Storm en rijden

PizzaBenly

MF'er
29 dec 2006
120
0
Zeewolde
Beste 2 wielers. Zelf ben ik geen motorrijder maar rij wel 100 km per dag brommer.
(nwe gebruikers "PizzaBenly stelt zich voor")Voor mijzelf weet ik het wel maar hoe is het voor een motorrijder om, zoals nu, in die harde wind te (moeten) rijden.
Vanochtend kwam ik op de A27 bij H'sum een motor tegen (voor eigen veiligheid was ik met auto) en vroeg mij af hoe hij zich voelde onder zn helmpje, uiteraard respect voor de beste man op 2 wielen met dit weer.

Groet Hans
 
je waagt je wel in het hol van de leeuw door hier meteen te melden dat je brommer rijdt ipv motor



maar om antwoord te geven op je vraag.
rijden met harde wind kan wel maar is niet leuk en erg inspannend. bij verkeerslichten moet je (zeker de kleinere dames onder ons) uitkijken dat je niet omwaait. besluit je motor namelijk om te gaan liggen dan hou je daar niets meer aan.
verder zijn het met name de rukwinden die je tijdens het rijden in onbalans brengen (en onbalans = helling = een slinger). met name op hogere snelheden maakt dit het rijden erg intensief. kunst is dan om ontspannen te blijven en vooruit te blijven kijken. Verder kun je anticiperen door rare vlagen te verwachten in de buurt van vrachtwagens, viaducten en verandering van de omgeving (bosjes, gebouwen, etc)

als het hard waait dan alleen met de motor als het moet, dus niet voor de lol en ook niet als de auto een alternatief is. als het echt erg hard waait.... dan liever niet met de motor.
 
Sinds ik ooit bijna door een windvlaag onder een tegenmoetkomende vrachtwagen ben gewapperd, laat ik de motor bij meer dan windkracht 7 a 8 als het even kan lekker staan.
Het zijn die rukwinden die het rijden op 2 wielen zo vermoeiend en gevaarlijk maken.
 
ïk rij door weer en wind. ik moet zeggen dat het al een verschil van dag en nacht is tussen naked en met kuip. met volle kuip vind ik een drama met dit weer.
met naked merk je het ook wel, maar is het veel minder.
 
Heb vandaag gereden....

Amersfoort --> Utrecht --> Egmond aan Zee --> Amersfoort en dat was opzich best te doen (rij op pekelfiets GSX-F 750 uit 93).

Af en toe moest je even flink hangen en heb 1 keer een rukwind gehad dat ik even schrok maar verder heerlijk rijden :]
 
ïk rij door weer en wind. ik moet zeggen dat het al een verschil van dag en nacht is tussen naked en met kuip. met volle kuip vind ik een drama met dit weer.
met naked merk je het ook wel, maar is het veel minder.

:^

En je kunt je motor ook iets afschuinen bij harde wind... Ligt er maar net aan of je het fijn vind of niet...
 
ïk rij door weer en wind. ik moet zeggen dat het al een verschil van dag en nacht is tussen naked en met kuip. met volle kuip vind ik een drama met dit weer.
met naked merk je het ook wel, maar is het veel minder.
Bizarro heeft gelijk met wat'ie daar zegt.
Ikzelf rij ook altijd't hele jaar door, maar moet wel ff melden dat ik zeer weinig op de snelweg te vinden ben. Rij op een BMW F650CS, en ben dus niet echt zo'n onwijze windvanger als noem maar's een Goldwing of suks. Persoonlijk vind ik wind best leuk rijden, al is't op een gegeven moment natuurlijk wel welletjes. Bv met nat wegdek of (dus) regen, slechte combinatie (linke zooi). Omdat je dan door zo'n beetje de hele wereld over't hoofd gezien lijkt te worden, en iedereen haast heeft ofzo.
Plus natuurlijk de kwestie van de limited grip, al slalomend door de wind ... B| .

Het is dus NOG beter je koppie erbij houden,
en tis nog meer dan normaal een kwestie van geluk ...
 
Vandaag heen en weer naar Ede gereden, zeg 90 km heen, en 90 terug.
Was mooi ritje, bijna de hele rit droog, alleen op de heenweg kwam ik door de wind niet boven de 100 km/u. :P
 
Laatst bewerkt:
wat WEL vervelend is met een naked, is tegenwind. vooral als je in je allweather pakkie zit. dan komt zo'n kuipje wel weer van pas.

en wat ranz al zegt, met dit weer verwachten de meeste geen motoren op de weg. dus extra uitkijken op rotondes en kruisingen :)
 
harde wind heeft ook de nare eigenschap dat het vaak gepaard gaat met nat wegdek en slecht zicht
 
vandaag nog naar mn werk gereden 30 km, vanmiddag niet echt last gehad van wind. Zonet stormde het keihard en had merendeels wind mee, maar dan heel erg de wind in de rug.
 
Uit de eerste reacties merk ik wel dat "jullie" ervaringen met harde wind erg lijken op die van mijzelf.
Nogmaals ik brom, op een Honda Benly CL 50 (4-takt 70cc) en zelf vind ik rijden met harde wind dodelijk vermoeiend en krijg pijn in de grote spierpartijen in de rug en bij mn schouderbladen.
De concentratie is ook 120% en ben na 45 km echt wel moe (ik doe daar natuurlijk ook wat langer over) en blij dat ik mag afstappen. Waar jullie over klagen dat de rest van het verkeer je nog slechter ziet dan anders is voor mij de reden geweest om te gaan brommen. Ik rij nl 90% van de rit alleen op het fietspad (Zeewolde>H'sum en terug) en voel me dan wel zo veilig
 
Zorg in ieder geval dat je de techniek 'tegensturen' beheerst als je NU de weg op gaat, ander is het erg lastig om een redelijke lijn te houden.

Windstoten ver boven windkracht 7 is niet echt leuk meer, dan wordt motorrijden ineens erg intensief (negatief), terwijl het normaal een soort van positieve therapie is. Misschien is het op een lichte fiets zonder kuip nog wel aardig, maar ik pak m'n motor nu zeker niet voor de lol. Sterker nog, ik zou nu lekker de auto pakken. Windstoten tot 110 km/uur...nee, echt niet hoor. :N
 
Zojuist terug van een kippe-eintje: Den Haag --> Delft --> vice versa ;) Ik kan je wel zeggen dat ik opgelucht was toen ik daarnet m'n CBF1000 weer heelhuids in de garage kon zetten :Y

Verder helemaal eens met de diverse (op elkaar lijkende) adviezen! :)
 
Ik rij nl 90% van de rit alleen op het fietspad (Zeewolde>H'sum en terug) en voel me dan wel zo veilig
Dat is een klote-eind, ik zou serieus op zoek gaan naar lessen en een goedkoop motorfietsje, als je dat doet zoals ik (CB250) ben je nog goedkoper uit dan op een brommer ook (brandstof/verzekering), je bespaard zéker de helft van de tijd en je hebt twee keer zo veel lol. Mijn vader heeft in Hilversum gewerkt toen wij in Zeewolde woonden (good old days), en ik weet dat hij er met de auto in de spits al ongeveer 45 min. over deed... (stichtsebrug oa. ;( ).
 
Over het algemeen is rijden met harde wind wel te doen, al sta je soms wel onder een hoek van 45 graden om toch rechtdoor te kunnen gaan. Het is bij mij één keer mis gegaan toen ik over smalle kronkelweggetjes van school naar huis reed. Ik kwam net de stad uit en de eerste paar kilometers had ik met de wind mee, wat vrij verradelijk is, bij de eerste bocht had ik dus opeens zijwind en pas toen kwam ik er achter dat het behoorlijk waaide. Ik reed een kilometer of 70 en kon door de harde zijwind de bocht niet meer halen, daardoor belandde ik en een behoorlijk diepe waterplas die net naast de weg lag. Mn stuur klapte om en ik werd van mn motor geslingerd '(

Op zich had ik maar een paar schrammen en met de motor viel het ook wel wat mee, dingen als de klokken en de voorlamp waren finaal kapot. Er zat een grote deuk in mn tank doordat mn stuur door was geslagen... verder was alles nog recht (oost-duitse degelijkheid :} ) en viel de schade uiteindelijk mee.

Constante wind is dus meestal niet zo'n probleem, heel harde winstoten zoals de storm van vannacht lijken me wel gevaarlijk.
 
heb een gts en die is best zijwind gevoelig maar lat hem echt niet staan voor wind gewoon ver vooruit kijken en gewoon rijden :]
 
Ik kon vandaag ook kiezen om langs de ring te rijden terwijl het regent met sterke wind , een snelle oplossing of langs de stad waar je daar minder last van hebt (niet van de regen natuurlijk ...) maar het is trager.

Natuurlijk gekozen voor de stad :) wel even gestopt onder een brug omdat het me eventjes te veel was :(
 
Harde wind? Best wel prettig, daar kan je lekker tegenin gaan hangen. Minder prettig zijn die pleken waar je de luwte in rijdt zodat je weer moet corrigeren. Al met al is harde wind niet zo erg
 
Uitdaging, neem een offroad motor......

Alsof je voorwiel op ijs rijdt en de rest wel grip heeft, groot voorwiel dat steeds de wind
wil volgen ( zijwind )

Ach en voor de rest :^

Grtzzz Simon. 8-)

PS, new name; Bikkelsteen :?
 
Laatst bewerkt:
Ik kom net thuis...met de motor uiteraard...lekker windje *O*

Precies zo is het maar net!

Ik ben ook net terug, ook met de motor uiteraard, en ik vind dat juist wel wat hebben.
Ieder seizoen heeft z'n charmes vind ik, en dit hoort er ook bij.
Ik laat de motor gewoon z'n gang gaan, ik blijf ontspannen zitten, en ga absoluut niet lopen tegensturen ofzo. Als er een rukwind komt van links, schuint de motor zichzelf af naar links (idem voor rechts natuurlijk :P ), mits je ontspannen blijft zitten natuurlijk. Op die manier zigzag je ook niet zoveel over de weg, alleen als het links-rechts-links-rechts is met de wind, dan slalom je natuurlijk wel wat.

Verder wat uitkijken met vrachtauto's die ineens de wind 'stoppen', of als je ineens langs open vlaktes rijd. Ik reed vanavond een heel stuk langs open vlaktes, en hier in het zuiden loopt het ook nog eens bergop en bergaf allemaal. En ik kwam een klein bergje op, kwam bovenaan, en daar hielden de huizen op en was alles in de wijde omtrek weiland. Dan krijg je ineens een 'klap' van de wind, maar zolang je ontspannen zit gaat dat allemaal prima!

Het hoort erbij, en het heeft wel wat. Ik rij soms zelfs graag met slecht/nood-weer, omdat het gewoon een extra spanning/sensatie/kick is bij het rijden. :9
 
Terug
Bovenaan Onderaan