Storing yamaha r1 1998

p-doornekamp

Rookie
12 okt 2008
12
0
34
Poeldijk
ik heb een storing in de mijn yamaha r1

het volgende: de toerenteller doet het met regelmaat, maar blijft hangen bij 3000 toeren,
ik heb vernomen dat dat een storing aan geeft, het zou met de uitlaat klep te maken hebben (er zou iets tussen zitten) ik heb alles uit elkaar gehaald en op nieuw terug geplaatst, als het goed is zou de storing zijn verhopen, alleen de toerenteller blijft de storing aangeven, mijn vraag is als volgt: hoe krijg ik die storing MELDING er uit. ik heb de accu al los gehad, maar waarschijnlijk zit er een batt die de storing als nog onthoud.
heeft er iemand verstand van????

vast bedankt.

Pieter
 

JerryR1

MF'er
22 jun 2008
139
0
De storing gaat pas weg als de fout weg is.
Er val niets te resetten.

3000 toeren foutmelding betekend dat er iets mis is met de TPS (throttle position sensor, op je carburateurs)

Succes !
 

rene46

Die hard MF'er
15 apr 2008
862
0
misschien moet je even de steker van de servomotor die je klep bediend,even uit,en opnieuw in elkaar steken.
als die slecht contact maken dan blijft hij het ook aangeven.

als je de tank er af hebt,moet je ook even kijken of de servo het wel doet als je een flinke dot gas geeft.
 

p-doornekamp

Rookie
12 okt 2008
12
0
34
Poeldijk
Aan JerryR1

bedankt voor je tip, hoe weet jij wat die storing is, de 1 zegt dit en de ander dat.
misschien een site waar de verklaringen staan?
 

Gobert

MF veteraan
22 okt 2005
36.436
0
94
Elysium
het is idd naar alle waarschijnlijkheid je EXUP klep. Die kan gaan vastzitten.
We hebben bij m'n broertje dezelfde sturong gehad.....en verholpen met veel WD40.
Dat is nu twee jaar geleden.
 

JerryR1

MF'er
22 jun 2008
139
0
De storingcodes staan in de Service Manual van Yamaha.
Deze manual kan je downloaden van het net, hier op het forum staat wel een link ernaar.

Dit zijn de 3 storingen die je af kan lezen van je toerenteller

3000 tpm Throttle position sensor
- Disconnected
- Short-circuit
- Locked

7000 tpm EXUP
- Improper connection
- Short circuit
- Servo motor is locked

8000 tpm Fuel level indicator light
- Improper connection
 
24 okt 2003
241
0
41
Made
het is idd naar alle waarschijnlijkheid je EXUP klep. Die kan gaan vastzitten.
We hebben bij m'n broertje dezelfde sturong gehad.....en verholpen met veel WD40.
Dat is nu twee jaar geleden.
De 3000 tpm op de toerenteller staat inderdaad voor een storing van de gaskleppositiesensor of Throttle Position Sensor (TPS).

Dat kan een draad of stekker zijn die geen contact maakt.
Dat kan een draad zijn die massa maakt met het blok.
Of het kan zijn dat de gasklep vastzit (lees continu dezelfde waarde aangeeft).

Wat ik zou doen:

Trek de stekker los van de gaskleppositiesensor en meet ten opzichte van accumassa (heel belangrijk dat je echt de massapool van de accu gebruikt) de spanning op de blauwe draad. Deze zal 5 Volt zijn.

Meet de weerstand op de stekker tussen accumassa en de zwart/blauwe draad.
Moet 0,1-0,3 Ohm zijn.

Als dit goed is meet je met aangesloten stekker de spanning ten opzichte van accumassa op de gele draad. Dit is de signaaldraad die naar de benzinecomputer gaat.

Deze zal tussen de 0,5 Volt en 4,5 Volt liggen.

Van hieruit kun je verder werken. Doe eerst maar eens deze metingen.
Succes ermee.
 

blade2

MF veteraan
31 dec 2006
1.991
0
46
Rijen
De storingcodes staan in de Service Manual van Yamaha.
Deze manual kan je downloaden van het net, hier op het forum staat wel een link ernaar.

Dit zijn de 3 storingen die je af kan lezen van je toerenteller

3000 tpm Throttle position sensor
- Disconnected
- Short-circuit
- Locked

7000 tpm EXUP
- Improper connection
- Short circuit
- Servo motor is locked

8000 tpm Fuel level indicator light
- Improper connection

ik heb de storing bij 7000 toeren wat kan ik er aan doen??
 
24 okt 2003
241
0
41
Made
Exup klep lossleutelen. Die gaan nog wel eens vast zitten of stroef worden.
Net als EGR-kleppen en VGT-turbo's bij auto's spuit ik een Exup klep in met Cillit Bang.
Lekker een poosje laten staan en vervolgens met goed heet water schoon maken.
Je wil niet weten wat voor vuil er af komt.

Dan zou ik de contacten van klep en stekker eens lekker met een nagelvijltje opruwen en met wat contactspray weer in elkaar zetten.
Dan eerst maar eens kijken wat je motor doet.



Groetjes, [email protected]