppie- ja,maar tricky...
Normale: Alleen met een 6pack engeltjes... :+
Het is mogelijk om hem vlak voordat de abs ingrijpt in combi met gewicht los te krijgen,alleen waar je normaal o.a. remdruk gebruikt om het hoog te houden/in balans te zetten zal de druk nu wegvallen en wil de motor weer door:

Of je gaat op je snuffert,of het zaakje downunder doet ff flink pijn,maar met veel oefenen kan je hem wel weer laten rollen.. :)
 
DAt hangt misschien ook af van de hoek waaronder je voorwiel staat, maar zou kunnen :?

Hoe bedoel je hoek :? Mijn Dakar heeft 21 cm voor en die duikt fors de veren in en wellicht als je zeer bot remt dat even je achterwiel loskomt, maar vervolgens zet het ABS je echt wel met beide wielen op de grond. ABS grijpt namelijk op de motor in voordat je helemaal blokkeert en vergelijkt ook de de snelheid die je had en of het dan mogelijk is dat je binnen 1 sec volledig stil kan staan... ABS houdt dus rekening met de maximale vertraging die mogelijk is... Edit: veel harder remmen dan 1 G kan niet... dus als de vertraging groter wordt laat ie ook de rem ff los.
 
ABS grijpt namelijk op de motor in voordat je helemaal blokkeert en vergelijkt ook de de snelheid die je had en of het dan mogelijk is dat je binnen 1 sec volledig stil kan staan... ABS houdt dus rekening met de maximale vertraging die mogelijk is... Edit: veel harder remmen dan 1 G kan niet... dus als de vertraging groter wordt laat ie ook de rem ff los.

Werkt de ABS bij alle merken zo of alleen bij BMW... Wil nl die nieuwe Bandit 650ABS, of Honda CBF600ABS kopen.
 
ff contact uit.....maar niet te ver doordraaien ivm stuurslot
geef je honderden euri uit aan extra veiligheid, ga je vervolgens
gevaarlijke stunts uithalen......'k snap 't nie :?
 
ff contact uit.....maar niet te ver doordraaien ivm stuurslot
geef je honderden euri uit aan extra veiligheid, ga je vervolgens
gevaarlijke stunts uithalen......'k snap 't nie :?

Ben ook niet van plan het te gaan doen... Was gewoon een vraag of het mogelijk is...
 
Werkt de ABS bij alle merken zo of alleen bij BMW... Wil nl die nieuwe Bandit 650ABS, of Honda CBF600ABS kopen.

Durf het niet met 100% zekerheid te zeggen, maar neem aan dat de techniek van ABS al zo breed beschikbaar is dat de basisprincipes gelijk zijn... Het enige verschil zal 'm liggen in afstelling en ervaring die de fabrikant heeft met ABS. Je kan er vanuit gaan dat zowel Honda als Suzuki voor de veilige weg kiezen met de afstelling, net zoals BMW.

ABS maakt trouwens remmen niet volledig fool-proof. Als je in een bocht het anker uitgooit kan je jezelf nog steeds onderuit remmen, tenminste: dat risico is aanwezig. BMW waarschuwt in zijn handleiding daarvoor. Ik heb nu ook ABS uitgetest op een weg met herfstbladeren en het werkt, maar ik geef de voorkeur aan zodanig te remmen dat het ABS niet ingrijpt. Zie het als een vangnet/verzekering: je hoopt het nooit nodig te hebben, maar zodra je het nodig hebt kon het wel eens je behoeden voor een hoop schade of nog erger.
 
ABS heeft referentie nodig, het gaat om het verschil in draaisnelheid (van een ander onderdeel, meestal (wel zo aangenaam) het achterwiel). Dus het zou in theorie (was het in het echt maar zo simpel, helaas is het een iets ingewikkelder systeem) enkel en alleen kunnen als je het achterwiel exact evenveel vertraagt.

Knap als je dat lukt.
 
Yep, kan dus wel.
Ik herinner me een foto van de (toentertijd nieuwe) BMW R1150RT, stoppie met een pasagier achterop... maar vraag mij het niet na te doen.
 
In een test van de naked bikes, Aprilia Tuono, BMW xxxxx, Thriumph xxxx van het motorblad xxxx (ja ik weet de details nog goed...) werd er door Arjan van Zweden (AVZ Stuntteam), die wist ik nog wel.., een paar stoppies gemaakt met deze motoren.
Bij de BMW was ABS gemonteerd en bij deze fiets lukte het niet met ingeschakeld ABS.
Dit hield in: Hard aankomen rijden, contact uit !!, rem inknijpen tot het achterwiel omhoog komt.
Nadeel van BMW (blijkbaar): Als je het contact uitzet dan werkt de rembekrachtiging niet meer en moet je belachelijk hard knijpen.....

Dus een stoppie met een BMW???? Alleen voor echt gevorderde motorrijders, vooral omdat je daarna de motor weer moet starten, rollend natuurlijk.

Ik zal het vanavond wel eens opzoeken, dan heb ik meer details van deze test.
Dus als antwoord: Ja ABS grijpt in voordat er een stoppie mogelijk is.

(Meeste ABS grijpt in op 92% remvermogen, daarom is het onder ideale omstandigheden beter te remmen zonder ABS dan met, maar dan wel alleen onder ideale omstandigheden)...
 
Hoe bedoel je hoek :? Mijn Dakar heeft 21 cm voor en die duikt fors de veren in en wellicht als je zeer bot remt dat even je achterwiel loskomt, maar vervolgens zet het ABS je echt wel met beide wielen op de grond. ABS grijpt namelijk op de motor in voordat je helemaal blokkeert en vergelijkt ook de de snelheid die je had en of het dan mogelijk is dat je binnen 1 sec volledig stil kan staan... ABS houdt dus rekening met de maximale vertraging die mogelijk is... Edit: veel harder remmen dan 1 G kan niet... dus als de vertraging groter wordt laat ie ook de rem ff los.
Ok, dawisiknie. ik dacht dat het alleen optreedde bij volledig blokkeren
 
.....
Bij de BMW was ABS gemonteerd en bij deze fiets lukte het niet met ingeschakeld ABS.
Dit hield in: Hard aankomen rijden, contact uit !!, rem inknijpen tot het achterwiel omhoog komt.
Nadeel van BMW (blijkbaar): Als je het contact uitzet dan werkt de rembekrachtiging niet meer en moet je belachelijk hard knijpen.....

Dus een stoppie met een BMW???? Alleen voor echt gevorderde motorrijders, vooral omdat je daarna de motor weer moet starten, rollend natuurlijk.
.....

Krijg nou wat, dat wist ik niet... met uitgeschakeld contact?? Weet je dan wel hoe hard je dan moet knijpen??
Ik herinner me dat in Duitsland er verschillende gevallen waren van mensen die met hun BMW, met uitgeschakeld contact, hun garage pad naar beneden toe afrolden omdat ze die zware fiets niet konden houden zonder rembekrachtiging (en dus tegen hun garagedeur aan botsten...)
 
Terug
Bovenaan Onderaan