Stormtroopers! VTR1000F topic deel 14

Mannen,

Als ik dit beter in het technische gedeelte van het topic zou moeten posten, zeg het maar..
Ik kan wat advies gebruiken:
3 weken geleden stond het luchtfilter huis/en oliecarter vol met benzine, als gevolg van vast zittende vlotters en een benzinekraan die doorliep.
Ik heb toen 9 liter olie gemengd met benzine afgetapt, de carburateurs zijn gereinigd en gereviseerd met nieuwe naalden/pakkingen etc.
De olie is ververst, carburateurs weer geïnstalleerd, het loopt prima! gaat als een kogel.

Echter na een minuut of vijf rijden gisteren begint de voorste carburateur uitwendig te lekken.
Toen ik het luchtfilterhuis verwijderde, (motor uit) kwam er een geblaas uit de voorste carburateur, de achterste is netjes stil en spuit niet door in de inlaat kelk.
De voorste blijkt ook benzine door te spuiten, is dit normaal, en zo nee waar kan dit aan liggen?

zie filmpje vanaf 0,42 lift ik met een schroevendraaier om het allemaal iets meer zichtbaarder te maken.

Groet Niels :)
 
Dan sluit naar mijn idee de vlotternaald niet af. Beweegt de vlotter zelf wel soepel, is deze niet lek bijvoorbeeld? Als deze blijft hangen sluit de vlotternaald ook niet af.
 
Ik ga dat even controleren vandaag, zelf denk ik dat de carburateurs en naalden goed zijn, ik heb erg veel vertrouwen in de zaak waar mijn carburateurs zijn geweest voor revisie.
Bedankt voor de tip!
 
Je tank/brandstof kraan werkt op vacuüm. In principe zou er op een gegeven moment geen brandstof meer moeten doorlopen als de motor uiteraard niet loopt. Brandstof slangen lopen eerst leeg als de vlotternaald niet afsluit en dan moet het stoppen.
 
Je tank/brandstof kraan werkt op vacuüm. In principe zou er op een gegeven moment geen brandstof meer moeten doorlopen als de motor uiteraard niet loopt. Brandstof slangen lopen eerst leeg als de vlotternaald niet afsluit en dan moet het stoppen.
Klopt. Maar vlgs. mij ligt dit aan het bouwjaar. Als je een 2001 of jonger hebt 19L tank, aparte vacuümklep/ membraan (achter de tank) lek is, dan stroomt benzine via de vacuümslang je inlaat in.
 
Dat zeg ik, als er brandstof blijft lopen dan is er idd meer aan de hand dan een vlotternaald welke niet afsluit.
 
Dat zeg ik, als er brandstof blijft lopen dan is er idd meer aan de hand dan een vlotternaald welke niet afsluit.
Bij mij was het filterpijpje wat in de tank zelf zit verpulverd. Stukjes filter zaten in de brandstofklep en vlotterbakken. Als er een stukje filtergaas/kunststof blijft steken, heb je dit ‘gezeik’....
 
Hoe kan zoiets verpulveren vraag ik mij dan af. Is het sinds E10 ontstaan of is dat al voor de E10 periode Maarten?
 
Dat soort delen mogen niet verpulveren, echter..
Mijn vtr van 97, met alle respect is dus al 23 jaar oud, benzine is agressiever goed dan men soms denkt..het oplossen van sommige materialen na al die jaren verbaast me niet veel.
Dat de vlotterbakken en carburators van mijn VTR 100% schoon zijn is zeker, ik ga kijken of alle slangen juist zijn aangesloten, als ik mijn eigen filmpje bekijk lijkt het haast alsof er (lucht)druk op de carburator komt te staan..maar goed er zijn geen slangen die overdruk geven m.u.v. die van de carter ventilatie.

helaas heb ik een erg drukke agenda, ik ben bang pas volgende week de carburators te kunnen bestuderen, ik houd jullie op de hoogte als ik iets noemenswaardig aantref. :)
 
Ik zou eerst de werking van de brandstofkraan controleren. Als je alle slangen van de kraan afhaald mag er nergens brandstof uitlopen.
 
Wat de oorzaak is? Ik weet het niet. Zie hierover veel E10 discussies voorbijkomen, dus daar waag ik me niet aan 🍿. Feit: bij mijn ‘01 dus wel het geval. Mag het voorkomen: neen! Maargoed, ben blij dat ik er per toeval achterkwam. Die van mij had n deuk in de tank, dus alles draf/druit, en zodoende kwam ik dit rare defect dus tegen. Omdat de zaak toch open lag, gelijk de vacuümkraan aangepakt, carb’s opengehaald, alleen spijt dat ik mn stationairsproeiers niet voor de std versies toen heb vervangen, binnenkort maar....
 
Zijn de verkeerde maat sproeiers gemonteerd ?
Onderin lopen ze vaak arm, dus als er nu grotere inzitten zou ik ze laten. Zeker ook als de fiets misschien op een bank is afgesteld.
 
Hi Basman, ja dat weet ik dus niet. Niet op gelet qua sproeiermaat tijdens t schoonmaken. Alleen gekeken of ze open waren meer niet. Freriks bevestigde dat er een dyno-stage kit inzat bij het afstellen, hij zag dat oa aan de gasnaalden. Vervolgens zei hij dat hij mooi op deel- last en vollast liep, alleen stationair nu juist te rijk. Hij kon dit niet verder kon bijregelen met de mengsel-regelschroeven. Dus ja, dilemma.... ik denk idd maar laat zo. Hij loopt verder als n 🚀 echt!
 
Gewoon zo laten dan maar, waarschijnlijk word hij wat meer zenuwachtig als hij onderin wat minder rijk gaat lopen. Soort van gas aan/uit reactie krijg je dan. Dat was bij mij eerst ook maar heb op advies van fredriks de naalden iets omhoog gezet en dat scheelde voor mijn gevoel precies wat de vtr nodig had.
 
Ik zou eerst de werking van de brandstofkraan controleren. Als je alle slangen van de kraan afhaald mag er nergens brandstof uitlopen.
Goedemorgen Basman,

Was dit een tip naar mij toe of richting Maarten?
Zelf heb ik twee weken geleden de benzine kraan gereviseerd, zou goed moeten zijn, maar nogmaals controleren op dichtheid met slangen er af kan geen kwaad.
 
Laatst bewerkt:
Was in het algemeen, dus ook voor u:).
Als er grote hoeveelheden brandstof blijft lopen zou ik van tank tot carbs controleren. Zo sluit je uit en sla je niets over. Maar ben benieuwd naar het euvel nvoskuijl.
 
Was in het algemeen, dus ook voor u:).
Als er grote hoeveelheden brandstof blijft lopen zou ik van tank tot carbs controleren. Zo sluit je uit en sla je niets over.
Dankjewel Bas, ik lees van jou kant veel handige VTR tips en technische info, daar heb ik wel wat aan :)

Tijdens mijn laatste proefrit werd er nog naar mij getoeterd en men maakte "stinkt" gebaar, een hoop blauwe rook uit mijn uitlaten :(
Luchtfilterhuis nadien gecontroleerd, is helemaal schoon, dus het is denk ik geen olie die via de carter ventilatie de verbrandingsruimte binnen komt .
De VTR heeft een minuutje ofzo gedraaid met 9-liter in het carter (mengsel van benzine en olie) hopelijk heeft dit niet de zuigerveren gesloopt.
De blauwe rook is alleen maar met een warme motor, na circa tien minuten draaien.. bij koude motor nul blauwe rook.
 
Dankjewel, wil er wel bij zeggen dat ik lang niet alles weet en er ook welleens naast zit.
 
Als het probleem met brandstof is opgelost ben ik benieuwd in hoeverre je olieverbruik hebt. Kans dat je hoonpatroon deels weg is, kleprubbers kapot. Gare lagers door de te dunne smering. Wellicht lekkages aan keringen van uitgaande assen of drukstift vd koppeling.
Glijlagers van de nokkenassen versleten. 9 liter is minstens 2x zoveel, dus das redelijk fataal lijkt mij.
 
Laatst bewerkt:
Als het probleem met brandstof is opgelost ben ik benieuwd in hoeverre je olieverbruik hebt. Kans dat je hoonpatroon deels weg is, kleprubbers kapot. Gare lagers door de te dunne smering. Wellicht lekkages aan keringen van uitgaande assen of drukstift vd koppeling.
Glijlagers van de nokkenassen versleten. 9 liter is minstens 2x zoveel, dus das redelijk fataal lijkt mij.
we gaan het beleven,...De motor heeft niet lang gedraaid (dertig seconden-max 1 minuut) in die hoedanigheid... die combinatie van olie met benzine..
In het ergste geval zal de VTR weer in de aanbieding gaan haha.
Voor alsnog geen enkele uitwendige lekkage van olie, en ook rijdt ze nog als een speer, super snel :)
 
Hallo heren, gelukkig nieuwjaar voor alle VTR rijders 😄
Vraagje... past 190/50/17 op het achterwiel van een VTR 1000 F ? Ik heb er nu een 180 / 55 op en ik kreeg een andere band aangeboden online voor een goede prijs.

groet Niels
 
Beste wensen allemaal! Hopen dat we een meeting kunnen houden komend voorjaar/zomer!

Past, maar het is krap. Misschien dat ie net aanloopt tegen de kettenbeschermer maar dan kan je zo een stukje uitzagen.
Komt de rij-eigenschappen overigens niet ten goede maar smoelt wel goed
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan