Storm en rijden

Vanavond nog een stukje gereden maar was nog niet stormachtig..

Bij windstoten:

Wat ik mezelf aangeleerd heb om relaxter te rijden bij windstoten is in eerste instantie wat mee te geven en vervolgens te corrigeren, dan is peper uit de reet van de windstoot en is de kans dat je wegschuift of overcompenseert kleiner.
 
Laatst bewerkt:
ik heb vandaag nog heerlijk gereden met een maat van me, ik achterop en hij rijden. zon 100 km gereden was gewoon ff toeren rondom onze stad, toch erg lekker en die wind wen je wel aan naja vind het niet meer zo spannend achterop :P en ja dat het nou confortabel is wil ik niet zeggen maar je moet er wat voor over hebben :P laat ik dat nou hebben haha. zon mooide dag zonder regen wat wil je nog meer., daarna motor ff goed afgespoeld,, weet niet als er pekel ligt maar volgens mij is dat al weer week geleden. :) doei
 
kunst is dan om ontspannen te blijven en vooruit te blijven kijken. Verder kun je anticiperen door rare vlagen te verwachten in de buurt van vrachtwagens, viaducten en verandering van de omgeving (bosjes, gebouwen, etc)

Rijden met harde wind vindt ik wel gaaf. Maar idd voor je uitkijken. De ruimte en tijd nemen voor maneuvres en wat gas bewaren om te corrigeren.
 
je waagt je wel in het hol van de leeuw door hier meteen te melden dat je brommer rijdt ipv motor


als het hard waait dan alleen met de motor als het moet, dus niet voor de lol en ook niet als de auto een alternatief is. als het echt erg hard waait.... dan liever niet met de motor.

Heb daar een dijk van een ervaring mee. Mijn brommert (zo'n 250kg) en ikke erop (zo'n 120kg), ff op het einde van de middag nog gauw ff boodschappen doen. Was ervoor gewaarschuwd dat er een storm aan zat te komen. Zag die storm ook echt komen. Ikke nog denken, ff doortrekken, dan ben ik thuis voordat die storm losbarst. Dat ging dus goed....TOT.....ik op zo'n 100 meter + een bochtje (verkeerslichten) van huis was. Ik kom op die lichten aanrijden en ik krijg een blaasje.....niet meer te houden hé. Vol op de rijbaan voor tegemoetkomend verkeer(kwam gelukkig net even niets aan) om vervolgens (met een beetje tegensturen vanzelf) vervolgens weer een vreselijke zwieper de andere kant op te krijgen (reed dus net langs een breede poort) waardoor ik bijna over de andere voorsorteerstrook(ston gelukkig ook toevallig net niets) heen op de stoep terecht kwam. Toch een totaal gewichtje van bijna 400 kilo die gewoon totaal (bijna)van de weg geblazen werd. Ik kon ondanks alles overeind blijven, maar me rikketik voelde ik die 100 meter verderop nog steeds te keer gaan -O- . Wordt je niet echt vrolijk van :N , van dat soort geintjes(leert er wel motorbeheersing van krijgen :Y :P ).
 
Laatst bewerkt:
Rijden met harde wind vindt ik wel gaaf. Maar idd voor je uitkijken. De ruimte en tijd nemen voor maneuvres en wat gas bewaren om te corrigeren.

Moet zeggen....Ben ooit eens met windkracht 6 of zo (in het binnenland) met een CB350 over de maasvlakte gereden(als je bekend bent....vanaf de ECT, dus bijna achterin). Heb de hele vlakte gereden alsof ik een redelijk scherpe bocht naar rechts moest maken. Heel die pad tegen(de wind)hangen....Knap vermoeiend hoor :Y
 
Het meest vreemde met harde wind wat ik meegemaakt heb, bij harde wind, is een lange bocht naar rechts, waarbij ik het gehele stuk flink naar links hing. :P

O en de enige 2 andere motorrijders die ik tegenkwam staken netjes hun hand op :) En dat ben ik niet gewend van motoragenten B|
 
Met mijn semi-gekuipte fiets heb ik van wind vooral last wanneer ik in een bocht onder redelijke hellingshoek rij. Bij een rukwind(je) voelt het dan net alsof mijn voorwiel er vandoor gaat, en das niet fijn.
 
Ben gisterenavond ook naar huis gereden. Het ging wel, maar net... een heel stuk zijwind gehad en dan is 't toch een beetje oppassen.

Minder leuk was die tak tegen m'n kanis :( En de krassen op mijn vizier...
Vanavond mag het best wat minder waaien :)
 
net terug van een toertje van ong 100km .. bijna geen last gehad van de wind, alleszinds erg verminderd sinds gisteren :)

nu m'n duc'je es poetsen, want ie is niet om aan te zien ;(
 
ik zag vanacht op de autostrade ook iemand voorbij tuffen op de motor, aan de trage snelheid waarmee hij reed denk ik dat het niet zo aangenaam zal geweest zijn, aangezien het met de wagen al shaken was
 
Windkracht 7 is voor mij de grens. Combinatie van vlagen, regen en donker verergert de situatie. Zeker als je net niet hard genoeg rijdt om de druppels regen van je vizier af te houden.
 
Ik eehr... heb geen idee wat de hardste wind is geweest waarmee ik gereden heb. Ik moet wel zeggen, dat ik een paar keer peeen heb gescheten omdat ik van de ene naar de andere baan ben gewaaid...

Storm is keihard werken op de motor, dat weet ik wel. Iedere vrachtwagen is een uitdaging en soms is het gewoon prettiger om dan maar achter dat vrachtmachien te blijven O-)
 
Ik moet zeggen: Ik zie het tegenwoordig gewoon als een soort sport. Met de juiste techniek en dergelijke kost het natuurlijk extra inspanning, maar dat vind ik wel leuk. Het houdt je bezig onderweg. Voor mij valt "natuurinvloeden opvangen" in de zelfde categorie als een weggetje zoeken met onzinnig veel korte bochtjes: lekker sturen/werken om de machine te laten doen wat jij wilt. *D
 
ik vind het doodeng, maar blijf het wel doen, tot een bepaalde grens natuurlijk.

Heb bijna 3 maanden mijn rijbewijs en motor, en ben enige tijd geleden bij een afrit bijna de vangrail ingeblazen, dat deed me zo schrikken dat ik bijna was gestopt om iemand te bellen, maar bij tankstation even diep ingeademd en doorgereden.

Oudjaarsavond van Scheveningen naar Bergen op Zoom gereden, met gelukkig iemand voor mij die op de route lette, zodat ik vooral met het rijden bezig kon zijn. Al met al viel het redelijk mee, niet zo erg als een paar weken geleden, maar het zat toch niet helemaal comfortabel, en de truc? Ja, die is al vaker voorbij gekomen: zelf recht blijven zitten en je fiets mee laten bewegen/af laten schuinen als de wind dat 'wil' maar daar moet ik nog even aan toegeven :+ _O-

Maar ik blijf wel rijden, als het weer ineens omslaat als ik op pad ben en ik moet ook nog terug, wil ik wel weten wat ik moet doen :Y :)
 
Ik heb best veel gereden met harde wind en het valt best mee. Een stroomlijn op de motor maakt het ook niet echt lastiger of gevaarlijker. Een ruitje op het stuur kan mss wel riskant zijn bij rukwinden. Wel belangrijk is het gewicht van motor + bestuurder. Hoe lichter de combinatie, des te eerder heb je last van de wind.
Een soepele zithouding en anticiperen op windstoten langs vrachtwagens, obstakels enz. zijn ook belangrijk. Als je bijv. een vrachtwagen passeert en je wordt door het wegvallen van de zijwind er naar toe gezogen heb je de neiging om te corrigeren. Niet doen! Als je er namelijk voorbij bent wordt je weer opzij geblazen. Als je daarvoor gecorrigeerd had, loop je kans om dan in de berm of vangrails te raken. Als je niet corrigeerd wordt je vanzelf teruggeblazen naar de plek waar je eerst reed. (Voor de bijdehandjes: je moet natuurlijk niet tegen de vrachtwagen aan rijden.)
 
ik vind het doodeng, maar blijf het wel doen, tot een bepaalde grens natuurlijk.

Heb bijna 3 maanden mijn rijbewijs en motor, en ben enige tijd geleden bij een afrit bijna de vangrail ingeblazen, dat deed me zo schrikken dat ik bijna was gestopt om iemand te bellen, maar bij tankstation even diep ingeademd en doorgereden.

Oudjaarsavond van Scheveningen naar Bergen op Zoom gereden, met gelukkig iemand voor mij die op de route lette, zodat ik vooral met het rijden bezig kon zijn. Al met al viel het redelijk mee, niet zo erg als een paar weken geleden, maar het zat toch niet helemaal comfortabel, en de truc? Ja, die is al vaker voorbij gekomen: zelf recht blijven zitten en je fiets mee laten bewegen/af laten schuinen als de wind dat 'wil' maar daar moet ik nog even aan toegeven :+ _O-

Maar ik blijf wel rijden, als het weer ineens omslaat als ik op pad ben en ik moet ook nog terug, wil ik wel weten wat ik moet doen :Y :)
Damn Faithy, je begint ook al een echte motorveteraan te worden :}... Wat een verhaal.
 
ik vind het doodeng, maar blijf het wel doen, tot een bepaalde grens natuurlijk.

Heb bijna 3 maanden mijn rijbewijs en motor, en ben enige tijd geleden bij een afrit bijna de vangrail ingeblazen, dat deed me zo schrikken dat ik bijna was gestopt om iemand te bellen, maar bij tankstation even diep ingeademd en doorgereden.

Oudjaarsavond van Scheveningen naar Bergen op Zoom gereden, met gelukkig iemand voor mij die op de route lette, zodat ik vooral met het rijden bezig kon zijn. Al met al viel het redelijk mee, niet zo erg als een paar weken geleden, maar het zat toch niet helemaal comfortabel, en de truc? Ja, die is al vaker voorbij gekomen: zelf recht blijven zitten en je fiets mee laten bewegen/af laten schuinen als de wind dat 'wil' maar daar moet ik nog even aan toegeven :+ _O-

Maar ik blijf wel rijden, als het weer ineens omslaat als ik op pad ben en ik moet ook nog terug, wil ik wel weten wat ik moet doen :Y :)

Ik rij ook nog niet zo heel lang maar wel elke dag en natuurlijk op een niet zo nieuwe huis tuin en keuken fiets. Ik vond harde wind ook niet bepaald een feestje maar weet inmiddels dat t een stuk minder onaangenaam kan.

Heb een paar maanden geleden voor pak m beet 140 euri m'n slappe jap laten voorzien van wat steviger voorkant (nieuwe veren en olie) en ik moet zeggen dat dat m'n beste investering van 2006 is geweest. bijkomend voordeel: geen dribbelend wiel meer op slecht wegdek en geen dooie vingertjes meer.

Maar t blijft hoe dan ook oppassen met >6
 
Wel belangrijk is het gewicht van motor + bestuurder. Hoe lichter de combinatie, des te eerder heb je last van de wind.

Dat ben ik niet met je eens.. volgens mij is eerder de verhouding tussen het gewicht van de bestuurder en het gewicht van de motor bepalend. Een lichtere laat zich met veel minder rijder-input weer opvangen en wegens mindere massa-traagheid ook nog eens een stuk sneller corrigeren.

Als ik een vergelijk moet maken tussen twee van mijn eigen motoren (CB450 Nighthawk van ca.160 kilo en een FJ1200 van ca.280) dan geeft rijden bij harde wind bij beiden een heel andere gewaarwording:

De nighthawk reageert op ieder windvlaagje, maar laat zich direct en onmiddelijk opvangen, zeker met wat tegensturen. het gewiebel is welliswaar onrustig/even wennen, maar eea blijft volkomen controleerbaar, ook bij ècht harde wind.

De FJ "negeert" de lichtere vlagen veel meer door de eigen massatraagheid, maar gaat íe eenmaal dan is het wel "alle hens aan dek" om 'm weer in het gareel te krijgen...

Bij een constante harde wind kun je de FJ lekker scheef er tegen in hangen en merk je amper iets van de wind maaar bij vlagerige harde wind heeft íe een veel hogere "eng"-factor doordat iedere vlaag de illusie geeft dat je de controle verliest (wat overigens niet waar is, maar wel meer vraagt van de eigen zelfbeheersing)
 
Laatst bewerkt:
maar even een vraagje dus: je moet dus gaan hangen naar de kant waar de wind vandaan komt, en
stel dat de wind van links komt, dan hangt je motor dus zo ~~ \\ .

nu heb ik het gevoel dat terwijl ik dat doe en probeerte ' ontspannen ' de gehele onderkant naar rechts wil, en dus _ plat... :?

is dit iets wat maar 'zo lijkt' ? Of 'hang' ik dan verkeerd? :?
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan