Stotteren Bandit 600N

Niens

Die hard MF'er
28 jan 2007
454
0
De situatie is als volgt ;

Vandaag lekker stukje gereden, eerst rustig warm gereden en daarna lekker doorgereden!Vervolgens een vriend van me opgehaald en achterop de motor meegenomen om een middagje te toeren..
Op een gegeven moment begon m'n motor te stotteren bij de 3000 rpm, ik hoorde het via de uitlaat. Het leek net alsof er geen ''zuivere'' ontbranding plaatsvind, dit alleen tot de 4000/4500 rpm. Boven de 5000 rpm komt er weer een zuiver geluidje uit de uitlaat en rijdt de motor weer zoals hij zou moeten.
In de periode tussen de 3000 en 4500 rpm stotterd de motor enigzins, alsof ie niet genoeg brandstof krijgt, hij komt ook moeilijker op toeren.

Er zit nog garantie op de motor, maar ik heb er nog niet eerder last van gehad!Het motorblok was goed heet toen het me opviel.
Morgen dus maar even naar de dealer rijden lijkt me zo. Iemand een idee wat er mis kan zijn?Of andere suggesties?

M'n Bandit is van '97 en heeft 24500km op de teller staan!

Wees gegroet!
Ernest
 
Nee, de tank is meer dan de helft gevuld..En de benzinekraan staat gewoon op ''ON''.
En klopt, als je tank zo goed als leeg is krijg je hetzelfde effect als wat ik nu heb..
 
Als je garantie hebt, gewoon lekker terug brengen, uitleggen en de experts de diagnose laten stellen.
(zou ik doen tenminste..., nee dat is niet waar... ik zou de bougies eruit halen om te kijken of die niet op zijn.... had mijn CX ook... heel handig als je opvakantie bent in tsjechie zonder bougiesleutel of reserve bougies en dan dat krijgt.....mijne ging inhouden bij 5000 rpm, alles gecontroleerd, op de bougies na.... toch een sleutel weten te vinden en ja hoor gaar.)
 
Okey, dat is op zich een goed plan! Ik heb namelijk sinds vrijdag nieuwe bougies liggen, die wou ik morgenavond even verwisselen!

Even de carburateurs laten vollopen dmv ''pri'' stand? En dan in de pri-stand starten?Of gewoon even in pri laten staan en dan starten in de ''on'' stand?
 
Okey, dat is op zich een goed plan! Ik heb namelijk sinds vrijdag nieuwe bougies liggen, die wou ik morgenavond even verwisselen!

Even de carburateurs laten vollopen dmv ''pri'' stand? En dan in de pri-stand starten?Of gewoon even in pri laten staan en dan starten in de ''on'' stand?


Pri staat voor PRIME en betekend niets meer of minder dan VOL OPEN... (als je hem op "on" zet bepaald het vacuum van je carbs of je de kraan open zet, daar wil nog wel eens een vuiltje tussen komen. ) Bij PRI staat de kraan gewoon vol open, er loopt dus ongeacht een door het draaien van de motor gecreeerd vacuum.
 
Mooi, ik bel vanmiddag eerst even naar de dealer om er vervolgens na het werk
even naartoe te rijden.
Maar zou het kunnen zijn dat die problemen ontstaan bij een heet blok?Want ik heb het gisteren de eerste 50km niet gemerkt...

Ben benieuwd wat de dealer te zeggen heeft! Of is het verstandiger om er eerst nieuwe bougies in te zetten?

Alvast bedankt voor de reactie!
 
Okey, dat is op zich een goed plan! Ik heb namelijk sinds vrijdag nieuwe bougies liggen, die wou ik morgenavond even verwisselen!

Even de carburateurs laten vollopen dmv ''pri'' stand? En dan in de pri-stand starten?Of gewoon even in pri laten staan en dan starten in de ''on'' stand?
gewoon op ON starten dan op PRI. mag ook PRI starten.
alleen niet de de kraan op PRI laten staan als de motor niet draaid. dan verzuipt ie.

let op b6 bougies zijn met dubbele massa elektrode!!!!
 
Dubbele wat wie? Ik heb gewoon de standaardbougies uit het handboek van 'Haynes' ( of hoe heet die gast gehaald.. en die besteld! Die NGK CR9 bougies zijn dat als ik me niet vergis..

De dealer vertelde me ( via de telefoon ) dat het waarschijnlijk een kapotte bougie is, maar het kan ook aan de kleppen liggen!
Dus vanavond even bougies ( hopelijk de goede ) er in plaatsen en de kleppen speling controleren!

Goed plan?
 
Had ook pas van die stotteringen bij bepaalde toerentallen op m`n GS850, heb de benzinekraan op res gezet toen was het stotteren bijna weg , tankfilter nagekeken deze was zuiver , tankontluchting was ook aanwezig ,ook de vlotters af getapt zat geen vuil in , uiteindelijk bleek de benzinekraan vervuilt te wezen .
Deze gekuist en sindsdien loopt de motor weer goed.
 
Laatst bewerkt:
Jep, net nieuwe bougies erin gezet.. geen resultaat! Motor start soms echt met moeite zonder choke, ook al istie warm..
Het blok stinkt ook af en toe echt naar benzine, bijna een walm als het ware..

Morgenvroeg even naar de dealer, vandaag geen tijd ivm werk.
 
Jep, net nieuwe bougies erin gezet.. geen resultaat! Motor start soms echt met moeite zonder choke, ook al istie warm..
Het blok stinkt ook af en toe echt naar benzine, bijna een walm als het ware..

Morgenvroeg even naar de dealer, vandaag geen tijd ivm werk.

dan zal er waarschijnlijk 1 of alle carburateurs verzuipen doordat mogelijk vlotternaald(-en) niet goed afsluiten.

btw laat ff weten wat de ookzaak was.
 
Laatst bewerkt:
Goed, vanmorgen naar de dealer gegaan, gisterenavond nieuwe bougies erin gezet.
Tijdens de rit naar de dealer bleef de motor haperen/stotteren.

Bij de dealer aangekomen heeft een monteur er een stukje op gereden, met bevestiging van mijn problemen.
Na een kwartiert kwam hij terug met m'n motor met de mededeling dat hij er één nieuwe bougie in heeft gezet. De motor deed het weer...???
Ja hoor, hij liep weer lekker..Maar na 25 kilometer weer hetzelfde probleem, haperen/stotteren!

Thuis aangekomen gebeld naar de dealer met het nieuws dat de problemen niet verholpen zijn... Ik kan de motor pas vrijdag brengen, ivm m'n studie.

De garantie verloopt op 10 juli aanstaande..:S! Problemen? Of gaat het goed komen?
Ik heb de brief die ik naar de dealer stuur al klaar liggen, in deze brief staat duidelijk wat de problemen zijn en wat de situatie is. Ook dat ik er van uit ga dat de problemen verholpen worden, mede omdat ze het blijkbaar erg druk hebben in de werkplaats...


Iemand nog tips of suggesties?
Ik reageer trouwens zelf het vaakst op m'n onderwerp :P
 
De garantie verloopt op 10 juli aanstaande..:S! Problemen? Of gaat het goed komen?

komt goed. je hebt binnen de garantie periode een garantie reparatie geclaimt en die moet goed uitgevoerd worden zoniet dan moet men dit wel doen ook al is de garantie periode voorbij. er bestaat ook zoiets als garantie op reparaties.
je moet ze wel de gelegenheid geven om het probleem teverhelpen.
 
Vandaag teruggereden naar de dealer, deze vertelde me dat het toch waarschijnlijk aan de carburateurs ligt. Ze zijn vuil, of ze moeten synchroon gesteld worden. Vandaag 100km gereden en eigenlijk nergens last van gehad.. de motor loopt stationair niet geheel zuiver, maar wil toch binnenkort even de kleppenspeling controleren.

M'n motor hoeft eigenlijk pas over 3000km een grote beurt, maar valt dit synchroon stellen onder garantie?
 
Carburateurs bevroren :+ Bandit kwaaltje. :P

Maar ff serieus, kan ook een bobine zijn.
Die van mij weigert op 1 cylinder tussen de 1.800 en 2.400 Rpm.
Dus met stevig optrekken heb ik nergens last van, zit er een auto voor.... :X
 
Vandaag teruggereden naar de dealer, deze vertelde me dat het toch waarschijnlijk aan de carburateurs ligt. Ze zijn vuil, of ze moeten synchroon gesteld worden. Vandaag 100km gereden en eigenlijk nergens last van gehad.. de motor loopt stationair niet geheel zuiver, maar wil toch binnenkort even de kleppenspeling controleren.

M'n motor hoeft eigenlijk pas over 3000km een grote beurt, maar valt dit synchroon stellen onder garantie?


...als dit niet is afgesproken valt't niet onder de garantie helaas!...
Maar ik verdenk idd de afstelling v/d carbs als 1ste.....
 
Terug
Bovenaan Onderaan