Stotteren rond 3000 toeren??

Yammer

MF'er
9 dec 2003
104
0
ey luitjes!

was op lekker op vakantie met mijn Divi 600 :] tot ik op de laatste dag last kreeg van het volgende: vanaf de 3000 tot de 3300 toeren voelt de motor bijzonder verzopen aan. En dan bedoel ik ECHT FLINK bijzonder verzopen. Eronder is er niks aan de hand, erboven ook niet. Rijdt aardig lastig enzo.

Ben daar ter plekke naar een officiele Yam dealer geweest, alles doorgemeten, schoongemaakt, afgesteld enz enz. (was een flinke rekening trouwens!) Niks verholpen :( Tip v/d dealer: koop een andere CDI unit. Dus ik een andere CDI unit regelen... doet precies hetzelfde |(

Wie ooow wie heeft enig idee wat ik nog kan proberen??? Iemand ervaring? Ben van plan em naar Safe te brengen, maar het geld voor een uitgebreide uitpluisbeurt is al op aan die andere reparatie en CDI unit B| dus voorlopig geen motor, en dat met dit weer ;(
 
Is dat zomaar ineens begonnen?.....of geleidelijk?
Niet na het tanken, wassen een regenbui of iets anders wat er mis kan zijn gegaan?
Meestal is er wel een reden te vinden waardoor zoiets ontstaat.
 
Het is in een keer heftig geworden. Ervoor deed-ie wel eens alsof-ie minder zin had rond die toerentallen, maar zeker niks waar je je zorgen om zou maken. Zoiets als dat-ie net niet helemaal 100% is afgesteld, dat gevoel bedoel ik. Zeker niet hinderlijk.

Maar nee hoor, geen regen, geen abnormale temperaturen, geen valpartij of andere gekkigheid. Was gewoon aant toeren in de Eifel. Motor was nog niet helemaal warm op 't moment dat het begon.

Kmstand: 16000 geloof ik uit mn blote koppie.

.. maar wat kunnen ze dan precies bekijken op zo'n testbank??

ohjaw, heb trouwens gemerkt dat octaanrijke benzinesoorten, 98 of V-power oid het probleem wat verminderen. Dit doet mij vermoeden dat het iets met de ontsteking/timing moet zijn -> hoger octaangehalte= snellere verbranding. Als de verbranding te langzaam is rond de 3000 toeren (of de timing te snel...) krijg je dat verzopen gevoel. ..of ben ik nou verkeerde dingen aan het zeggen??
 
Laatst bewerkt:
een Dafje staat erg arm afgesteld en met dit weer ga je dat meer merken.

Op een testbank kun je proefrijden met meetaparatuur aangesloten.
 
Die duitse dealer heeft alles dus al heeft afgesteld... heeft zo'n run dan nog zin?

Een dealer afstellen L :+ L

Ze kunnen net een beetje aan schroefjes draaien meestal en dan is dus niet alles afgesteld. Er is een redelijke kans dat je met je gasnaalden iets hoger al een flinke verbetering hebt, maar om dat vast te stellen is een testbank een heel goed stuk gereedschap in de handen van iemand die daarmee om kan gaan.
 
Ik denk niet dat het een afstel en zeker geen gasnaaldprobleem is..........die verzakken niet spontaan lijkt me?
Ik zou het zoeken in iets wat slijtagegevoelig of storingsgevoelig is.
En bij het begin beginnen....krijgt ie genoeg lucht?.....luchtfilter checken/genoeg benzine?/draai alle aftapschroeven van je vlotterbakjes eens een slag los en kijk wat er uit komt/vonken alle bougies netjes?/geen gescheurde bougiedoppen/losse kabels?/geen gescheurd inlaatspruitstuk?/alle membranen van je gasschuiven nog heel?...........en zo langzaam dingen uit gaan sluiten dan kom je een heel eind denk ik.
 
ja jb, zo denk ik er ook over: alles nagaan. Luchtfilter okay (nieuw), carbs heb ik zelf ook nog eens nagelopen, alles okay. Bougies vonken goed, bougiekabels en bobines heb ik nagelopen.

Aan de kleur van de bougies te zien (donzig mat zwart) lijkt het me toch een carb probleem (rijke afstelling), maar dat het probleem zo precies tussen die toerentallen plaatsvindt geeft mij dan toch te denken. Vooral omdat de carbs al zijn afgesteld!

even offtopic: ik ben behoorlijk ontevreden over het door die garage verrichte werk aan mijn moto en de nota die daar bij is gemaakt. Hoewel het een officiele Yamaha-garage was, hebben ze echt NIKS goeds gedaan aan mijn motor maar alleen kwaad! Als het probleem niet van te voren bekend was, zou ik zweren dat zij het hadden veroorzaakt. Zo hebben ze 'nieuwe' bougies geinstalleerd (thuis bleken het hele oude te zijn) en hebben ze mijn brandstofpomp verkeerd aangesloten, waardoor deze niet meer werkte. (na reparatie heeft motor tot thuis op aanhanger gestaan) Dit zijn maar twee voorbeelden B|
Kan ik die gasten ergens aangeven vanwege onvakkundige en zwaar onprofessionele praktijken?? :(

 
Laatst bewerkt:
Ik denk niet dat het een afstel en zeker geen gasnaaldprobleem is..........die verzakken niet spontaan lijkt me?

Nee, maar het is wel spontaan in 1 keer 30 graden geworden. De luchtdruk is wel hoog, maar de hoeveelheid lucht (vooral zuurstof) per kuub is stukken minder geworden.
 
Ik weet niet welk bouwjaar div je hebt maar heb je er wel een elektrische benzinepomp opzitten? (modificatie ....weet zo niet uit mijn hoofd welk jaar)
Enne het is hier inderdaad spontaan 30 graden geworden maar ik weet niet waar de schrijver van dit stuk op vakantie is geweest??? en punt twee is zo'n eenvoudige niet hoogvermogende viertakt ook niet supergevoelig voor dit soort wisselingen.
 
De temperatuur heeft wel enige invloed op de werking van de motor, maar echt niet ZO'N grote invloed. Dit zou betekenen dat alle Divi's het boven de 30 graden benauwd zouden krijgen??

edit: Divi is uit 95. Er zit idd een (elektrische) brandstofpomp op.
 
Laatst bewerkt:
De temperatuur heeft wel enige invloed op de werking van de motor, maar echt niet ZO'N grote invloed. Zou dit betekenen dat alle Divi's het boven de 30 graden benauwd zouden krijgen??

Niet elk Dafje is gelijk. Ik kan zo niet zien wat er aan je motor mankeert. Wel weet ik dat het maar een heel klein toeren gebied is en deze "storing" hoogst waarschijnlijk door veel rijders amper opgemerkt wordt. Jij bent daar waarschijnlijk gevoeliger voor dan de meesten. Een diagnose stellen over een vrij vaag probleem als dit is bijna niet te doen via deze weg.

welke temp was het in de eifel?
 
Ja dat klopt Zot. Had gehoopt dat er meer motorrijders waren die iets dergelijks hebben gehad. Temperatuur zat rond de 25 graden geloof ik overdag. Het was bovendien ochtend, dus een stuk koeler. Maar door de hevigheid van de storing betwijfel ik of er veel motorrijders zijn die het niet zouden merken...
 
Terug
Bovenaan Onderaan