Storing electrische systeem van m'n ural

de Sigaar

Rookie
2 mei 2004
20
0
Leusden
hallo zijspanners,

Mijn ural heeft weer eens kuren. Dit keer gaat het om het electrische systeem.
Sleutelen gaat me zo langzamerhand wel aardig af, maar draadje, dat vind ik wel lastig.

Wat scheelt er aan:

volgens mij alles:

Als ik mijn kontakt aanzet, dan brand mijn laadstroomlampje niet altijd. Wanneer ik de kikstarter een keer intrap, dan gaat het lampje weer aan en dan doet de electrische starter het ook weer.

Verder heb ik het idee dat m'n accu (gloed nieuw) niet goed bijlaad, deze blijft op 11,5 V tot 12,2 V, lijkt mij niet voldoende.

Wat heb ik zoal gedaan:

bedrading van m'n accu naar m'n startmotor losgemaakt, en weer bevestigd, de bedrading van m'n dynamo losgehad en weer goed vast gezet. De spanningsregelaar losgehaald en de koolborstels afgevlakt(dat leek even te helpen maar de problemen kwamen na zo'n 300 km weer terug). Verder zijn alle stekkertjes op m'n kontaktslot losgehaald en weer goed vast gezet en de zekeringen nagekeken op corrosie.

Allemaal leuk geprobeerd maar goed bijladen doet dat kreng nog steeds niet. Vanavond tijdens m'n blokje om deden de richtingaanwijzers het niet meer. De boel doorgemeten, nog geen 8 volt op de accu, een beetje met het gas spelen en de spanning loopt op naar 12,2 tot 13 volt met uitschieters naar de 16 V bij stationair toerental zakte de boel weer in naar 10 V.

Heeft er iemand wat meer ervaring met uraldraadjes en stroompjes?


Verder allemaal maar veel kilometers op drie wielen toegewenst.


groeten,

:( :]
 
zo te zien doet je dynamo het dus wel...kan je spanningsregelaar zijn.
Is die nog mechanisch...dan de contacten inwendig reinigen.
Anders is hij overleden (lijkt niet zo) of er zit toch een massa verbinding los.

succes.

ralf had net zoiets met de dnepr...
 
Spanningsregelaars zijn zwak bij die dingen,de meeste laadproblemen zitten daar in dat doosje.

Advies : Monteer een nieuwe van de chang-jang,of monteer een elektronische(beste optie)

Suc6

:)
 
Wat bij oudere guzzi's nog wel eens wil helpen bij "laad" problemen is het vervangen van de massa-kabels van de accu en daarbij direct een extra massa door te trekken naar het blok (zit bij mij onder een bout van het koppelingshuis, das vlak voor de accu)

greetz
 
Hallo,

Adviezen genoeg, allemaal bedankt voor de tips. ik ben donderdagavond nog even aan het sleutelen geweest. Natuurlijk heb ik weer drie dingen tegelijk gedaan dus nu weet ik nog niet wat het was, maar m'n rus rijd weer en laad goed bij. Donderdag en vrijdag bij elkaar zo'n 350 km gereden, geen centje pijn.

Wat heb ik gedaan:

De aardedraad los gehad, ringetjes boutje en moertje met vijl en schuurpapier bewerkt, aansuiting op het frame met vijl en schuurpapier behandeld. Verder heb ik de spanningsregelaar van de dynamo afgehaald en de koolborsteltjes wat afgevijld en een schuurpapiertje over het asje van de dynamo gehaald op de plek waar de koolborstels kontakt maken.

Het gevolg was een goed ladende accu, bij alle toerentallen.

dus nu is het weer: *D :]

Allemaal een driewielige groet.
 
Terug
Bovenaan Onderaan