STORM project! elektrisch rond de wereld in 80 dagen

MotoX

Die hard MF'er
16 aug 2003
571
16
's Hertogenbosch
Ik mocht deze week een kijkje nemen in de keuken van de TU Eindhoven, waar studenten bezig zijn met project STORM.
's Werelds eerste elektrische toermotor.

Het project is ook al eens vermeld in andere topics, maar nu konden de leden van het team ook een model op ware grootte laten zien, dus zijn ze alweer een stap verder.
De motor krijgt een innovatief oplaadsysteem en een spannend design.
En, bij elektrische voertuigen altijd een belangrijk topic: een range van 380 km

Het team van 28 studenten gaat in 2016 in 80 dagen rond de wereld racen om aan de hele wereld te laten zien waar elektrisch vervoer toe in staat is.

storm_s.jpg


Op de avond was ook te zien hoe ver ze al waren met de accu-packs, losse modules die snel uitwisselbaar zijn.

http://thunderacers.com/pics/storm/accus.jpg

Om het project te financieren is originele manier van crowdfunding gestart, je kunt dan een accu-cel of batterij "adopteren" (check hier voor info)
Tijdens de reis rond de wereld krijg je dan continu updates hoe jouw "cel" presteert. Een leuke manier dus om op de hoogte te blijven en word je ook nog onderdeel van dit gave project.
 
Zeker weer zo'n "helemaal elektrisch rond de wereld"*








*Aggregaat in meerijdende vrachtwagen om op te laden.
 
Zeker weer zo'n "helemaal elektrisch rond de wereld"*


*Aggregaat in meerijdende vrachtwagen om op te laden.

Ja, daar vroeg ik ook naar woensdag.
Een deel van de projectgroep is bezig met de hele logistiek van de operatie.
Uiteraard zit er een hele ondersteuningsgroep bij met volgwagens.
Deze volgwagens worden dan opgedeeld in groepen, een groep arriveert dan op de overnachtingslocatie, misschien al een a twee dagen van tevoren en kan daar vanuit het lokale netwerk de accu's alvast opladen.
Dit kan dus met zonne, wind, waterkracht of andere stroom.
Dan zijn de packs volgeladen als de motor aankomt.
De accupacks zijn namelijk snel te wisselen, op iedere pack zit ook een handgreep.
 
Interessant, het zou eigenlijk nog leuker zijn als 1 van de studenten zich hier zou melden om ons op de hoogte te houden.
Ik ben beroepsmatig continu met elektrisch rijden, batterijpakketten en New Energy Vehicles bezig en zal dit topic dan ook met bovengemiddelde interesse volgen.
 
Ja, daar vroeg ik ook naar woensdag.
Een deel van de projectgroep is bezig met de hele logistiek van de operatie.
Uiteraard zit er een hele ondersteuningsgroep bij met volgwagens.
Deze volgwagens worden dan opgedeeld in groepen, een groep arriveert dan op de overnachtingslocatie, misschien al een a twee dagen van tevoren en kan daar vanuit het lokale netwerk de accu's alvast opladen.
Dit kan dus met zonne, wind, waterkracht of andere stroom.
Dan zijn de packs volgeladen als de motor aankomt.
De accupacks zijn namelijk snel te wisselen, op iedere pack zit ook een handgreep.
Ja, dat zeg ik

"Het team van 28 studenten gaat in 2016 in 80 dagen rond de wereld racen om aan de hele wereld te laten zien waar elektrisch vervoer toe in staat is."

Of te wel, elektrisch is in staat om met een team van volgwagens de wereld rond te gaan.
Tja daar hoef je niemand van te overtuigen hoor.
 
Ja, dat zeg ik

"Het team van 28 studenten gaat in 2016 in 80 dagen rond de wereld racen om aan de hele wereld te laten zien waar elektrisch vervoer toe in staat is."

Of te wel, elektrisch is in staat om met een team van volgwagens de wereld rond te gaan.
Tja daar hoef je niemand van te overtuigen hoor.

Tja, dan hoef je dus Dakar ook niet meer te rijden, of een wegrace, die komen ook vaak aan, hebben ook servicetrucks stand-by... Het gaat toch ook om de nieuwe ontwikkelingendie eruit voortvloeien?
 
Het opladen van de accu's in de volgwagen is idd het hekel punt :X

Elektrisch de wereld rond omdat je genoeg stroom aan boord heb, of 's avonds je motor in plugt waar je slaapt en dan door kan rijden, zonder het opladen van reserve accu's in de volgwagen.

Dan word het pas interessant :+
 
Het opladen van de accu's in de volgwagen is idd het hekel punt :X

Elektrisch de wereld rond omdat je genoeg stroom aan boord heb, of 's avonds je motor in plugt waar je slaapt en dan door kan rijden, zonder het opladen van reserve accu's in de volgwagen.

Dan word het pas interessant :+

Je moet het meer zien als een proof of concept denk ik. Vooral op het punt van verwisselbare accu's.

De actie-radius komt aardig overeen met benzine toerbuffels, echter het ontbreekt aan een infrastructuur om elke 350 kilometers nieuwe accu's op te pikken. Daar voorzien de volgwagens nu in. Maar eigenlijk moet je dat buiten beschouwing laten.
 
Iedereen vergeet alleen even voor het gemak wat voor een voetprint die accu's die geproduceerd moeten worden achter laten :+

Als je het zo bekijkt valt het mee, maar het moet gewoon zoals tanken worden, of zoals die nieuwe accu's binnen 1 minuut opgeladen te worden :+

Ze zijn er alleen nog niet vergenoeg mee :P
 
Iedereen vergeet alleen even voor het gemak wat voor een voetprint die accu's die geproduceerd moeten worden achter laten :+

Als je het zo bekijkt valt het mee, maar het moet gewoon zoals tanken worden, of zoals die nieuwe accu's binnen 1 minuut opgeladen te worden :+

Ze zijn er alleen nog niet vergenoeg mee :P

accu ontwikkeling staat ook niet stil hé :P

er loopt wereldwijd heel veel parallel aan elkaar op dit vlak

Een project als Storm is weer een motivatie voor de doorontwikkeling van betere accu's
 
Ze zijn er alleen nog niet vergenoeg mee :P

Maar het gaat rap!, twee jaar geleden reed ik met een elektrische motor nog geen 60 km ver, daarna moest ie 9 uur aan de lader. Nu rij ik ritten tot 130 km met m'n 2014 Brammo, die daarna in 3,5 uur weer vol is.
Ik rij nog maar 10% van mn kilometers (3000km)met mn fosiele brandstof motor, kom dus haast nooit meer bij de pomp.
De ontwikkelingen gaan dus erg snel en mensen die hun geld verdienen met benzine verkopen, zullen zich toch moeten gaan beraden.
Project Storm helpt mee Electrobikes te ontwikkelen
 
Mijn auto (Saab...) is een automaat en dat bevalt me zeer goed voor de normale ritten enzo, maar op mijn motor blijf ik het toch wel leuk vinden om te schakelen en dat mis je toch met het elektrisch rijden volgens mij.
 
Mijn auto (Saab...) is een automaat en dat bevalt me zeer goed voor de normale ritten enzo, maar op mijn motor blijf ik het toch wel leuk vinden om te schakelen en dat mis je toch met het elektrisch rijden volgens mij.

Mijn Brammo Empulse heeft 6 versnellingen hoor
 
Interessant, het zou eigenlijk nog leuker zijn als 1 van de studenten zich hier zou melden om ons op de hoogte te houden.
Ik ben beroepsmatig continu met elektrisch rijden, batterijpakketten en New Energy Vehicles bezig en zal dit topic dan ook met bovengemiddelde interesse volgen.

Dan zal ik me maar even melden he ;)

Ik werk in elk geval mee aan dit project als deel van mijn schakeljaar voordat ik aan mijn master kan beginnen. Ik ben er dus pas ongeveer 10 weken geleden bijgekomen en zal over 10 weken ook weer weg zijn (alhoewel ik het wel blijf volgen en ook nog wel beschikbaar zal blijven als ze me nodig hebben, maar mijn master gaat voor). Alle details van hoe de reis gaat verlopen ken ik dus niet, maar ik zit in het technisch team en werk aan de voorophanging van de motor.

Ik vroeg me al af wanneer er hier iets over STORM zou komen, ik heb zelf niks gepost omdat het dan weer zo opgedrongen over komt, maar ben blij dat er toch wel wat mensen interesse hebben in het project.

Vragen etc wil ik best wel beantwoorden, maar ik moet wel even checken hoeveel ik vrij kan geven aangezien ik een NDA heb moeten ondertekenen (zit nog wel wat nieuwe techniek in etc). Het rijdende prototype staat in elk geval gepland voor begin juli.
 
Je werkt aan de voorkant van de fiets zeg je, dan kun je vast wel iets meer vertellen over de Hossack.
Waar laat je die maken bijvoorbeeld? Of wordt deze zelf gemaakt? Ik heb het dan voornamelijk over alle stuurdelen, de gewrichten en verbindingen naar de vork toe.

Weet je toevallig ook welke motorcontroller er wordt gebruikt? Of ontwikkelen jullie zelf iets?
Zelfde vraag geld voor het BMS en voor de Emotor, ik zie een mooi plaatje van de Emotor, het lijkt een Enstroj motor, is dat zo of is het alleen een gecopieerd plaatje?
 
Laatst bewerkt:
De wishbones worden door mij ontworpen, getekend en doorgerekend. Deze worden daarna door een extern bedrijf voor ons geproduceerd volgens onze specificaties. Dit geldt ook voor de meeste andere onderdelen van de voorophanging (en eigenlijk wel van de gehele motor).

De motor zou ik zo gauw niet kunnen vertellen, ik weet daar namelijk niet zo veel van af. Ik heb het even nagevraagd (en ook meteen even gevraagd wat ik allemaal wel en niet mag vertellen), maar daar heb ik nog niks op gehoord. Mijn excuses dus voor de vage reactie, ik hoop binnenkort wat meer te kunnen vertellen.
 
Niet om te zeiken ofzo, maar met elke elektrische motor kan ik de wereld rond, mits het convooi dat met me mee rijdt genoeg volle accu's bij zich heeft. Kwestie van een simpele stekker verbinding om de lege los te koppelen en een volle aan te sluiten.

Wat maakt dit project dan zo speciaal?
 
Als het zo makkelijk was, zou het dan niet veel vaker gedaan worden? Elektrische motor fietsen staan nog in de kinder schoenen, de levens duur en betrouwbaarheid moet nog bewezen worden. Dat doe je door dit soort dingen.
Dat er een groot convoi mee gaat is helaas onvermijdelijk.
 
Dat klopt, en als je genoeg tijd had kon je ook op de fiets de wereld rond, of kruipend. Of waarom zou je het überhaupt doen als je ook gewoon een vliegtuig kunt pakken en dan in 2 dagen klaar bent? Het gaat er niet om dat het met een ander voertuig ook zou kunnen.

Je zegt het goed, als er maar genoeg accu's meegaan haal je het wel op je normale elektrische motor. Je kunt dan wel fijn elke 150 km gaan stoppen om ze te wisselen. Ook met dat wisselen wens ik je dan veel succes, het zijn meestal niet de meest makkelijk bereikbare onderdelen.
Deze motorfiets kan straks zo'n 400km rijden zonder te moeten stoppen, iets wat ik met mijn benzinemotor nog niet eens zal halen. Ook zijn de accupacks zo gemaakt dat ze zeer eenvoudig en snel te wisselen zijn, waardoor je bij een stop niet veel langer bezig bent dan wanneer je aan een pomp zou staan tanken (opladen met een stekker is uiteraard ook nog gewoon mogelijk). Ook kun je kiezen om een deel van de accu's eruit te laten en zo een lichtere motor te krijgen. Hierdoor heb je uiteindelijk een elektrische motorfiets die ook voor langere stukken gebruikt kan worden ipv alleen korte stukjes. Probeer maar eens vanaf Limburg naar Groningen te krijgen met een standaard elektrische motor, dan kom je halverwege aan het stopcontact te staan. Het meedoen aan de race zal bewijzen dat de motor ook echt een gebruiksvoertuig is en niet maar een mooi plaatje in een motorblad. De afstand die ze zullen afleggen zal aantonen dat de motor ook werkelijk gebruikt kan worden voor dagelijks vervoer.
 
Mooi initiatief!

En de hulpwagen met accu's is natuurlijk gewoon een vervanging van de infrastructuur die er ongetwijfeld gaat komen.
En dan laat je zien dat je actieradius vergelijkbaar is met die van een verbrandingsmotormotor. De infrastructuur voor accu's zal dus ook vergelijkbaar kunnen zijn met de huidige tanstationdekking.
 
Dat klopt, en als je genoeg tijd had kon je ook op de fiets de wereld rond, of kruipend. Of waarom zou je het überhaupt doen als je ook gewoon een vliegtuig kunt pakken en dan in 2 dagen klaar bent? Het gaat er niet om dat het met een ander voertuig ook zou kunnen.

Je zegt het goed, als er maar genoeg accu's meegaan haal je het wel op je normale elektrische motor. Je kunt dan wel fijn elke 150 km gaan stoppen om ze te wisselen. Ook met dat wisselen wens ik je dan veel succes, het zijn meestal niet de meest makkelijk bereikbare onderdelen.
Deze motorfiets kan straks zo'n 400km rijden zonder te moeten stoppen, iets wat ik met mijn benzinemotor nog niet eens zal halen. Ook zijn de accupacks zo gemaakt dat ze zeer eenvoudig en snel te wisselen zijn, waardoor je bij een stop niet veel langer bezig bent dan wanneer je aan een pomp zou staan tanken (opladen met een stekker is uiteraard ook nog gewoon mogelijk). Ook kun je kiezen om een deel van de accu's eruit te laten en zo een lichtere motor te krijgen. Hierdoor heb je uiteindelijk een elektrische motorfiets die ook voor langere stukken gebruikt kan worden ipv alleen korte stukjes. Probeer maar eens vanaf Limburg naar Groningen te krijgen met een standaard elektrische motor, dan kom je halverwege aan het stopcontact te staan. Het meedoen aan de race zal bewijzen dat de motor ook echt een gebruiksvoertuig is en niet maar een mooi plaatje in een motorblad. De afstand die ze zullen afleggen zal aantonen dat de motor ook werkelijk gebruikt kan worden voor dagelijks vervoer.

Ik haal 750 km uit 1 tank als het moet... ok ik ga zwijgen, leuk project!
 
Terug
Bovenaan Onderaan