Stotteren in lage toeren

awdekker

Rookie
22 jul 2008
7
0
Mijn bandit 600 loopt als een zonnetje wanneer er doorgereden wordt. Maar wanneer ik rustig rij in met een laag toerental loopt de motor af en toe wat stotterend en schokkerig. Erg veel last heb ik er niet van, maar het wel enigzins vervelend wanneer je in druk (stads)verkeer rijdt.

Wat zou hier het probleem van kunnen zijn. Alvast bedankt voor jullie reacties.
 
Mijn bandit 600 loopt als een zonnetje wanneer er doorgereden wordt. Maar wanneer ik rustig rij in met een laag toerental loopt de motor af en toe wat stotterend en schokkerig. Erg veel last heb ik er niet van, maar het wel enigzins vervelend wanneer je in druk (stads)verkeer rijdt.

Wat zou hier het probleem van kunnen zijn. Alvast bedankt voor jullie reacties.

Kunnen meer oorzaken hebben. Daarom noem ik enkele:

- carbs zijn mogelijk niet meer gesynchroniseerd. Dan gaat die ook stotteren en merk je minder op hogere toeren.
- Staat van onderhoud heeft aandacht nodig. Met name luchtfilter, bougies, carbs
- vuil in de carburateur
- tankontluchting klein beetje dicht aant raken.

Hopelijk kan je wat meer vertellen over de staat van onderhoudt?
 
Mijn bandit 600 loopt als een zonnetje wanneer er doorgereden wordt. Maar wanneer ik rustig rij in met een laag toerental loopt de motor af en toe wat stotterend en schokkerig. Erg veel last heb ik er niet van, maar het wel enigzins vervelend wanneer je in druk (stads)verkeer rijdt.

Wat zou hier het probleem van kunnen zijn. Alvast bedankt voor jullie reacties.
Misschien de gaskleppen laten synchroniseren.....gelijk laten zetten dus,
Heb ik bij mijn vorige motor ook laten doen, is niet kostbaar maar geeft een veel gelijkmatigere loop bij het oppakken als je iets gas geeft.
Suc6
 
Zou kunnen, maar lijkt me niet optimaal. Maar de motor loopt inderdaad wel soepel boven de 2000 toeren. Het probleem ligt hem dus echt in het gebied tussen de 1000 en 2000. Choken lost dat wel op door een wat hoger toerental, maar ik zou graag het probleem echt aanpakken.
 
De motor is pas redelijk goed nagelopen, maar de bougies staan nog op het lijstje. Ook moet ik de carbs nog een keer checken. Dus daar zou het kunnen liggen.

Bedankt voor je lijstje

wat is redelijk goed nagelopen? wanneer is het luchtfilter vervangen? En wanneer de bougies? Wanneer zijn de carbs gesynchroniseerd?

Lees dus "vervangen".. niet nagelopen...
 
wat is redelijk goed nagelopen? wanneer is het luchtfilter vervangen? En wanneer de bougies? Wanneer zijn de carbs gesynchroniseerd?

Lees dus "vervangen".. niet nagelopen...


Zoals ik zei, deze staan nog op het lijstje. Ik heb de motor pas en weet niet precies zijn geschiedenis. Maar goed ik wilde daarom graag weten wat het probleem zou kunnen zijn zodat ik gericht aan de slag kan. Bedankt voor de tips
 
Los van de carbs/ontsteking kunnen er nog andere oorzaken zijn, zoals een versleten ketting/tandwiel, een wiel dat scheef staat, een band met een afwijking, maar ook de "cush drive", de rubber kussentjes in je achterwiel die als een soort schokdempers voor de aandrijving werken.
Veel van dat soort zaken merk je niet als je sneller gaat rijden.
 
Los van de carbs/ontsteking kunnen er nog andere oorzaken zijn, zoals een versleten ketting/tandwiel, een wiel dat scheef staat, een band met een afwijking, maar ook de "cush drive", de rubber kussentjes in je achterwiel die als een soort schokdempers voor de aandrijving werken.
Veel van dat soort zaken merk je niet als je sneller gaat rijden.

Nou dat zijn juist de dingen die wel zijn gebeurd. Mijn ketting ligt er nieuw om (omdat de oude gesprongen was terwijl ik reed). Het achterwiel is dus opnieuw uitgelijnd en de remmen gereviseerd. Voorvork heeft nieuwe keerringen en alle olie is vernieuwd. Tevens heb ik het spruitstuk vervangen want die lekte.

De carbs/ontsteking stond nog op het lijstje, maar nadat de motor bijna half uit elkaar lag had ik wel even gehad en wilde gewoon weer rijden. Maar nu wordt het dus tijd voor een nieuwe ronde gericht op het motorblok.

Bedankt voor je suggesties.
 
Wees ook beducht.... op Valse Lucht; deodorant-proef toepassen op rubbers tussen carb en blok, maar niet zo woest spuiten dat het luchtfilter ervan meesnoept want dan onzuivere proef. Verandering van stationair toerental tijdens de proef duidt op Valse Lucht, ondicht rubber of pakking, poreus of gescheurd (meestal natuurlijk aan de onderkant); mogelijk ook on-gladde montage, ideaal is rubbers voor montage in heet water leggen en/of tijdens montage warm-föhnen om ze soepel te maken.

Remmenreiniger ofzo gaat ook goed ipv deodorant maar remmenreiniger is nogal agressief tegen rubber/plastics.
 
Aangezien ik het zelfde probleem heb ga in in dit topic verder. ik heb ook een bandit 600 met problemen. de motor schokt bij het optrekken. Toen ik hier allemaal las waar het aan kon liggen heb ik de motor nog eens onderzocht. Achter de luchtfilter zit een soort van gaas, welke onder de olie of benzine zat. Waar dit vanaf komt is mij een raadsel. Iemand?
Nadat ik deze schoongemaakt had, en een oude filter erin gezet heb liep de motor weer perfect, maar als het daar aangelegen heeft weet ik niet.
Kan iemand verklaren hoe die olie / bezinevlekken achter de luchtfilter terecht kunnen komen. Een lekkage is niet zichtbaar geweest (op de vloer) de afgelopen maanden..

bvd
 
Oud topic, nieuw leven in blazen.? Op zoek naar een topic over stotterende motoren op deellast kwam ik dit topic tegen. Ook mijn Kawa-Z650 heeft last van stotteren bij lage toerentallen. Stationair loopt ie lekker rond en ook bij acceleratie en hogere toerentallen geen probleem. Met name lage toerentallen in deellast (het typische keutelen achter gezapig rijdende auto's :]) moet het een fraai zicht zijn...

Zelf al bedacht dat het aan de de ademhaling of de ontsteking zou kunnen liggen maar kon dat toch moeilijk plaatsen aangezien het alleen in deellast optreed. Ook de ketting en de cushionrubbers in het achterwiel heb ik aan gedacht maar de ketting en het achtertandwiel zien er goed uit maar mischien kijk ik naar de verkeerde dingen :9

Kan iemand mij uitleggen hoe de deodorant-proef (Willem 1940) werkt.?
Alvast dank voor een reactie.
 
Deodorant test/Valse luchttest is niets meer/minder dan dat de motor op een andere plek een mengel aanzuigt dan zou horen.
Bijv.je verdenkt het inlaatrubber,spuit er wat remmenreininger/deodorant omheen/op en je motor reageert hierop door anders stationair te gaan draaien.
Maar met name in de deellast verwacht ik dat jij het in de gasnaalden/geleider moet gaan zoeken, zet deze eerst eens een standje of 2 dieper. Z650 is ook de jongste niet meer waarschijnlijk. Dus zal de naald of geleider ook wel wat versleten zijn.
 
Laatst bewerkt:
Nee, jong is de Kawa zeker niet, nog geen echte klassieker maar flink op leeftijd ;) dat wel. Slijtage van de carbs is inderdaad een voor de hand liggende optie. 'K heb alleen weinig zin om dat te moeten (de)monteren, er aan te kloten en daarna de boel weer te moeten synchroniseren. Kijk daar en beetje tegenop. Maar ja wat moet dat moet hè. Shit happens en onderhoud de kunst van lang rijplezier...
Thnx.! :W
 
Hoe loopt de motor stationair bij stilstand , staat de wijzer stil van de toerenteller of zwiebelt deze .

ff topic stelen :P

mijn bandit doet dit dus, bij stationair lopen.
niet veel, maar wel ietsjes. je hoort het ook aan het geluid, het klinkt alsof de ontsteking elke 2sec even uitgezet wordt zeg maar.

de olie/bougies/luchtfilter zijn net vervangen.
de verkoper vertelde me toen ik hem kocht (5000km geleden) dat de carbs net gesynchroniseerd waren, ik weet natuurlijk niet 100% zeker of dit ook echt waar is..

weet iemand waar dit aan kan liggen?

EDIT: hij loopt stationair 1000/1100 tpm
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan