Stotteren/haperen Suzuki GSXR 750 k2

T1moff

Die hard MF'er
25 nov 2006
275
5
Ijsselstein
Beste forumleden,

Ik schakel de hulplijn weer eens in voor een vervelend probleempje, hopelijk kunnen jullie me weer op weg helpen.

Sinds twee jaar ben ik in het bezit van een Suzuki GSXR 750 k2 waarmee ik enkele keren per jaar op het circuit rij, de rest van het jaar staat hij stil. Tijdens het rijden had ik vorig seizoen in kleine mate last van iets stotteren/haperen van de motor bij het uit accelereren van een bocht. Met name aan het einde van de dag kwam dit voor. Ik reed toen op accu´s omdat ik problemen had met het laadcircuit. Mijn gevoel zei dat het stotteren daar mee te maken had (leeg rakende accu), echter nu ik het laadcircuit helemaal op orde heb (nieuwe dynamo, SR en accu met juiste laadspanning) is het probleem nog niet weg maar eerder erger geworden.

Ik zal mijn laatste circuitdag proberen te omschrijven; wegrijden van huis, ongeveer 60km aan één stuk rustig gereden naar het circuit zonder een enkele stottering. Eerste twee heats gereden op circuit, geen enkel probleem. Derde heat halverwege voelde ik voor het eerst inhouden van de motor. Daarna gelijk aan de kant gezet en het laadcircuit gecontroleerd omdat ik dacht dat het daar in zou zitten, echter laadspanning was prima. Vierde en vijfde heat gereden, maar was eigenlijk niet te doen. Zeer veel last van stotteren/inhouden bij accelereren. Ook bij het rustig terug naar huis rijden had ik er veel last van.

Het stotteren gebeurd in alle versnellingen vanaf ongeveer 5000rpm tot ongeveer 7000rpm. Boven de 7000rpm is het weer een naaimachine en tot de rest van toerengebied geen enkele hapering. Bij zeeeeer geleidelijk gas geven kan ik zonder hapering door het probleemgebied komen. Maar bij normaal en stevig gas geven hapert hij als een gek. Het voelt dan alsof hij voor een milliseconde geen benzine/ontsteking heeft en dat snel achter elkaar totdat je boven de 7000rpm komt.

Waar kan ik het beste beginnen met zoeken? Het voelt als of een brandstoftoevoer probleem, of een elektrisch probleem. Zijn er bekende zwakke punten in de gsxr 750 waar ik mee kan beginnen?

Ik wil graag nog een circuitdagje pakken dit jaar, zou mooi zijn om hem snel weer goed lopend te krijgen.

Alvast bedankt voor jullie hulp!! :)
 
Laatst bewerkt:
Ik bedenk me nu dat ik nog iets anders vergeten ben te melden:

Als ik de motor wil starten moet ik in 50% van de gevallen het contactslot of de startonderbreking meerdere malen omzetten voordat ik een "startgeluid" van (ik denk) de brandstofpomp hoor. Pas als ik dat geluid heb gehoord wil de motor starten, anders niet.
 
Bobine kan ook een probleem zijn.
Is dit eigenlijk een injectie fiets ?
Bij injectie moet je wel continu brandstofdruk hebben, dus als je brandstofpomp dan slecht is, zou dat het stotteren kunnen verklaren.
Bij carb fiets telt dit natuurlijk veel minder.
 
Bah!

Vandaag eindelijk toegekomen om een dagje aan de suus te sleutelen. Heb een tweedehands brandstofpompje van marktplaats gescoort en wou daar eens mee testen.

Dus begonnen met de huidige pomp uit de tank te halen. Ik hoopte stiekem dat het filtertje daarvan vol met prut zou zitten en daarmee het probleem op te lossen. Er zat wel wat spul in, maar niet zozeer dat de toevoer volledig geblokkeerd was. Toch even goed schoongemaakt en weer terug geplaatst. Klein stukje gereden maar de symptomen bleven hetzelfde.

Daarna de andere pomp erin gezet in de hoop dat dat het was. Met deze pomp heb ik niet meer het probleem dat hij niet wil primen bij omzetten van het contactslot dus dat is fijn. Echter bij een proefritje nogsteeds dezelfde symptomen.

Ik heb alles wat ik tegen ben gekomen goed schoongemaakt tot aan de injectoren. Tankbeluchting is het probleem ook niet, heb met de dop open een stuk gereden. Wel rijd ik met een bijna lege tank rond (makkelijk sleutelen), ik kan nog proberen of het verschil maakt met een volle tank. Tevens tegelijkertijd de bougies vervangen.

Iemand suggesties hoe dit verder uit te zoeken?

Ik heb het gevoel dat het probleem erger is geworden in de loop van de tijd. Eerst was het af en toe een hikkertje in een hele dag rijden. Nu is er bijna niet mee te rijden tijdens een klein proefritje...

Help!!
 
Ik heb besloten de motor binnenkort weg te brengen naar een specialist.

Zodra het duidelijk is laat ik weten wat het probleem was/is.

Zo, half jaartje later :P

Uiteindelijk toch besloten om zelf op onderzoek uit te gaan. Na een hoop gelezen te hebben en een berg filmpjes op YouTube te hebben bekeken leek de meest voor de hand liggende oorzaak de TPS sensor. Paar weken geleden een gloedjenieuwe TPS sensor gekocht vanuit Amerika.

Vanmiddag mee aan de slag gegaan. Eerst een rondje proef gereden of het probleem nog hetzelfde was als een half jaar geleden. Ja, dat was het geval, zeer heftig stotteren bij laag-midden toerengebied. Nieuwe TPS geinstalleerd en afgesteld; probleem totaal verdwenen. Flink stuk mee gereden door het hele toerengebied en geen hikkertje meer gevoeld.

Ik ben onwijs blij, binnenkort circuitdagje boeken *D .

Bedankt voor alle hulp!
 
Heb je 2 TPS sensors besteld en die gemonteerd of haal je 2 zaken door elkaar heen ?

Wat ik al schreef die TPS zijn vaak kapot of slecht ze moeten namelijk een mooie lineaire Voltage opbouw laten zien.

Tot ziens op het circuit mooi dat het opgelost is :t
 
Laatst bewerkt:
Ik denk dat ik snap waar je op doelt. Bij de gsxr k2 en k3 zit een TPS en een STPS. Bij de k1 alleen een TPS.

Ik ben er achter gekomen dat ik een k1 bezit en geen k2, heb dus maar 1 sensor vervangen. Zal de titel van het onderwerp even wijzigen, wie weet helpt het iemand in de toekomst nog.

Edit; titel van het tipic kan ik niet wijzigen zie ik. Mss dat een moderator dat kan?
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan