Stotteren bij warme motor

5 sep 2019
172
31
Oldemarkt
Goedemiddag!

Ik heb sinds 2 maanden een Honda shadow 600 uit 1994.
Eerst reed hij super, niks aan de hand. Maar sinds een korte tijd begint hij te haperen en stotteren wanneer de motor warm is.. Vooral als ik een dot gas geef stottert en sputtert die dan..

Laatst viel die ook 2x uit, startte daarna wel makkelijk..

Met een koude motor is er niks aan de hand, wel is het zo dat wanneer hij koud is gestart en ik dan gas geef, hij direct uitvalt. Even wachten en dan is er niks aan de hand..
 
denk://www.google.nl/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=&ved=2ahUKEwj5tvzS1ZLrAhViMOwKHVFgC5cQFjAEegQICRAB&url=https%3A%2F%2Fchristielle-kart.webnode.nl%2Fcarburateur%2F&usg=AOvVaw2HguQpvJuYlxTg99LsIDzH
lees dit schrijven even goed door .
Denk zelf dat er te veel aandacht gaat naar benzine probleem
sta eens stil bij elektrisch priobleem .
slecht contact bv
of pickup doet zijn werk niet als deze warm wordt
kan ook bobine of elektronische ontsteking
 
denk://www.google.nl/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=&ved=2ahUKEwj5tvzS1ZLrAhViMOwKHVFgC5cQFjAEegQICRAB&url=https%3A%2F%2Fchristielle-kart.webnode.nl%2Fcarburateur%2F&usg=AOvVaw2HguQpvJuYlxTg99LsIDzH
lees dit schrijven even goed door .
Denk zelf dat er te veel aandacht gaat naar benzine probleem
sta eens stil bij elektrisch priobleem .
slecht contact bv
of pickup doet zijn werk niet als deze warm wordt
kan ook bobine of elektronische ontsteking
Ik gok toch de pulsgenerator, maar benzinetoevoer moet wel OK zijn. Stap voor stap benaderen, en checken: Heb ik wel een vonk? Heb ik wel een juiste brandstoftoevoer? Werkt de choke wel? (immers, choken maakt weinig verschil, maar dat zou juist wel moeten!)
 
Ik heb een vonk op alle 4 de doppen. Ik zag wel, maar het kan aan mijn liggen, dat er soms 1 vonk word over geslagen. Althans, zo leek het. Het was immers nog steeds erg licht buiten..

Ik ga vandaag meer mijn best doen haha, ook de boel eens even doormeten..
 
Laatst bewerkt:
Update:

Gisteren heb ik de kraan gecheckt, die werkt prima.
Daarna heb ik even de bobines doorgemeten en die waren beide ook prima. Wel zag ik bij 1 bobine dat de contactpunten van de primaire kant wat viezig waren; licht opgeschuurd met p400.

Ik ben gaan rijden om te kijken of het wat hielp, nu het volgende;

Bij stationair lopen langzaam gas geopend, geen probleem. Wanneer ik heel snel het gas opende viel die bijna uit telkens.
Ik heb gekeken tijdens het rijden of choken verschil maakte, toen de motor nog koud was en stationair liep heb ik de choke er op proberen te doen, maar dan viel hij uit.
Dit heb ik 3x geprobeerd. Dus choke ingedrukt en ik ben gaan rijden (rondje van +/- 12km). Ik heb nergens last van gehad, geen gestotter, helemaal niks..
En ik reed op bedrijfsremperatuur..


Tussendoor nog een paar keer choke tijdens langzaam rijden, voelde dan een kleine stotter, maar kon wel door.

Daarna was ik te nat van het zweet om verder te gaan haha. Niet normaal meer, deze temperaturen.. Haha
 
Laatst bewerkt:
Vandaag een flinke ronde gereden, wat mij op is gevallen is dat die gewoon af en toe stotterd, meestal rond de 80 graden, maar ook wel eens met 90/100 graden.. Maar in de 90 km van vandaag 2 of 3 keer stotter buien..
 
Als je het licht uit doet, wordt het stotteren dan even minder?
Oftwel, is de laderij i.o.?
Laderij is verder in orde. Heb de stator al doorgemeten. Ook verneem ik geen verschillen mer licht aan/uit.
Verder heb hem vandaag mee naar mijn werk gehad, kon niet anders.. Maar ik had vanmorgen vroeg 1x een stottertje, maar dat is het. Terugweg geen enkel probleem gehad..
Echt vreemd..
 
Twee bougies wit, twee koffiekleur. Koffie is goed. Wit is niet goed. Die twee witte bougies ontsteken niet of er komt geen mengsel in de cilinders waardoor er geen ontbranding/explosie is, anders waren ze niet wit. Wit is schoon, is niet goed.
Ben geen expert maar wit is fout.
 
Twee bougies wit, twee koffiekleur. Koffie is goed. Wit is niet goed. Die twee witte bougies ontsteken niet of er komt geen mengsel in de cilinders waardoor er geen ontbranding/explosie is, anders waren ze niet wit. Wit is schoon, is niet goed.
Ben geen expert maar wit is fout.
Dan is het misschien fout gegaan met de foto, ze waren allemaal hetzelfde qua kleur namelijk!
 
Ik zag op een honda shadow-forum wat suggesties dat het relais van je brandstofpomp slecht zou kunnen zijn, zou je kunnen testen met een bypass en een schakelaar. Als hij dan gaat stotteren zet je de schakelaar om en bypass je het relais. Als het stotteren dan stopt is je relais slecht. Wel met verstand gaan knutselen aan electrickery uiteraard..

Verder zag ik nog 2 heren waarbij het stotteren veroorzaakt werd door te lage spanning; kun je de laadspanning eens meten? Ik lees wat verschillende dingen ten aanzien van wat voor de shadow gezond is.. maar stationair zou je in elk geval 13+ volt moeten krijgen, met een beetje toeren wel richting 13,8v/14v. Aansluitingen op je accu had je al gecontroleerd als ik me goed herinner.. Anders die ook checken.

Tot slot: heb je nog andere verbruikers? Extra lampen, altijd je grootlicht aan, telefoon/nav-opladers, handvatverwarming(hoewel het daar nu echt te heet voor is :') ) etc?
 
En, ben je nog wat wijzer geworden Jimmy?
Zeker, het lag waarschijnlijk aan slechte contacten bij de achterste bobine. Zag dat ze erg vies waren en heb ze schoon gemaakt. Daarna geen problemen meer gehad.

Sorry voor de late reactie iedereen, iedereen nogmaals bedankt voor alle hulp!
 
Terug
Bovenaan Onderaan