jeroen.k

MF'er
11 feb 2007
108
37
zwolle
Beste Leden,

Mijn Transalp XL600 (uit 1990) rijdt super fijn erg fijne motor, erg blij mee.

Nu doet echter het volgende probleem zich voort sinds een tijdje. Wanneer ik gas geef rustig is er niet veel aan de hand, alleen als ik rustig rij en opschakel begint de motor te haperen ipv wat te bokken (normaal is het eerder wat stotterend, bokkend ipv haperen. Ik hoop dat jullie begrijpen wat ik hiermee bedoel. Daarnaast is het zo als ik wat meer gas geef en wat meer toeren maak deze rond de 3/4 duizend toeren ook soort van wegvalt en vrij snel weer oppakt, echt even een dip als het ware. Het lijkt of hij dan juist net iets te veel of juist te weinig benzine krijgt. Lastig uitleggen ik al proberen er een videotje van te maken en deze hier nog te delen.
Gisteren nog een stuk gereden en het leek ook erger te worden. Naast het bekende af en toe ploffen van de uitlaat, niet hard, kwam daar ook een iets wat donkere rookplofjes bij. Een vriend van me die achter mij reedt rook de motor ook en zei dat hij ook af en toe klein vlammetjes zag uit de uitlaat.

Ik heb ook even geprobeerd de gasnaalden iets hoger te zetten (door een klein O ringetje er tussen te doen), dit leek heel iets te helpen, maar het is nog niet weg. Wat ik ook geprobeerd heb is om grotere sproeiers erin te zetten heb toen een slag groter geprobeerd 132 maar hierdoor werd het beroerder (dit was voor ultrasoon reinigen) van de carburateur. Nu weer originele maat erin gedaan volgens handboek manual.
Ook heb ik met de pilot screw geprobeerd om telkens een slag te draaien en stukje te rijden, verder uit, en ook verder in om te kijken of er veel verschil was (in positieve zin), maar dit bleef uit helaas. CDI's heb ik getest door twee nieuwe te monteren, helaas geen verschil. Ook nieuwe bougies (even de makkelijkste twee) liep toen wel iets beter. Maar nog niet zoals het hoort. Wat opvallend was, is dat de voorste cilinder snel warm werd en de achterste wat minder snel. De voorste bougie was matzwart van kleur (foto van bijgevoegd) en de achterste wit/grijzig(foto van bijgevoegd). Ik heb met de stelschroef de voorste wat minder rijk gezet en daardoor, na een stuk rijden gekeken en deze is nu vergelijkbaar met de achterste cilinder bougie. Echter loopt hij er niet veel beter op.

Wat er verder (eerder en nu) gedaan is:
Het blok is gereviseerd (+- 2500km geleden) en heeft originele carburateur (de instelling zijn zoals vermeld in het werkplaatshandboek, 2 - 1/4 slag, en sproeiers voor 128 en achterste cilinder 130). Ook zijn de carburateurs gesynchroniseerd. Inlaatrubbers zijn ook vernieuwd. De motor is na de revisie voorzien van nieuwe bougies, inlaatrubbers.

De carburateur is gisteren ultrasoon gereinigd en voorzien van revisie setje: Nieuwe sproeiers (stationair + hoofdsproeiers), filtertjes, vlotters, andere complete gasnaalden, en afdicht rubbers van de vlotterbak (gisteren gedaan) maar helaas geen verschil en ik tank altijd 98 (is geen oude benzine). Ook zijn de carburateurs gesynchroniseerd zowel voor het ultrasoon als ernaast (voor de zekerheid).

Hopelijk heeft iemand hier nog een idee wat het zou kunnen zijn, zodat ik dat kan proberen en uit sluiten?

Alvast dank.
 

Bijlagen

  • IMG_3431.JPG
    IMG_3431.JPG
    391,4 KB · Weergaven: 40
  • IMG_3468.JPG
    IMG_3468.JPG
    125,4 KB · Weergaven: 40
  • IMG_3471.JPG
    IMG_3471.JPG
    92,2 KB · Weergaven: 41
CDI's heb ik met anderen (nieuwe) getest. Helaas geen verschil.

Net de carburateurs los gehaald bobines even los gehaald, opnieuw vast gezet. De wat lastigere twee bougies ook vernieuwd., nu alle 4 dus nieuw. Gasnaalden weer naar origineel gezet. Ook de mengschroef weer naar de originele (fabrieksinstellingen gezet). Van huis weggereden en het leek eventjes goed de eerste paar honderd meter maar daarna weer precies het zelfde probleem.

Ik heb ook even geprobeerd een videotje er van te maken, de videotjes zijn vanuit de tweede versnelling met al iets vaart, en dan redelijk veel gas, houdt dan in stottert/hapert wat en komt dan ineens (zonder echt veel harder te accelereren), op gang.


 
En niet klein gaatje in membraam?
Wel gesyncroniseerd lees ik.
Bij mijn NTV wilde ik dat nog eens doen.
Motor pakte soms ook beetje stotterend op.
Zelfde blok als transalp
 
Vanochtend de andere gasnaalden (compleet met membramen) ook weer erin gezet om te testen, hetzelfde probleem helaas.
Het is theoretisch zelfs nog mogelijk dat er een lek zit in het deksel waarmee het membraan wordt vastgezet op de carb. En dat daardoor deze klacht bestaat.

Zit er, behalve de brandstofaansluiting, NOG een aansluiting aan de carbs? Zoiets als een vacuumslang naar een benzinekraan oid?
 
Dank Ex-motorloos. Ik heb ook de dekseltjes al uitgewisseld met de andere carburateur die ik heb, het zelfde probleem is helaas nog steeds aanwezig.

Het is de eenvoudige carburateur, deze heeft geen extra vacuum systemen en geen sensor(en).
De transalp heeft de tank ergens ander zitten en krijgt benzine via een benzinepomp (zelfde systeem als de Africa Twin). Deze werkt naar behoren.

Als ik trouwens stil sta met de motor, en vol gas geef is er geen probleem (geen haperingen).
 
Bougiekabel en bougie dop + bobine ga ik van de week testen met anderen. Die heb ik helaas niet op dit moment.
Volgens mij zijn deze nog origineel.

De motor is aangepast. De benzine tank is in het subframe verwerkt, en er is techniek gebruikt van de broer van de transalp, van de Africa Twin. Al het vacuum gebeuren is eraf / afgedopt. Het vacuum wat normaal naa de tank gaat is afgedopt. De carburateur heeft geen sensor verder.

De tank wordt ontlucht door de tankdop die erop zit (zoals bij crossmotoren door de op/stukje rubber leiding en dopje met ventiel.
 
Nee pas later.
Het is ongeveer een week geleden begonnen. Na de revisie van het blok rustig en gaan rijden. zo ongeveer 2000 km, olie filter ververst enkele keren. om de motor goed te verzorgen. Daarna begonnen met wat meer gas te geven, wat meer toeren.
Dat verliep ook oke. tot dat ik op den duur een klein hapertje kreeg. Op advies van een motorzaak (monteur) de gas naalden met een O ringetje iets verhoogd en ging tot vorige week prima. Hier zit ruim een half jaar tussen. Tot vorige week z'n beetje ineens begon hij flink te haperen/ te stotteren en werd ik korte tijd steeds beroerder. Daarom de carburateurs laten ultrasoon reinigen. En de dingen die hier al eerder gemeld zijn.
 
Het is trouwens zo dat het schokken/haperen/inhouden niet altijd precies op dezelfde momenten gebeurd, soms wat later in de toeren, soms wat eerder, ook niet altijd.

Net even de andere CDI's geprobeerd. Ook 1 voor 1 vervangen / gewisseld. Helaas geen verschil.
Daarnaast ook een andere spanningsregelaar aangesloten dit maakte ook geen verschil.

Ik heb ook nog even bougies in de doppen gedaan (de makkelijkste twee) en de vonken bekeken, die waren mooi blauw en leek, voorzover mijn kennis gaat, goed.

Vanavond ga ik de benzinepomp even vervangen voor een nieuwe. Hopelijk dat dat nog iets gaat uitmaken.
 
Motor verbruikte heel veel olie voor revisie. De cilinders bleken erg ovaal en zuigerveren waren versleten. Daarom revisie laten doen bij een transalp expert. Die heeft alles netjes in orde gemaakt. Denk daarbij aan, honen cilinders, nieuwe zuigerveren, pakkingen klepseals, kleppen netjes gemaakt ondaan van olieresten etc..
 
Laatst bewerkt:
Vanavond ga ik de benzinepomp even vervangen voor een nieuwe. Hopelijk dat dat nog iets gaat uitmaken
Dat hoop ik ook voor je, je stopt er genoeg moeite in iig!

Maar, zo denk ik, wat kan het stotteren met de benzinepomp voor directe relatie hebben. Als de pomp werkt houdt deze het benzinepeil in de vlotterkamers op peil. Werkt de pomp niet, dan zal uiteindelijk het benzinepeil te laag worden en de motor te arm lopen en eventueel afslaan

Maar toch niet stotteren en haperen opleveren?
 
Terug
Bovenaan Onderaan