Stotteren GSX-R 750 na filerijden

TTeun

MF veteraan
26 nov 2001
2.167
0
thuis
Mijn GSX-R 750, bouwjaar 1997, dus nog met carbs, gaat steeds beroerd lopen als ik een stuk langzaam tussen de file door heb gereden. Als ik dan het gas weer open kan draaien, begint hij eerst te stotteren en slaat soms bijna af, waarna hij weer normaal gaat lopen. Ook slaat hij af als ik na een stuk filerijden stil ga staan, en moet ik erg veel toeren maken om fatsoenlijk bij het stoplicht weg te komen. Als ik b.v. op zondagmiddag een leuk stuk ga rijden, heb ik nergens last van. De dealer heeft al het één en ander geprobeerd, maar tot nu toe zonder resultaat. Nu gaan waarschijnlijk de carbs van een andere GSX-R op de mijne zetten, om te kijken of het daar aan ligt, maar ze weten nog niet echt goed waar het aan kan liggen.

Iemand hier nog een idee :?
 
hallo collega gsxr-retje,

wat ik denk is dat je je benzine kraan even moet controleren.
kijk ook even of er geen knik in de slangen zitten vanaf je kraan naar de carbs.
aangezien er bij jou een vacuumkraan op zit, probeer het eens in de pri stand
onder het rijden.
zo ja werkt dit, dan moet je even je kraan schoonmaken en ook het vacuumslangetje
controleren op scheurtjes.
kijk ook de ingang op de kraan van dit slangetje na op (vuil).

ps. als je vol gas geeft is de zuigkracht sneller en groter van je vacuumslang,
dus je membraam in de bezinekraan gaat meer open. als je langzaam rijd is dit
vanzelf minder, maar bij jou dus net te weinig.

dit was het denk ik. groeten Arno O-)
 
hallo collega gsxr-retje,

wat ik denk is dat je je benzine kraan even moet controleren.
kijk ook even of er geen knik in de slangen zitten vanaf je kraan naar de carbs.
aangezien er bij jou een vacuumkraan op zit, probeer het eens in de pri stand
onder het rijden.
zo ja werkt dit, dan moet je even je kraan schoonmaken en ook het vacuumslangetje
controleren op scheurtjes.
kijk ook de ingang op de kraan van dit slangetje na op (vuil).

ps. als je vol gas geeft is de zuigkracht sneller en groter van je vacuumslang,
dus je membraam in de bezinekraan gaat meer open. als je langzaam rijd is dit
vanzelf minder, maar bij jou dus net te weinig.

dit was het denk ik. groeten Arno O-)

Even ter correctie,

Als je vol gas geeft is er juist NIET VEEL onderdruk in je inlaatkanaal, dus je membraan in de benzinekraan heeft juist DAN de neiging om te sluiten ;)
Helaas dat ik het moet zeggen, maar je verhaal klopt gewoonweg niet.

Groeten Paul.
 
Bedankt voor de poging maar een benzinekraan zit er al niet meer op (wel een klep, maar geen kraan meer, ik heb zo'n mooi lampie voor als 't bijna op is) en alle slangetjes en filters zijn al gecontr./vervangen/schoongemaakt.
 
Teun, ik denk dat je motor (onderin) iets te rijk staat, waardoor hij bij rustig rijden (0-1/4 gas)langzaam "vervuilt" van binnen, waardoor hij steeds slechter gaat lopen.
Dit is soms een lastig op te lossen probleem.
Stel eerst netjes de kleppen, en daarna de carbs synchroon, begin daarna pas aan de mengselschroeven te draaien.
Ik ga er hierbij wél vanuit dat je motortje geen noemenswaardig olieverbruik heeft.
Wat ook kan helpen, is bougie's monteren die iets "warmer" zijn, doch hier moet je wel mee oppassen.

Suuk-6, Groeten Paul.
 
Mijn IMPULSE had dat probleem ook!Als ik een half uur door het land heb geragd, stotterd 'ie ook als ik naar de stallen tuf, Ik ben er toen achter gekomen dat mijn luchtfilter vol hooi zat. Ook heb ik ooit een ooievaar uit m'n uitlaat gepulkt. Woon je ook in een plattelandsstreek toevallig?

Heeeudihoo,

Henkie
 
Het klinkt misschien raar, maar het kan zijn dat de mengsel in je carbs te warm wordt. Het wordt dan te vluchtig en je motor gaat stotteren. Is de mengsel uit het systeem gaat de motor weer goed lopen, want dan “tast” de warmte van je cilinders/kop je benzine niet aan. Als je gewoon rijdt heb je er geen last meer van, want de warmte kan gewoon weg. De oplossing hiervoor is een schetsplaat tussen de kop en de carbs te maken. Je benzine blijft mooi koel en er wordt beweert dat dit wel 10 pk kan schelen. Lijkt me een fabeltje, maar je problemen zijn in ieder geval opgelost. Op de site http://www.mototuneusa.com wordt het uitgelegd. Suc6!!!
 
Zit er op een gsx-r een accelerator pomp (of hoe noem je zo'n ding)? Als je dan steeds halfgas geeft en weer gas af en weer half gas geeft enz... sproeit dat ding dan niet steeds een beetje benzine rechtstreeks naar binnen?

Ofwel verzuipt hij niet gewoon? zxr 750rr heeft daar veel last van.
Maar misschien lul ik nu onzin en zit die er bij jou helegaar niet op.
If B.S
then DELETE
END

;)
 
Teun, ik denk dat je motor (onderin) iets te rijk staat, waardoor hij bij rustig rijden (0-1/4 gas)langzaam "vervuilt" van binnen, waardoor hij steeds slechter gaat lopen.
Dit is soms een lastig op te lossen probleem.
Stel eerst netjes de kleppen, en daarna de carbs synchroon, begin daarna pas aan de mengselschroeven te draaien.
Ik ga er hierbij wél vanuit dat je motortje geen noemenswaardig olieverbruik heeft.
Wat ook kan helpen, is bougie's monteren die iets "warmer" zijn, doch hier moet je wel mee oppassen.

Suuk-6, Groeten Paul.

Dit lijkt erg te kloppen met wat ik ervaar op de motor, hij blijft na het filerijden ook slecht lopen en dit wordt beter naarmate ik langer normaal kan rijden. Bij de dealer hadden ze het idd ook al over kleppen stellen, maar die zijn 6000km (ca. 2 maanden) geleden nog wel gesteld of gecontroleerd. Het olieverbruik is geloof ik ongeveer 1 : 6.000. Ik zal het ze eens voorleggen.

Bedankt voor je tijd en info :}
 
Het klinkt misschien raar, maar het kan zijn dat de mengsel in je carbs te warm wordt. Het wordt dan te vluchtig en je motor gaat stotteren. Is de mengsel uit het systeem gaat de motor weer goed lopen, want dan “tast” de warmte van je cilinders/kop je benzine niet aan. Als je gewoon rijdt heb je er geen last meer van, want de warmte kan gewoon weg. De oplossing hiervoor is een schetsplaat tussen de kop en de carbs te maken. Je benzine blijft mooi koel en er wordt beweert dat dit wel 10 pk kan schelen. Lijkt me een fabeltje, maar je problemen zijn in ieder geval opgelost. Op de site http://www.mototuneusa.com wordt het uitgelegd. Suc6!!!

Ik zal het eens nalezen, maar het lijkt me dat ik daar dan juist meer last van had moeten hebben in de zomer, en het is juist nu heel erg. Iig bedankt :}
 
Zit er op een gsx-r een accelerator pomp (of hoe noem je zo'n ding)? Als je dan steeds halfgas geeft en weer gas af en weer half gas geeft enz... sproeit dat ding dan niet steeds een beetje benzine rechtstreeks naar binnen?

Ofwel verzuipt hij niet gewoon? zxr 750rr heeft daar veel last van...

Lijkt me ook het probleem niet te zijn, want het 'ontstaat' juist bij lang met erg weinig gas rijden en blijft terugkomen als ik na het filerijden een stukje gewoon heb kunnen rijden. Iig ook bedankt :}
 
Om het verhaal af te ronden: er bleek een \'factory\'-kit in te zitten die het goed deed op zondagmiddag maar niet zo geschikt was voor in de file. Nu zitten er weer origenele naalden/veren etc. in en loopt ie weer perfect :) Met dank aan motorhuis de Valkenier, waar ze er wel meer uurtjes in hebben gestoken dan de twee die ik heb hoeven betalen :}
 
Terug
Bovenaan Onderaan